Röd hirs?
Nu uppmanas det att man ska skriva mer på forumet, så jag tänkte dra mitt strå till stacken och ta upp en fråga jag funderat på under dagen.
Jag har sett att en del personer här på forumet lägger in hirskolvar till sina möss. Jag lägger in en till mina pygméer då och då och de ÄLSKAR det! När jag handlar hirs kolvar i affären har jag sett att de har den "vanliga" gula hirsen men även en betydligt dyrare röd variant. Undrar nu vad är skillnaden? Försökte hitta svaret genom lite googlande, men kom mest fram till att den röda ofta kommer från Frankrike medan den ljusa är från Kina, men kan det inte vara så att den röda är mer näringsrik också kanske?
Är det någon som vet något om detta?
Kan även passa på att kolla hur det är med att ge hirs till tammöss, är det bra för dem eller är det för mycket godis (fett)?
Vilken bra fråga! Jag har sett röd hirs i butiken när jag köper fröer och nötter till djuren och funderat lite själv över skillnaden. Dock ger jag inte hirs till mina möss längre, då jag anser att det inte innehåller någon näring som de inte får i sig av övrig mat jag ger dem. Fast jag gillar själv hirs väldigt mycket!

Kan vara bra sysselsättning att pilla loss fröna om inte annat. Omväxling förnöjer som man brukar säga.
Här hittade jag en länk som tog upp lite näringsinnehåll, men då verkar ju den röda inte alls så bra jämfört med gul hirs.. Nu verkar sidan iofs ta upp lösa frön, inte kolvarna, men det borde väl vara samma sak tycker man?
ah, den sajten…
men jäklar så mycket olika hirs det finns… vit hirs innehåller mest protein så den skulle jag köra på

Superbra fundering :)
när man kollar länken på #2 så ser ju gul bättre ut men har ju själv heller ingen aning annars^^
Men om man kan hitta vit hirs så verkar den bäst ju :)
fast det der ju ut som alla har för och nackdelar i näringsväg^^

Jag har då aldrig sett vita hirs kolvar. Funderar på om det är någon skillnad om fröna är i kolv eller "lösa". Man kanske ska fråga lite fågelfolk?

Det borde inte vara någon skillnad näringsväg, mer att de får sysselsättningen när de är på kolv :)

Nu hittade jag precis svaret till varför jag aldrig sett vita kolvar:
"Den vita hirsen har löst sammansatte ax, därför kan de inte torkas som hirskolvar. Så fort kolvarna torkar ramlar alla frön loss." Hittade det precis på min egna länk. DUUUH 
Aktiv research! Super!

*Putt* ingen som har koll på hirs? ;)
Gul hirs
Protein: ca 11% - 11,39 E%
Fett: 4% - 9.3 E%
386 kcal / 100g
Röd hirs
Protein: ca 10% - 10,8 E%
Fett: 4% - 9,7 E%
370 kcal / 100g
/Anneli

#10 Ja, det var ju det som står på sidan jag länkade till, men det förklarar ju inte varför den röda hirsen är dyrare.
Jaha, det missade jag. Nej, precis. Hittar inget heller förutom att de kommer från olika länder och ena är mer exklusiv iom det.
/Anneli
Fråga på Undulater.ifokus om du inte redan har gjort det? De kanske vet.
/Anneli
Kanske för att röda saker är dyrare rent allmänt? *fniss*