Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2011 ggr
[isdrakee]
0

Minimumkrav för möss?

Så här ligger det till: i vintras skaffade jag mig ödla som kommer att hamna på 1-1,2 meters längd som vuxen. Trots att jag är vegan och sagt till min sambo flera gånger att han inte får skaffa någon stor köttätande ödla. Och så är det istället jag som tjatar till mig en. XD

Nåväl, detta har ju medfört att jag tvingas ta tag i viss problematik kring foderdjur. Jag tycker det är jätte viktigt att djuren har det bra även fast som föds upp som mat. Jag känner mig inte alls bekväm att köpa möss i djuraffären (även fast jag tror att dom har det bättre än matdjuren som blir mat till människan).

Jag letar runt för att hitta någon bra person eller företag att köpa foder ifrån (att föda upp eget har jag ingen möjlighet till i dagens läge). Men jag skulle behöva lite hjälp angående vad det är jag letar efter. Jag har aldrig haft möss själv. Jag vill lära mig vad dom behöver för att må bra så jag kan sortera ut bra uppfödare från dåliga. Vad ska jag kolla efter? Vad ska jag fråga?

Jag tänkte att detta kunde vara en bra plats att hitta kunskap. Jag hoppas ingen tar illa vid sig.

Jag skulle vilja ha hjälp att lista lite minimumkrav som ni tycker man kan "ställa" till en uppfödare (även om det "bara" är foderdjur).

*Hur mycket yta behöver möss? Både L80 och vad du själv rekommenderar.

*Vad ska buren innehålla?

*Vad ska dom utfodras med? Finns det någon bra pellets över huvud taget?

*Hur länge ska honan vila mellan varje kull?

*Finns det något annat du tycker jag ska känna till?

ivanhoe81
0

L80 finns ju här http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf

kolla på sida 41 där har du de minsta måtten och utrymmena men jag skulle aldrig ha så litet utan minst dubbelt så stort

en miniduna är ju laglig till 9 möss men jag skulle aldrig stoppa ner mer än max 4 i den

leksaker precis allt som går, kartonger, toa-rullar etc

mat finns det bra info om här på sajten

jag anser att som du att så länge foderdjuren har det lika bra som våra vanliga sällskaps möss så går det an (även om jag aldrig skulle skaffa något kättätande djur för då skulle den få gå hungrig då jag aldrig skulle klara av att avliva en fullt frisk mus som är min bästa vän)
ödlor och ormar måste ju också ha mat precis som vi människor som föder upp grisar, höns etc för exakt samma slutpunkt som med möss till ödlor (visst du e vegan men saken är ju samma)

hoppas att någon kan komma med lite mer tips då jag inte orkar komma på så mycket just nu är för trött och ska gå och lägga mig nu

[isdrakee]
0

#1 Tack för ditt svar. Jag är egentligen inte så intresserad av L80 eftersom dom är så snålt tilltagna utan mer folks egna erfarenhet av hur stor bur dom behöver.

Det var jätte jobbigt att mata med möss dom första gångerna. Men jag vande mig fruktansvärt snabbt måste jag säga. Förut tyckte jag det var jobbigt att bara gå i köttdisken på Ica. XD Som tur är består min ödlas diet bara av 20% ryggradsdjur i alla fall. Så det är mest frukt på menyn.

Jag har alltid haft den uppfattningen att möss också äter kött eller är jag helt ute och cyklar nu?

ivanhoe81
0

de är allätare, man kan ge dem mjölmask etc

hoppas bara att du inte ger dem mössen levande utan att det är en ödla som äter dött

[isdrakee]
0

#3 Det skulle jag aldrig göra. Det är extremt ovanligt att folk matar med levande. Det är antagligen bara "tuffa grabbar" som bara har reptiler för att dom tycker det är coolt. Sådana personer borde ej få ha djur över huvud taget.****

ivanhoe81
0

känner några som vägrar mata med dött enbart för att det är inte naturligt

om de vill ha det naturligt så släpp ut dem i naturen och låt dem leta föda själva

Emmiiz
0

3#  vad kostar mjölmask?

ivanhoe81
0

#6 vet inte, jag ger inte mina mjölmask, ger dem lite köttförs istället, samma sorts som jag ger mina råttor

tror att artlink borde veta vad mjölmaskarna kostar då hon brukar köpa det ibland

[isdrakee]
0

#6 På Tropikhuset i Malmö kostar dom:

50g 40:- 100g 70:- 500g 250:- 1000g 400:-

Tror dock det är dyrare i vanliga djuraffärer. Var inne på Arken Zoo och skulle köpa Zophobas (jätte mjölmask) och dom tog 2kr/styck!!!

Nu vet jag inte vad möss behöver äta men inom reptilhobbyn brukar man undvika vanlig mjölmask som foder eftersom dom är väldigt feta och näringsfattiga.

[isdrakee]
0

Ingen mer som vill hjälpa mig? :)

StillaSinnet
0

Du har massor med bra Artiklar här på musifokus som rör alla dina frågor. Burar och inredning, foder och näringsvärden och mer ändå. Använd sökfunktionen så får du svar snabbare :)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[isdrakee]
0

Jag ville bara säga att jag äntligen hittat en bra person som säljer möss till mig (och kyckling också för den delen). Han verkar verkligen jätte seriös både vad gäller reptiler och gnagare. Han har även sällskapsråttor själv vilket jag ser som en bonus. Egentligen föder han bara upp möss för eget bruk men han kunde undvara lite till mig.

Det känns verkligen jätte bra för själen. Det var stor skillnad på dessa och dom svältfödda mössen jag tidigare tvingats köpa i djuraffären.

MP160
0

#11 Skönt att höra! Skrattande

Aviendha
0

Härligt! Jag är helt inne på din linje när det kommer till foderdjur och det är väl därför jag själv sitter med en drös möss faktiskt. Möss ska i min värld ha ett riktigt bra liv, oavsett om de går som sällskap eller om de bara blir några veckor innan de avlivas och ges som foder. Mina möss har det rätt bra vågar jag ändå påstå, de har yta, de avlas inte skiten ur dem, de har en bra kost och jag lägger en hel del energi på att ge dem en berikad miljö. Och jo, jag ser stor skillnad på de möss jag köpt i djuraffär, de jag köpt av foderdjursuppfödare som föder upp i stor skala och de möss jag själv producerar. Alltid kul att höra att det finns andra som tänker lika! :) Sen har jag fått fantastiska, underbara husdjur på köpet! :D

[isdrakee]
0

Så du föder upp möss för foder? Vilket djur är det som skall matas i så fall? :P

Jag tror väl dom flesta VILL att alla "matdjur" ska ha det bra. Men sen när det handlar om att engagera sig lite själv eller att behöva betala mer så verkar dom flesta tyvärr ge upp. Och det handlar ju inte bara om fodermöss utan även vad folk själva stoppar i sig.

Nu har jag i alla fall lärt mig att det går bra att skicka fryst mat med posten och att det inte är farligt att frysa om ifall det hinner tina. Posten krånglade för mig så jag fick den två dagar efter att det skickades, det var inte fryst men fortfarande kallt. :P Så att hitta mer djur i framtiden blev plötsligt mycket lättare.

Jag funderar på att börja föda upp ödlor. Och istället för att förstöra dom flesta äggen (för det brukar ofta bli väldigt många ägg) så kanske man kan kläcka fram så många som möjligt och avliva överskottet och använda som foder?

Min stora ödla äter även andra ödlor i naturen. Och det är inte direkt vanligt att hitta foderödlor.

Aviendha
0

#14 Ja, det gör jag. Har illrar som halvbarfas och då går det en del foderdjur.

Ja, egentligen skulle du ju kunna göra det ^^ Äggen är ju redan lagda så på ett sätt så tar man ju tillvara på ett överskott. Nej, jag har inte sett foderödlor på marknaden, det brukar ju vara mindre gnagare och dagsgamla kycklingar man får tag på men det kanske skullle kunna finnas en marknad? Även reptiler borde väl ändå behöva en varierad kost.

enbartmalin
0

#14 Om inte annat så har du varierat foder till din egen ödla ;)

Kul att du lyckats få tag i möss nu. :)

Hälsningar Malin

Grodan
0

Jag bor i Malmö  just nu, och kan lägga möss som avlivas i frysen om du vill ha dött.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[isdrakee]
0

#17 Jag köper jätte gärna av dig ifall du har döda möss (och dom inte dött på ett ogiftigt sätt såklart). :D Flyttar snart ifrån Malmö dock, men sambon och ödlorna blir kvar så jag kommer hit dom flesta helger.

Grodan
0

åh, vad avis jag blir… vill oxå flytta härifrån… LOL

eh…? dött på ett ogiftigt sätt gör de garanterat, antar att det var det du menade ( att du bara skrev ett "inte" för mycket)

[isdrakee]
0

Haha, ibland blir det lite tokigt. :)

Grodan
0

åker ni till expo syd?

vad är det för möss ni har fått tag på? är det någon uppfödare som har fina snälla och trevliga möss?

[isdrakee]
0

Yes vid ska till expo syd (för första gången, yay). :P

Det är ingen uppfödare vi köper möss ifrån. Har har bara en liten privat uppfödning som foder till sina egna djur. Ifall du har zoonen så heter han Teffek där.

Ellenfyrkant
0

Bra att du lägger såpass hög värdering i foderdjurens tidigare liv. Men vad kommer sig denna dubbel moral ? (Se det inte som något påhopp, för det är inte vad det är)

Mvh Ellenfyrkant

Aviendha
0

#23 Dubbelmoral som i att värdera djuret och dess mående högt trots att det ska gå till foder menar du? (nyfiken då jag inte vet om jag förstod exakt vad du menade)

Ellenfyrkant
0

#24 Dubbelmoral att vara vegan av en anledning som jag förstår handlar iaf delvis om djur. Sedan skaffa ett djur som äter djur och helst levande ?

Min erfarenhet av veganer är att de är ganska anti "sånt".

Mvh Ellenfyrkant

[isdrakee]
0

Det finns massor med veganer med köttätande djur. Både katt och hund lär ju äta mer kött än en, oftast mindre, reptil. Men det uppmärksammas inte alls på samma sätt.

Ett djur har ju rätt till en korrekt kost oavsett vad ägarens åsikter här. Jag ser inget fel i att utfodra köttätande djur med kött. Jag gör skillnad på nödvändigt och onödigt köttätande.

Men sen måste jag erkänna att det var svårt i början att mata med möss och att det är jobbigt att jaga "bra möss" istället för att bara köpa mat i affären. Jag hade föredragit husdjur som levde på vegetabilisk kost. Dessvärre finns det knappt några sådana djur som fångar mitt intresse utan dom djuren som jag vill ha tenderar till att vara allätare.

Så mitt intresse för djuren är helt enkelt större än obehaget för kött/döda djur. 

Sen vet jag inte vart du har fått ifrån att dom skulle föredra levande. Min tös har ätit varenda död mus som hamnar i matkålen. :P

enbartmalin
0

Att vara vegan och att ge djur kött är stor skillnad.

Köttet vi äter kommer från djur som har misshandlats från start, du kan välja bort det köttet och försöka äta "rätt" kött men det är väldigt svårt då köttindustirn luras.

Att ge reptiler kött är lättare då det oftast handlar om möss/råttor där du kan välja en uppfödare och faktiskt se att djuren har det bra innan dom dör.

Hälsningar Malin

Ellenfyrkant
0

#26 Jag är inte reptilägare själv men har förstått att många är/ var mer förtjust i levande föda. Det var det jag menade.. Hur det skulle kännas och det fick jag ju svar på nu. Men det finns ju olika anledningar till att folk är veganer och jag vet inte din exakta. Men oavsett hur många du vet som har köttätande djur har jag fortfarande träffat på flera veganer som är emot detta ö.h.t. Endel t.o.m. emot att hålla djur i fågenskap. Men tkr fortfarande det är bra att du vill välja möss ganska noggrannt.

#27 Ja, det vet jag själv med. Som den vegetarian jag är med både hund och hamster.

Givetvis är det så..

Mvh Ellenfyrkant

Aviendha
0

#28 Jag har fått en helt annan bild av reptilägare. Visst finns det de som ger levande i fall där det inte skulle behövas och i vissa specialfall måste man ge levande för att få reptilen att äta öht men rent generellt så har alla de reptilmänniskor jag pratat med ändå vart rätt anti levandeutfodring just för att det kan vara plågsamt för födan men även för att ormen kan skadas. De mer kunniga menar att i princip alla ormar går att träna över till att ta dött.

Sen tycker jag inte att man kan generalisera över veganer. Visst brukar de vara lite "mer" än vegetarianer men det finns alltifrån de veganer som håller illrar, katter, hundar och utfodrar dem med BARF (rått kött och foderdjur) till de som ger vegetarisk kost till sina katter och hundar till de som enbart väljer herbivorer som husdjur till de som är emot all djurhållning. Ganska så stort spektra :)

Ellenfyrkant
0

#29 Ja, det finns alla möjliga typer av människor och sålänge man gör vad man kan tycker jag det är okej.

Mvh Ellenfyrkant

Grodan
0

isdrake, detta hör kanske inte till tråden riktigt, men har du några tammöss själv nu?

[isdrakee]
0

#31 Levande menar du? Nej, och tänker nog aldrig skaffa det heller. Om jag ska föda upp några ryggradsdjur som foder så blir det nog vaktlar och detta är för att jag har ett väldigt stort fågelintresse. Så det hade blivit en liten hobby i sig.

Grodan
0

Ok, bara undrade om du hade typ till sällskap el så

goodbyehiitler
0

#27 ofta är det tyvärr så, men måste bara slänga in att jag tidigare bott på gård o fött upp köttkor, de fick underbara liv o va superbra kompisar^^ men man ser ju tyvärr ofta de som har 100-1000tals djur att de plågar de från start :/

alla djur ska få ett bra liv oavsett vad de ska gå till, det är viktigt tycker jag.

Näringskedian finns o behövs så ta illa tycker ja inte man ska göra sålänge djuren skötts på ett bra sätt i livet.

Skönt att du hittat någon du litar på som tar hand om mössen sålänge de är i livet :)

Lycka till :)

[isdrakee]
0

#33 Näh, så stort är inte mitt intresse för smådjur. Dessutom är jag pälsdjursallergiker. Vet förvisso inte om jag tål just möss men dvärghamstrar får jag klåda av.

Det finns allt för många intressanta ödlor och fåglar för att jag ska hinna ge mig in på smådjur, haha. :D