Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 934 ggr
Imasy
0

Skaffa möss?

Min son vill väldigt gärna ha möss, men jag vet ju inget om dem.

Vad bör man tänka på för att de ska må så bra som möjligt? Hur många ska det vara? Kan de bo i en vanlig duna? Vad äter de? Ös på bara ;D

Charlie2006
0

Honor ska minst vara 2 och inte fler än 10 i varje bur helst, hanar brukar börja bråka, men ibland kan dom gå ihop livet ut. Du kan ha mössen i gallerbur, akvarium, terrarium och duna funkar också bra. Själv tycker jag terrarium funkar bäst, men det är väll mera vad man själv föredrar för bur. Minsta lagliga minimåt har jag för mig är 30 x 30 x 30 för 5 möss, men det är på tock för lite enligt min mening.

Man kan ha någon sockerfri müsliblandning och lägga till lite extra saker. Tycker själv inte det finns någon bra blandning för möss i sortimentet i djuraffären, så blandar själv till mina möss. Sen ska dom ha färskmat varje dag Glad.

I buren är det bara att össa på med klättersaker/grenar, gömställen och kartonger, så är mössen syselsatta, när dom inte är ute Skrattande.

Sen finns det Artiklar som du kan läsa här på sajten.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

TildaH
0

Tipsar om min tråd Lukten o lite annat, där finns mkt intressantFlört

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Imasy
0

Men en sak jag funderade på, är om möss är lika högljudda som hamstrar? De hamstrar jag hade gnagde på galler etc vilket störde sömnen ganska duktigt, och jag orkar inte med något sådant mer.

dragonstar
0

Om du har dem i ett terarium elelr akvarium är dom mycket mer tysta dåman slipper gallerljudet.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

axilur
0

Aktiverar man djuren rätt så är dessa stereotypa beteenden ovanliga. Glad

/Anneli

Imasy
0

Hmm, då kanske smådjur inte är något för oss då. Om de kräver massor av timmars aktivering.

Grodan
0

Jag skulle inte säga att de kräver massor av aktivering, men de kräver ju närvaro och angagemang.

Det är väl några saker som nya ägare behöver veta

1. möss luktar speciellt

2. det är viktigt att välja möss från seriösa uppfödare för att få tag i friska djur

3. man måste sätta sig in i utfodringsbiten för att hålla möss friska och vid liv

4. ett bra bottenströ är mycket viktigt

Sedan kan du som förälder behöva lite tips om hur du får ditt barn och kanske hela familjen att bibehålla intresset för djuret. Några tips är ju att träna tricks med djuren, inreda buren i olika teman - t ex skogstema, hela familjen går ut i skogen och plockar hem saker att inreda buren med (dock bör man skölja noga och se till att inga smådjur följer med in, samt helst inte plocka alltför mycket på marken)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Imasy
0

Jag tänkte väl mer på det som #5 sa, att de får sterotypiska beteenden om de inte aktiveras rättÄ/tillräckligt.

Hamstrarna fick ett par timmars lös utevistelser i lägenheten varje dag, samt en bur full av grejor att roa sig med. Men om det inte heller räcker så vet jag inte riktigt.

Grodan
0

Möss är inte alls krävande. Ger du dem en stor fin bostad med massor med aktivering räcker det att du pysslar med dem en halvtimme per dag…

Imasy
0

Haha, ja han önskar sig ju ett akvarium av tomten också (förutom alla kaniner på Blocket) så det kanske är en bättre idé?

Han kanske är för liten ännu (snart 6 år) för att ha ett "eget" djur att "ansvara" över? Vill ju inte ha en egen Blocket annons med radera "säljes pga bristande intresse"…

Så djuret ifråga får nog inte vara alltför krävande, även om jag/vi har det yttersta ansvaret.

axilur
0

Ja, alltså, jag menade inte att det är kört om man inte umgås med dem flera timmar om dagen. Utan att inredning och aktivering i buren med hjälp av saker att gnaga på så som grenar, kartonger, toarullar, ägglådor, kanske blommor, jord osv är aktivering i sig. Då trivs musen och vill inte fly/gnaga på gallret. Glad

/Anneli

axilur
0

Titta gärna runt i forumet, det finns massor med tips och inspiration!

/Anneli

Grodan
0

#10 Tyvärr är det väl så med barn att de behöver hjälp av sina föräldrar att bibehålla intresset. Om du gör det till en spännande "lek" ett sätt att umgås med din son, att ni skall städa buren och sedan inreda den skoj med saker varje vecka, blir det i a f lite svårare att tappa intresset.

Inredningen i buren kan ju vara saker sonen gjort själv som t ex kartonghus med trappor, dörrar, fönster och gardiner eller kartongbilar eller vad som helst. DOCK kommer musen/mössen att kissa på och bita på sakerna så sonen måste ju kunna leva med att sakerna han bygger bara håller en kort tid och sedan är förstörda och då måste slängas. FAST med foto kan man föreviga. Och tar man foton på musen/mössen med den nya leksaken sonen byggt och lägger upp här får man massa respons från oss och det finns ännu en liten sak som håller intresset vid liv.

Sedan om ni ser till att skaffa möss som är supertrevliga i temperament och kanske även snygga kan ni ställa ut dem på musutställning. Ännu en grej som kan hålla upp intresset!

Det som dock är riskabelt med små barn är att olyckor händer, så du måste vara med din son hela tiden när han umgås med musen.

Det är också viktigt att ge musen nyttig mat och se till att den aldrig saknar det. Matningen kan göras till en skoj lek. Man kan hänga upp maten i snören i buren, lägga den i rör, packa in den i paket osv… Sedan bara sitter man och tittar när de kämpar med att nå maten.

Möss lever inte så länge och barn kan ha mycket svårt med sorgarbetet. Men frågan är, är det inte bättre att få ha ett djur från den är leveransklar tills den dör av ålderdom el sjukdom än att äga ett djur som lever så länge att barnet tröttnar på den efter något år och man måste omplacera den då?

axilur
0

#13 Håller fullständigt med! Jag tror att en eller flera möss är ett bra pyssel- och mysdjur för barn.

/Anneli

Grodan
0

Kom på att barn kan tycka att det är äckligt när/om möss bajsar i handen. Så man bör ha papper i närheten när man pysslar med mössen, samt även en toalåda. Skrattande