Avla eller ej?
Hej på er ^^
Jag har gått och funderat på detta ett tag nu - huruvida jag ska ta en kull på mina möss. Max och Rakel skulle då bli de ev "föräldrarna".
Max har ett ljuvligt temperament - snäll, gosig, nyfiken.. han är fullt frisk och lugn i alla situationer, småbarn får hantera honom utan problem. Ett riktigt matvrak dessutom och riktigt bra i hullet.
Rakel är pigg, framåt, vill undersöka allt, sällskaplig men inte den som sitter helt stilla i famnen. Kommer fram när man öppnar burdörren för att se vad som är på gång. När hon kom hit nös hon en del dock, men det gick över efter ett tag med näringsrik mat, dragfri bur och dammfritt strö. Nu är hon frisk och kry, om än ganska liten.
Båda är snart 6 månader gamla, jag vet födelsedatum, uppfödare samt föräldrarna/deras färger men inte mkt mer.
Låter det som en bra idé att para dessa eller är det bättre att låta bli? Har naturligtvis läst på en massa om avel, har erfarenhet av kanin- och kattuppfödning så jag vet vad det innebär rent generellt att ta en kull. 1-2 honor skulle få stanna som sällskap till mina nuvarande honor, ev skulle en hanunge få stanna som sällskap till Max också. Extraburar & tid finns om det skulle vara ont om köpare.
Vad tycker ni som är kunnigare?
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
det låter som du har TÄNKT och det tycker jag är en förutsättning för att ta en kull. Du är inte ensam om att avla på bra temperament. Eftersom jag själv önskar stora möss skulle jag kanske avvakta med honan tills hon verkar stor och välväxt för att inte riskera hennes hälsa eller få små ungar, men det är personliga åsikter. de är ju inte lastgamla någon av dem ännu.
jag funderar på hur de går nu…en och en? att få ungar som kan hålla varje förälder sällskap är ju i så fall ett viktigt syfte med en parning eftersom de trivs bäst i grupper.
-L
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
#1: Jag ska fundera lite på det där, om hon är tillräckligt stor. Hon är ganska liten till växten, inte överdrivet liten men mindre än sin kompis.
Max går ensam då han så vitt jag vet "alltid" har gjort det och jag har inte velat chansa och köpa en främmande hane som sällskap till honom.
Rakel bor med min äldre hona, Blue, som är ca 1 år nu och börjar bli lite "gammal o krasslig" (var tvungen att avliva hennes syster för ett tag sedan och gissar att hon inte har så mycket tid kvar heller tyvärr..) så jag vill gärna spara ett par honor ur en ev kull av den anledningen.
1 år är ingen ålder på en mus…om hon är krasslig och ser gammal ut är hon kanske bara sjuk? Då är ju frågan om den andra honan också bär på det för du nämnde att hon hade varit det? Och de går tillsammans?
Men hur som helst så låter det bra att du tar hänsyn till honans storlek oavsett ålder för det är ju tråkigt om graviditeten knäcker henne.
Jag har själv en liiite hona här som pendlar mellan liv och död. Hon blev tjuvparad hos uppdödaren av en brorsa innan hon levererades. Hon är ingen kul syn kan jag lova och hennes avmagring har gjort att hon har dragit på sig en infektion som jag behandlar med hopp om att hon orkar föda sin kull. Jag tror dock att jag mister både honan och bebisarna.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
#3: Blue kmr från en djuraffär, troligtvis ursprungligen från grossist, har svansknyck o systern fick en juvertumör innan ett års ålder. Gissar på ganska dålig avel där.. och då brukar de ju inte leva så länge. Har rådfrågat vet och gör det gärna igen, men det verkar mest som att hon helt enkelt är "gammal"..
Usch, det där lät inte bra. Rakel är i bra hull och så, bara lite liten, men som sagt, jag ska fundera på det där. 
Jag skulle kolla mycket mer på stamtavlan och fråga mig saker som hur släkten är i temperament, hälsa och livslängd, om det finns morrhårsätning bland syskon och släkt osv.
#5: det är det som är problemet, uppfödaren föder upp sällskaps/ormmatsmöss och jag tror inte att hon har så stor koll på stammen. Dock har jag aldrig träffat henne, utan köpte mössen av en annan uppfödare som haft dem som sällskap.. hon tyckte iaf att det inte vore någon dålig idé att para dessa, men men. Får se, kanske man kan få fram lite mer info om mössens härstamning.
Jag själv avlar bara på honor med okänd stam om jag är desperat eller tycker att de är tillräckligt bra, men då anser jag att jag är mkt kapabel till att bedöma det. Hanar med okänd stam och faktiskt generellt sett avlar jag sällan på innan 1 års ålder. Jag vill gärna se att de är friska och hälsosamma individer först och har absolut ingen brådska med att avla på dem.
Vad som också kan avgöra huruvida jag avlar på en mus är ju vad det är för variant…
Hur har det gått med dessa funderingar? Kan vi inte få se foton på Rakel?
Har du köpare till musungarna?
Brukar det anordnas utställning i närheten av där du bor?