Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1454 ggr
Binajis
0

Foderfråga

Jag har senaste tiden haft väldig otur med mina möss känns det som. Zolo gick knall och fall och dog. Hon var hängig i ca två dagar, liksom inte riktigt sig själv och plötsligt bara försvunnen. Började gräva upp buren (ca 15 cm stl-strö som de har att gräva i) och hittade henne i ett hus förproppad med strö, död.

Zaga har varit lite krasslig hela tiden, inte riktigt lika allert som sin syster och ibland har man hört Rossel. Hon har varken blivit bättre eller sämre, det har varit av och till hela tiden på rosslet men lite slow har hon varit ända sen jag tog hem henne, ca 8 veckor gammal. Hon dog oväntat, märkte ingen skillnad. Kanske att hon var lite hängigare i slutet, men inget jag reflekterade över utan bara noterade på något konstigt vis.

Zalsa blev plötsligt också hängig. Jag har varit borta mycket på sistone så jag kan tänka mig att de inte fått lika mycket rester efter oss i familjen då. Det har blivit att mamma kollar vattnet och fyller på basmaten i skålen. Tänkte att det kanske är därför Zalsa blivit dålig? Segare än vanligt och lite burrig i pälsen. Inatt dog Zalsa :(

Jag blir orolig att det är något i min skötsel av mössen som brister. De får nytt rent vatten varje dag, har alltid mat i skålen. Basmaten består av:

Basmüsli (Havre- vete- råg - korn- och majsflingor)

Parakitblandning (Gul/vit/röd/svart hirs, vitaminberikat bröd, röd dari, havre, mangobönor, vete, bovete, kanarie-fågelfrön, brödmix, hampfrön, saffran, japansk hirs, solrosfrön och linfrön)

Förutom det får de flera gånger i veckan pasta, frukt (äpple och vindruvor oftast), grönsaker (paprika, gurka - yes, its only water, broccoli, tomat), ägg, smör och rökt skinka (mest för att det är Ziris favorit) och köttfärs.

Buren är ett 200-liters (om jag minns rätt) akvarium där de som sagt har ca 15 cm strö i botten som byts ut ca varannan vecka. Matdelen görs ren oftare för oj vad de har dåligt bordsskick!

Hur verkar det här? Har jag missat något?? Det är så konstigt alltihop, för så länge de mår bra så mår de verkligen bra (förutom Zaga då). Vackra i pälsen, pigga ögon, fint bajs, framåt och nyfikna med mycket spring i benen. Vad hände med Zolo och Zalsa? :(

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

MP160
0

Tycker det låter som något virus… Mer än så kan jag tyvärr inte komma med… Obestämd

Binajis
0

Ojdå, har visst missat att jag fått svar i tråden… O.o Suttit och muttrat över att ingen svarat ju. Ledsen MP160 Oskyldig

Virus… hur får man reda på vad det är för virus och hur botar man det? Det finns ingen muskunnig veterinär häromkring - vad ska man komma med när jag åker till veterinären?

Blir väl värre än när man är där med marsvin och själv berättar vad det är för fel och vad man ska göra åt det… mutter.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

MP160
0

Haha, så kan det gå :P

För att veta säkert vad det är för ev virus så måste man väl ta ett blodprov antar jag, vilket betyder att en mus måste avlivas då dom inte kan lämna så mycket blod, och sedan skicka in till SVA. Kostar en del men ja… Jag vet faktiskt inte vad det kan vara, Rossel kan ju vara mycoplasma eller nått annat sånt där okul…. Det du kan göra hemma är väl att du ger mössen extra mycket nyttig mat som lax, ärtor, avocado (akta dig för skal å kärna bara)… Mixa gärna ihop en massa sånt så att dom inte kan plocka ut och lämna vissa grejer. Dragfritt och varmt är också att föredra

Binajis
0

Tack för svar! :)

Jag tänkte göra en stor sats med "gegga" och frysa in i små portioner så att det håller. Jag hittade en barnmatspuré med broccoli, päron och ärtor. Kan man blanda i det? Kan väl knappast vara skadligt? Vad mer kan vara bra att lägga i, när man ändå är pågång? Avocado och lax är givet :-)

Jag har ingen lust alls att avliva någon av mina flickor Rynkar på näsan Testar på riktigt bra mat. Dragfritt har dom, och relativt varmt. Svalare än vanlig rumstemperatur dock, ligger väl på ~18 grader.

Aviendha
0

Även om du nu skulle få SVA att testa för det, och att de skulle hitta det specifika viruset (det är lite trixigt att få fram exakt vad det är eftersom man ofta söker på virusets DNA-sekvens) så kanske det inte ger dig något. Virus är svåra att hindra när de väl brutit ut, det finns inte så mycket som biter på det. Det man oftast gör är ju att symptombehandla och underlätta för djuren att själva klara av det. Om man inte vaccinerar först men det är ju inte riktigt läge för dig, eller om man ens skulle göra det på möss. En bra kost och en bra miljö ger ju bättre förutsättningar och jag tycker väl spontant att det inte finns några stora/uppenbara brister i din hållning.

Mymlan
0

#4 Kyckling/nöt/lamm lever… Kyckling/Kalv/Lamm hjärta.. Ärtor, majs, broccoli, blomkål, spenat allehanda grönsaker, äggula, smör, nöt/lamm/älg färs..

Gegga jag brukar ha ihop till rådisarna men även mössen får av.. Allt mixas..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Evelyn
0

Angende veterinär så finns det faktiskt bra sådana i Sundsvall nu Mimmi! På veterinärhuset är de toppen!
Kan verkligen rekomendera att gå till Åse B. Fjelstadt, henne var jag till nyligen och tog prov och skickade till SVA. Hon är jätteduktig och man blir verkligen tagen på allvar av henne! Hon är visserligen ingen musexpert, men hon har ett verkligt intresse och vill lära sig och det hon inte kan tar hon reda på!

Grodan
0

Det är bra att du letar hos dig själv efter utfodringsfel och dyl när dina djur är sjuka. Det är många som behöver göra detta.

Du berättar om Zolo, Zaga och Zalsa. 3 honor som dött.

• Kom dessa 3 från samma ställe? Hur mår mössen på det stället? (finns någon sjukdom där?)
  • Har du flera möss?
  • Har de 3 Z honorna bott med andra möss?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Binajis
0

Tack för alla svar! Jag ska göra en megagegga ikväll, innehållande barnmatspurén (broccoli/päron/ärtor som sagt), kruskakli, avocado, lax, köttfärs, äggula, morötter, äpple, "rena" ärtor och majs samt gröna linser. En skvätt askorbinosyra för C-vitaminens skull. Låter det bra?

Zolo kom från en uppfödare. Vad jag vet så var det något som uppfödaren inte var nöjd med ang denna kull (har hört på omvägar och inte tagit reda på mer). Zalsa från en annan, där djuren vad jag märkte mådde prima.

Zaga kom från min gamla gymnasieskola (naturbruk), där de hade fruktansvärt dålig avel (men vadå… mössen skulle ju bara bli ormmat… måste dom verkligen må bra då också eller? Obestämd). Hon var mer eller mindre krasslig hela tiden som sagt. I hennes stam lär finnas en hel del Rossel och tumörer och inavel på hög nivå.

Jag har fler möss, yes. Just nu Ziri - Zagas förmodade kullsyster, Zazu och Zifa som är två möss från djuraffären som skulle agera roommates med Zabina, som tyvärr inte går ihop Ziri. Det funkade dock inte som jag ville, men det är en helt annan historia.

Ziri är den hona som hann träffa alla dessa tre som dött. Hon själv är frisk som en nötkärna (för tillfället). Går tillsammans med Zifa och Zazu medans Zabina går själv i väntan på en kompis hon går ihop med.

Binajis
0

#7 Glömde svara.

Jag har defintivt bytt till Veterinärhuset vad gäller alla djur här hemma. De är verkligen kanonbra! Kanske inte så mycket mer kunskap än på andra ställen men istället viljan att lära. Tar tacksamt emot mina små föreläsningar vad gäller marsvin, vinthundar och settrar :P Är bara rädd att det ska bli samma sak med mössen - att det är jag som får komma med hur själva undersökningen ska gå till och senare även lösningen… och för att jag ska kunna det måste jag ha råd från er experterna :-)

Grodan
0

#9 Gegga är bra. C-vitamintillskott behövs ej, möss kan tillverka C-vitamin själva. Däremot är animaliskt fett och protein viktigt. Skulle vilja tipsa om att ha i färsk spenat samt kycklinghjärta och kycklinglever. Och du skulle kunna skippa morot och äpple då detta inte är något möss gillar så mkt. Blomkål är då mycket bättre. Tänk också på att allt ska vara RÅTT!!!

Vi kan hoppas att de 3 tjejerna som dog gjorde det för att de helt enkelt var klena, hade dåligt immunförsvar, och att de tjejerna du har kvar är starkare och kan leva med de bakterier och ev smitta som du har hemma. Som jag ser det är alla dina möss utom Zabrina "smittade" eftersom de varit i kontakt med

Binajis
0

#11 Tja, men är inte tillskott bra ändå…? Men okej, då skippar jag det :) Det blev sent igår så jag hann inte göra någon gegga. Ska se om jag får tag på kycklinglever- och hjärta. Rått there is Glad

Jag gjorde bort mig lite. Zabina hann visst träffa de tre som dog -.- Så ev smitta finns hos alla fyra.

Fråga, betyder det här att jag inte kommer kunna ta en kull på Zabina senare? Jag menar, kommer jag någonsin kunna få bort den ev smittan, när jag inte ens vet vad det är? Rynkar på näsan

Vattnadal
0

Karantän kör man 40 dagar, så avelsuppehåll, där man inte heller tar in nya djur, flyttar om i grupper mellan burar ed, bör man oxå ha i minst 40 dagar, för att virus ska hinna dö ut. Sen vet jag inte om ALLT hinner dö ut på 40 dagar, men mycket gör det.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
0

Bakterier och parasiter dör ju inte av "karantän".

Binajis, du kan ju se hur mössen verkar vara hälsomässigt under tiden. Ser du minsta antydan till ohälsa så gå till veterinär så att du hinner ta reda på vad det är du har hemma och hur du kan bli av med det.

Om Zabrina har "attitydsproblem" med andra möss tycker jag dock inte att hon är en lämplig mus att avla på… Förvånad

Binajis
0

#13-14

Jag håller koll på allmäntillståndet och far till veterinären så fort någon avviker. Got it! :)

Zabina har defintivt inga attitydsproblem - det är dom andra mössen som har det. Hon är mobboffret.

Grodan
0

#15 Kolla kladdiga ögon, raggig päls och olust till att äta…

Hm… låter konstigt… det där behöver vi reda ut lite mer, vem som gör vad och hur osv… Flört

Binajis
0

Gaaah… försöker hitta tråden om en tjej som hade en mus som pep när man skulle ta upp den, eller om det var när den hade mat som den satt och pep… vet någon i vilken kategori den ligger i?

Grodan
0

testa att söka på mus som pratar el dyl… Flört

borde ligga i beteende kategori, men… måste erkänna att vi är dåliga på att flytta felplacerade rätt…

Binajis
0

Har provat alla möjliga.. mus som piper, mus som pratar… får upp femtielva sidor ju :( Och de tre första sidorna fanns den inte på *lat*

Provar beteendefliken..

Binajis
0

Found it!

Där har jag skrivit om masvinet Humla (längst ner, hemskt långt och virrigt inlägg).

Det var mer eller mindre exakt likadant med Zabina.

Ska jag skriva hela storyn verkligen? Det blir lååångt.

Edit: Läste igenom Humla-inlägget och insåg att det inte riktigt är så det är med Zabina. Bara den här delen:

_"Något jag märkt, nu när jag ändå är inne på det, är dock att de marsvin som visar sig såhär underlägsna (har haft fler som betett sig på samma sätt fast inte så överdrivet) ofta _blir_ åthutade. Som att marsvinskompisarna blir irriterade och triggade av den som piper. Hade Humla, som marsvinet ovan hette, bara varit tyst och försökt passa in i gruppen hade det troligen gått galant, det är så jag har uppfattat det andra gånger i alla fall. Det var några av mina honor som inte kunde låta bli att "hytta med näven" åt Humla, men till slut slutade de bry sig och följdaktigen slutade Humla bete sig som en mes."_

Skillnaden var att Zabina hann få köttsår och bosatte sig i ett enda hus där hon var hela dagarna för att komma fram och snabbt käka/dricka. Hon hann aldrig sluta bete sig som en mes innan jag flyttade henne till en annan bur.

Grodan
0

Jag köper inte din teori om att det är Zabrina det är "fel" på. Hon har blivit BITEN. Det är inte ok att bita andra och det är den mus som biter som har "attitydsproblem"…

Du behöver hjälp med att läsa dina möss.

Första frågan, hur gammal var Zabrina när hon flyttade ihop med de övriga? Kom hon överens med någon, dvs var någon vänlig mot henne eller var alla på henne? Vem jagade henne och bet henne?

Binajis
0

#21 Var har jag sagt att det är Zabina det är fel på? Vad jag säger är ju att hon inte gör något fel, utan att de andra gör saker mot henne. Läs #15. Dock tror jag att hennes pip har stor betydelse i hur de andra mössen beter sig mot henne.

Jag tror att jag läser mina möss bättre än de flesta läser sina, om jag ska vara ärlig. Det är ju beteenden hos mina djur som intresserar mig, gos och kel ligger på andra plats.

Jag har nu skrivit ihop hur allt gick till i ett Word-dokument. Vill någon läsa det får de PMa sin mejladress till mig så bifogar jag det. Det blir för mycket pill att lägga ut det här :)

Fast det kan bli svårare att diskutera här å andra sidan… men vi kan göra ett försök.

Vattnadal
0

Kan du inte bara klista in texten direkt i ett inlägg då?

MVH Elin

Binajis
0

Provar:

Jag fick hem Zabina i början på juni, samtidigt som Zolo (som var en nästan vuxen eng. typad dam, medans Zabina bara var 5 veckor, om jag minns rätt).

Jag lät alla honor – Ziri, Zaga, Zalsa, Zaly och Zabina och Zolo, mötas på neutral plats där allt gick fint. Rengjorde akvariumet noga och använde helt ny inredning förutom matskålen och en populär trädgren.

Satte ner alla tjejerna efter 1 timme tillsammans utanför buren och iakttog vad som hände. Till saken hör att Zaly varit på rymmen i två veckor i mitt rum (märkte inte av henne och hade tappat hoppet när jag äntligen fann henne – vild som en… jag vet inte vad). Efter det har hon varit väldigt mån om att komma ut från buren och klura ut mina fiffiga lösningar. Jag tror också att hon kanske blivit en aning mer revirhävdande också, varför vet jag egentligen inte. Allt gick hursomhelst fint utanför buren.

Men hon började direkt jaga Zolo i buren. Samtidigt hälsar någon av de andra mössen (minns inte vem) på Zabina och utan synlig anledning börjar Zabina springa ifrån vem-det-nu-var. Denne springer efter, vid närmare eftertanke var det nog Zalsa, verkar nyfiken på vad fegisen håller på med. Zabina fortsätter springa undan och till slut lägger hon sig ner och skriker, utan att Zalsa ens hunnit fram. Hon blir lite paff men elaka Zaly kommer som ett skott och sen är jakten igång på båda nykomlingarna. Zolo fick nog ganska fort och satte den förvånade Zaly på plats. Men Zabina blev så jäkla rädd och skrek så fort en annan mus kom nära, rätt provocerande, så till slut var alla efter henne. Även de som var snälla i början. Stackarn var livrädd. När jag efter några dagar insåg att det inte skulle lägga sig märkte jag att hon hade ett stort köttsår på baken. Bums ner i egen bur för lite rehabilitering.

Under tiden Zabina har bott själv har alltså Zolo, Zalsa och Zaga fallit bort. Zaly har rymt igen och dessutom tagit sig ur huset. Hon bor numer ute hos marsvinen och jag hoppas hon klarar vintern och inte blir ihjälbiten av skogsmössen som lever häromkring. Hittills har hon visat prov på att skrämma skiten ur dom, så jag tror hon klarar sig. Men det här är också en historia för sig.

Nu fanns bara Ziri och Zabina kvar. Det blev till att åka till djuraffären för att skaffa nya vänner, och förhoppningsvis få ihop hela gänget. Bråkmakaren Zaly är ju ute ur bilden for now.

Jag tog hem Zazu och Zifa (inte ett dugg förvirrande med namnen, va?) och funderade på hur jag skulle göra. Jag tänkte prova en annan taktik och gjorde som så att jag bytte burar på dom i några timmar. Zabina var i storakvariumet, lycklig över att få mer yta och verkade inte ett dugg bekymrad över att det fanns andra muslukter där. De andra var i hennes lilla akvarium och tyckte det var spännande med något nytt. Satte till slut ner en massa av Zabinas grejor i stora akvariumet och slutligen även Ziri, Zazu och Zifa.

Det hela verkar gå kanon, Zabina är inne i ett hus och möblerar obekymrat om och både Zazu och Zifa hälsar på där inne utan att det händer något speciellt. Ziri har ännu inte varit där och jag överväger att ta bort huset så Zabina inte ska känna sig trängd om de kommer in alla tre. Ziri är dessutom vuxen medans Zazu och Zifa lär vara yngre än 10 veckor.

Plötsligt så börjar Zazu mucka med Ziri. Hon har gjort det hela tiden då och då, men Ziri sköter det supersnyggt och det har aldrig blivit allvarligt. Jag trodde att Zazu visste sin plats vid det här laget men kanske att Zabina på något sätt triggar igång henne. Hursomhelst löser det sig fint även den här gången men oturligt nog kilar Ziri i stundens hetta in i huset där Zabina är och… pang! Zabina kommer skrikande ut ur huset med Ziri tätt i hälarna. Ziri biter henne gång på gång och jag försöker desperat få tag i Zabina. När jag äntligen får tag i henne hänger Ziri kvar i hennes bak! Lyckas på något sätt lirka loss henne men stackars Zabina är full av blodiga små sår över hela bakre ryggen och rumpan och ett litet på svansen Gråter

Har provat låta dom träffas på neutral mark men även Zazu och Zifa har börjat hysa agg mot henne.

Jag vet att jag var superklantig som inte gjorde ren buren istället för att byta bur på dom några timmar, men jag trodde att det skulle hjälpa. Jag tror att Zazus dumma muckande fick igång Ziri, kanske hade allt gått fint till om det inte hade hänt.

Hursomhelst så funderar jag nu på lösningar för Zabina. Antingen köper jag en ny hona och hoppas på det bästa. Eller så tar jag en kull på Zabina och behåller en eller flera döttrar åt henne. Hon har ju blivit en skrikare när andra möss kommer nära (varför jag tror att Zazu och Zifa är på henne. De blir provocerade av hennes skrik – precis som med marsvinet Humla) och först kunde jag inte ta upp henne utan att hon skrek. Hon har dock blivit bättre nu och man kan hantera henne utan problem.

Tilläggas bör att i övrigt är Zabina en av de trevligaste mössen jag haft. Kontaktsökande och framåt. Inte så gosig i famnen, men det är inte min prio 1 heller.

Jag sa ju att det skulle bli långt. Om någon blir förvirrad av namnen byter jag ut dom mot A, B, C…

Det gick! Annars brukar det bli så konstiga mellanrum och grejer när jag klistrar in direkt från Word. Trevlig läsning, eller nått.

Grodan
0

#22 oups, no hard filings aj håp. Förvånad Jag läste in något i storyn om humla osv…

Binajis
0

#25 Nåu pråblem. Jag gillar såna här diskussioner! Skrattande Fast det blir lätt att jag tar till en mer allvarlig ton när man börjar komma någon vart Flört

Grodan
0

Hur gammal är Zabina nu?

Det är ganska vanligt att äldre mushonor inte gillar yngre mushonor och kan gå lättare att få dem att acceptera varandra när de är lite äldre.

Jag tycker att Zabina skriker med all rätta, hon har fått stryk. Den musen/de mössen som bitit hål i henne är enligt mig den/de som kommer att orsaka problem i fortsättningen när du skall introducera möss i flocken. Det blir då lättare om den eller de som är lite för dominanta och inte har några bithämningar får leva i en flock som är stabil och inga nya flyttar in - då de ganska tydligt visar att de inte uppskattar det.

Helt onaturligt beteende för möss är det väl ej, men för tammöss är det jobbigt. Speciellt när man vill utöka flocken emellanåt…

Jag vill också tipsa om att försöka skaffa möss från uppfödare som medvetet avlar på möss som inte beter sig på detta sätt.

Jag föreslår att du försöka få Zabrina att lära känna en snäll hona ur den stora flocken för att sedan i steg 2 lära känna övriga. Det kräver lite jobb, men kan fungera och kanske bli lättare att låta dem träffas två och två och inte så många på en gång.

Binajis
0

Zabina borde vara… *räknar* bra precis 5 månader nu (född 1 maj).

Jo, jag läste just det… har trott att det varit tvärtom, som det ju är med många djur, och hittills har det ju funkat med småisar. Men så har det varit möss som inte "tar någon skit". Å andra sidan har jag aldrig haft någon som Zaly, elak jäkel.. underbar mot dom hon gillar dock.

Saken är ju att hon skrek innan hon fått stryk. Hon hade antagligen fått stryk av Zaly oavsett om hon skrikit eller inte, men jag tror att när det gällde resten av gänget så blev de provocerade av hennes skrik. Nästan lite "håll käften!". Både marsvin och hundar beter sig så här hemma, det är därför jag fastnat på att man inte ska skrika "jag är liten och oskyldig" mer än nödvändigt… för då får det motsatt effekt.

Zaly verkar jag inte kunna fånga in, hon är läskigt lurig. Gör jag det vet jag inte om jag kommer kunna sätta ihop henne med de andra, dels pga sjukdomsrisk + att hon kommer bli knäpp av att behöva bo i bur igen. Watch out, I say. Ziri är superduktig med Zazu och Zifa, och har hela tiden varit bäst med nykomlingar. Funderade på en kull på henne, men slog bort tanken eftersom hon kommer från min gamla naturbruksskola. Dålig avel.

Ziri, Zazu och Zifa kommer få bo som de bor, finns ingen anledning att ändra i det nu eftersom det går så oerhört bra. Behövs inte flyttas ut någon, eller in någon för den delen.

Problemet är ju Zabina, som nu går själv. Jag har ändå tänkt ta en kull på henne, vare sig hon gått tillsammans med de andra eller inte. Så vad jag undrar är om det är elakt att låta henne gå själv tills att hon fått den? Hon ska ju bli ytterligare 2 månader äldre tänkte jag innan hon får bebisar, under tiden ska jag söka efter lämplig hane. Jag vill ju inte förstöra trion som funkar så fint ihop… så alternativet blir att köpa en till hona. Huvudsaken är att Zabina mår bra.

För övrigt så har alla möss kommit från uppfödare, förutom mina allra första som jag fick i julklapp av min mamma. Och så Zazu och Zifa då, som var en nödlösning när både Ziri och Zabina gick själva.

Vattnadal
0

Är Zabina från Therese, ur den blå kullen? Hon lade ner det, då den kullen blev dåliga, dvs inte alls bra i temperamentet. En hona hpos Evelyn barberade sig på magen, riktigt rejält, vet att det var mer knas med andra oxå. OM det är ur den kullen, Kolla upp med de andra som köpt syskon, hur deras är.

MVH Elin

Binajis
0

#29 Nej, Zabina är från Veronica här på mus.ifokus. Zolo däremot, var från Therese.

Vattnadal
0

Vade bra!Skrattande

MVH Elin

Grodan
0

OT fråga: ska du på marsvinsutställningen i Kallhäll 30de?

Binajis
0

Nepp, sällan utställningar för mig. Varken min eller marsvinens grej… Vadårå?

För övrigt kommer det en uppdatering på hur allt har gått. Nån gång. Tungan ute

Grodan
0

#33 nyfis på om vi skulle råkas typ… hade varit skoj

Binajis
0

#34 Då tycker jag att du ska åka till gävle på hundträff den 5 november. Skrattande Inte sååå långt nu ju :)

Grodan
0

haha… men oj, vad ska jag där o göra?

Binajis
0

#35 Det är ju en allmän hundträff, vi kommer vara ett gäng som träffas för att träna och busa med hundarna :-) Finns en tråd om det på hundar.ifokus Glad

Binajis
0

för har du inte en dobbis grodan? Förvånad

goodbyehiitler
0

#17 du har redan fått massor av hjälp men tänkte ja slänger in att jag har en mus som tidigare pep om hon ville slippa buren en stund och bara få leka, då ropa hon på mig^^ slutade senare när hon fick flytta till en annan bur med bara en kompis så hon slapp bebisarna.

Hon började när de börja skutta runder o hon tyckte väl det va jobbigt eller nått^^

Lite synd att hon slutade för det va sjukt gulligt :)

Hoppas allt löser sig o du hittar orsaken :)

Grodan
0

#37 jo, jag förstår… Tungan ute

#38 precis, en dobbis… Cool men han är sjuk just nu, så jag kan inte planera något alls… en dag i taget