Lukten o lite annat
Efter att ha kikat runt på en massa olika djur, att ha utöver mina guldhamstrar, så har jag från flera håll fått tipset MÖSS.
Efter att ha kikat runt på eran sida så är jag självfallet sugen, men en sak oroar mig.
LUKTEN!
Hur "farlig" är den egentligen, en säger fyfasen, nästa säger inte alls o den tredje säger acceptabel.
Hur ska jag då veta hur jag tycker, haha. Bor långt upp i norra norrbotten så jag har inga möss jag kan hälsa på o nosa på. O det känns lite vågat att köpa möss nerifrån o när de kommer upp så är stanken inte hanterbar.
Sedan funderar jag ang. kön, förstått att honor luktar mindre, men samtidigt så verkar det mkt lättare att hitta hanar till salu, mera att välja på osv.
Sista grejen, hur stort terrarium behövs? Om vi säger att jag vill ha mellan 1-3möss.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Minsta bottenyta som jag rekomenderar är 35x50 cm, gärna mer.
När det gäller lukten, så brukar honor lukta mindre än hanar. Just nu har jag 4 honor i en gallebur på 50x80 cm i bottenyta. Städade i den förra söndagen och nu börjar det att lukta lite urin, kan tillägga att jag har Toa-Lätt till dem som är papperspellets då jag är allergisk mot spån.
Honor är dessutom lättare att hålla i grupp då hanar ibland kan köra sitt revirrace mot andra hanar. MEN det kan faktiskt gå att ha 2 hanar ihop. 2 möss är det minsta antalet då de är flockdjur.
Det här med lukt tycker jag varierar ganska så mycket. Främst är det ju hanarna som luktar en hel del, men sedan beror det även oerhört mycket på vad för bottenmaterial man har samt vilken inredning. Kutterspån, toalätt och liknande tycker jag får det att lukta vedervärdigt på en kvart. Har provat hampaströ med ganska goda resultat, men allra bäst tycker jag att alspån är. Jag har just nu 10 burar, som städas en gång i veckan. Har dessutom en hel del hanar. Och det är egentligen först sista dagen som jag börjar känna av lukten "utanför" terrarierna.
Har man enbart honor, ett stort och välventilerat terrarium (exoterra är verkligen att rekommendera!) samt undviker trähus som är svåra att få rena alternativt byter ut dem efter hand (jag lägger mina i frysen ett par dagar efter att ha skurat dem vilket hjälper en del) och har bra bottenmaterial så tror jag inte att man får problem med lukten överhuvudtaget.
Vad gäller storlek på terrariet så tycker jag att det gäller samma sak som för alla djur: ju större desstå bättre! Möss har ett stort rörelse behov, det ser jag bara när jag har mina ute och springa på te.x diskbänken… de tar sig från ena sidan till den andra på några sekunder, och efter kanske en halvtimma är de redan ganska så utråkade om man inte ger dem nya saker att utforska. Buren är ju där de antagligen kommer att tillbringa mest tid - så stor yta och mycket kul saker att pyssla med är min rekommendation!
Först och främst, lukten har som du säger att göra med ens luktsinne, vi har alla olika.
Besök någon med möss! Det är enda sättet att ta reda på vad du tycker om muslukt.
Jag har extremt kännslig för rått/mus lukt, möss klarar jag bättre. Jag MÅSTE städa varannan dag vad jag än använder för botten material.
Att ha 2-3 honor tror jag är ganska luktfritt, men så fort en hane kommer in i bilden och sen ungar på det, ja då luktar det riktigt mycket.
Du får ha 5 vuxna möss i en bur på 30x30x30 men det är ju knappast lämpligt. :)
Som sagt, besök någon med möss :)
Hälsningar Malin
Tack för era svar!
Måste fundera mera, just nu står vågen o väger mellan råttor o möss. Så det verkar bli något med lång hårlös svans i alla fall, haha
--------------
Om det är lukten du är "rädd" för ska du inte välja råttor. Dom luktar mycket värre än möss.
Hälsningar Malin
håller med Malin…. älskar råttor… men ja.. lukten skulle jag faktiskt inte klara av… och inte min allergi heller för övrigt :P Och då har jag ändå en halv miljon illrar och fler möss ;) Så är du orolig för lukten är nog inte råttor att rekomendera
Jag har haft totalt omkring 10 råttor, så där vet jag om amoniak lukten men har aldrig upplevt någon annan lukt
Men går det att förklara vad de är som luktar med möss? Är det just amoniak eller självaste mössen som luktar?
--------------
#7 muspojkar luktar lite som nypoppade popcorn.. Endel svagt, endel starkare och fåtal ingen lukt alls.. Hade en muspojke VD Diamonds dogs han luktade ingenting.. Medans min Morakullans Nolettmus luktar nypoppade popcorn..
Har även råttor och tycker de luktar mer än mina muspojkar..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#8 Popcorn… Den beskrivningen har jag hört förr, men var… AHA! Robbar!
Men alltså hur kan popcorn lukt vara jobbigt? Mitt enda problem skulle väl vara att inte äta upp honom
--------------
Jag tycker absolut att råttor luktar värre än möss! Råtta i sig luktar, kisset luktar, hängmattorna luktar och inte tala om toalådorna. Även om jag städar ofta åt mina råttor luktar det alltid råtta här hemma. Dock är det ju ingenting jag störs av, men folk som kommer på besök komenterar gärna
Mössen i sig tycker inte jag luktar utan det är kisset. Ett bra bottenmaterial och städa ganska ofta så tycker jag inte möss luktar illa. Hanar är såklart värre än honor men jag tyckte inte hanarna luktade ILLA direkt. Nybakat bröd blandat med popcorn skulle beskriva lukten rätt bra fast mer koncentrerat. Min mor höll dock inte med, mina hanars lukt utlöste migränanfall väldigt ofta så hon låg mest på soffan under tiden jag hade pojkarna.
Tips: bor du hemma så kör på honor, dom luktar inte alls lika mycket och är lättare att ha i grupp. Bor du själv och absolut vill ha en hane eller två så kör på det men var beredd på lukten och att killarna ev måste säras om dom börjar bråka. :P
#9 det är en ganska koncentrerad popcornlukt, det är väl det folk kan uppfatta som jobbigt :)
När jag gick förbi mössens utställning i Eskilstuna för ca 1 månad sen höll jag på och dö av stanken. Dom luktar tyvärr inte gott..
Det är lite synd, annars skulle jag gärna kunna tänka mig att ha ett par möss om det inte var för lukten.

Om man har många djur på en liten yta och på en okänd plats så som en mässa eller utställning så revirkissar ju många djur.
Då är det inte konstigt att det luktar mer. Det blir ju så otroligt koncentrerat.
Kan ju säga att mina mustjejer luktar absolut inte mer än mina hamstrar. Och de luktar definitivt mindre än en hamster-hona som luktar brunst. Pojkarna kan väl lukta lite, men jag tycker inte de luktar särskilt heller.
Men som sagt, honorna luktar verkligen ingenting alls. Om man nu undantar att alla djur ju luktar just djur. De är ju inte luktfria. Men man måste nog låta bli att städa bra länge om mushonor ska lukta illa.

Som flera redan skrivit upplever även jag att råttor luktar hemskt mycket värre än möss, har dock bara träffat honmöss.
Även mina dvärghamsterkillar (vintervita/ hybrider) luktar lite popcorn, eller snarare deras urin. När jag fick hem dem hade de rest från Göteborg, vilket innebar ungefär 3 timmars transport. Då luktade det riktigt mycket popcorn-aktigt i deras transportlåda. Jag upplever dock inte popcornlukten som väldoftande, men riktigt popcorn är ju jättegott men det luktar typ popcorn och något mer, popcorn-kiss helt enkelt. xD
Mvh Ellenfyrkant
Man vänjer sig. Däremot vänjer sig inte omgivning och grannar, så man får aldrig slarva med städningen som musägare.
Hanar luktar mer runt könsmognad och städar man ofta i buren kan man uppleva att hanen luktar mer precis efter städning - då han ev behövt "pinka in sitt revir". Detta gäller dominanta hanar, samt en del engelsktypade. Hanar som lever i hangrupper fredligt samt långhårshanar luktar mindre.
Att välja aspspån eller aspflis är att föredra, då asp är det trädslag som suger upp mest och jag upplever inga problem med det i 08-området. Vad som funkar bäst i Norrland vet jag ej.
Tendensen är också att kvinnor/tjejer inte upplever muslukten som så jobbig, medans män/killar har svårare för den. Dock är alla människor olika och har olika tolerans. Du bör lukta på lite möss innan du skaffar några anser jag.

#15 Varför skulle män ha svårare för lukten är kvinnor ? Är det något vetenskapligt bevisat eller bara någon teori du har ? Aldrig hört något sånt tidigare…
Mvh Ellenfyrkant
En sak jag märkt under de 25 år jag haft möss…
Har två möss, en hane och en hona (honans kompis avlivades akut för en vecka sedan ifall någon undrar). Byter bomaterial ca varannan dag och städar inte själva burarna så ofta - honans bur (hemmabygge, träbur) ett par-tre ggr i veckan (pga träet) och hanens (duna fun) en gång i veckan. Skurar hanens plaströr i samband med byte av bomaterial då han använder dessa som toalett.. men i övrigt luktar det knappt alls.
I och för sig har jag marsvin i samma rum och de luktar ju markant mer än ett par små möss och kanske döljer mössens lukt, vad vet jag ;)
Men jag tycker iaf inte att mina möss luktar.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Jag har just nu sju möss, alla honor. Jag byter alltid i burarna en gång i veckan och om jag inte drar över med någon dag så luktar det ingenting alls! Just nu har jag hampaströ och det funkar helt ok, men alspån är favoriten (dock lite för dyrt enligt mig). Min kompis köpte en mushane samtidigt som jag skaffade mina två första mushonor men var tvungen att lämna tillbaka honom efter ca. två veckor pga. att hennes mamma inte stod ut med lukten! Hon tyckte själv att det var ganska obehagligt, och hon fick byta varannan dag för att lukten inte skulle sprida sig i hela huset. Nu vet jag inte om hennes mamma eller hon själv "överreagerade", och kanske var musen i fråga en av dem som luktar mycket, men det är den lilla erfarenheten jag har att dela med mig av :)

Låna hem ett par möss och testa vetja! =D Då märker du ju hur du själv 'står ut' med lukten.
Ni som nämner låna hem o hälsa på, liiite svårt när man bor här:
--------------

Yikes! =| Det… är sant. Det blir lite svårt. ^^'' Det skulle ju vara om man känner nån som åker upp och ner ofta eller nåt i så fall.
Hehe
--------------

Gah!
Förlåt. Jag måste ha varit trött när jag läste förut. X_X Jag missade totalt: "Hur ska jag då veta hur jag tycker, haha. Bor långt upp i norra norrbotten så jag har inga möss jag kan hälsa på o nosa på.."
Hmm… Men det finns ju djurtransport iFokus! =D Man kanske faktiskt kan hitta nån där som åker nån sträcka varje vecka/månad eller nåt som skulle kunna ta med sig en mus.
Oj, du kanske skall höra om det finns någon musuppfödare i norra finland som kanske har några möss du kan få "låna" eller om du kan hälsa på. Kan du finska? LOL 
#25 Inte ett ord, haha
--------------
Ojdå, ja då är det ju svårt. Men det kanske finns någon glad jäkel däruppe som kan engelska eller vågar prata svenska (ovanligt!!!)

Eller så har man mejlkontakt och använder översättningsprogram…
Mvh Ellenfyrkant
#28 AH! du, den hade jag glömt!!!
Åh, Kristall du är en klippa. Nu kommer jag att vända mig till dig när det gäller översättning… hehe
Här kan man i a f hitta registrerade uppfödare i finska mus/gnagarklubben: LÄNK
#31: heh.. kanske bör tillägga att jag är 99% svensk och inte någon helfinne direkt.. men.. försöka kan man ju (A)
Ang uppfödare så finns det ju många oreggade uppfödningar oxå, som man hittar i finska forumet. Kanske även någon högre upp i Finland. Men de flesta verkar finnas runt huvudstadsregionen, förutom några i mittersta Finland.
Oj vad off topic det blev :P
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#32 nä, tycker inte det är offtopic. Ett av TS problem är ju att h*n befinner sig i norraste norrland…
Ett tips är att när du är ute och reser, tar dig en halvtimme att passa på att hälsa på någon musägare som bor längst med vägen. I Sundsvall finns Evelyn och i Kramfors finns Osmello (fniss åk hem till Osmello o känn the smell… *host*
)
Haha… aj gått itt! Jag kan skicka en säck gammalt nerkissat och nerbajsat strö från en av mina honburar efter städning… hehe
Haha
--------------
Lägger luktfrågan åt sidan tillfälligt o frågar lite annat i stället:
Underlag, de gillar ju att gräva, så jag funderar t ex ett tunnare lager toa-lätt i botten o ett tjockt lager rivet tidningspapper ovanpå, fungerar de?
Foder, en müslimix från matbutiken med de 4 sädesslagen krossade. Kan man mixa den med t ex parakit el undulat mat? Blir det vettigt?
Antal, kan jag ha en hane själv eller är det helt no no?? Jag vet att honor luktar mindre, men jag tycker av någon mystisk anledning bättre om handjur. Och hade då gärna nöjt mig med en ensam, dels för att slippa riskera att bli stående med två stora terriarer/burar/akvarium. Och dels för lukten förstås. Jag har självfallet läst att de är flockdjur, men i samma artikel stod även att de kunde bo själv.
Vakentid, när är en mus egentligen vaken? Blev plöstligt lite orolig om det är ett totalt nattdjur. Har redan guldarna som absolut totalvägrar att stiga upp före 19,00. Så tanken var ju att ha något som är vaken åtminstone ibland dagtid.
Toalåda med sand, är det någon vits att använda en sådan?
--------------

När det gäller underlag brukar tidningar vara väldigt populärt hos mina möss. Man kan lägga toalätt, en tidning, lite till toalätt och sen riva en del tidningspapper så gör de gångar i både det rivna tidningspappret och den hela tidningen - som inte håller sig hel så länge. ^_^ Tidningspappret kan börja lukta rätt fort, men då är det bara att slänga det rivna pappret och slänga i lite nytt.
Precis så ser maten ut här så det rekommenderar jag. =) Så kan man variera mellan olika fröblandningar att blanda med sädeslagen. =3 Och ha i nån nöt, knäckebröd, valsade ärtor eller vad man vill då och då om man känner för det.
Du kan ha en hane själv, som du läst bråkar de ju rätt ofta. Jag har en hel skock med ensamma hanar (inte av eget val…) som mår bra, de behöver helt enkelt bara en hel del mer uppmärksamhet än de flocklevande honorna. Jag tycker sen hanarna brukar vara lite mysigare än honorna, och bli lite tamare. Särskilt om de bara har dig som sällskap. =)
De kan anpassa sig. =) Mina möss har helt olika schema. Pojkarna som vill umgås är vakna på dagen, flickorna sover i skift och har ingen bestämd sov- eller vakentid och de lite osocialare pojkarna är bara vakna när jag sover (och mina sovtider varierar väldigt, så de anpassar sig mycket…).
Det är ganska olika. Testa och se är mitt tips. Oftast väljer musen nåt hörn att kissa i och så kan man ställa en låda där. ^^
Tycker du har fått bra svar av Hyeonmu där :)
Hälsningar Malin
#38 Supertack
#39 Ja både ingående o helt klart positiva till mina funderingar. Nu är det inte mkt som ligger kvar på minus sidan de måste jag säga
--------------
Nu får jag snarrt ändra tråd namn, Lukten o mkt annat. Haha.
Så nästa fråga:
Har en mus bra självbevarelsedrift? Eller vad vi nu ska kalla det.
Alltså om jag t ex sätter han på bordet, kan han då springa full fart o kasta sig ut i luften vilket resulterar i störtdykning ner i golvet. Eller om man t ex har den på axeln.
Är så många år sedan jag haft denna typ av gnagare så jag har helt glömt den delen, men vill minnas att de har bra koll.
Nu är man ju van guldhamstrarna som inte har den minsta koll, tar bordet slut är risken stor att hamstern ändå fortsätter framåt
--------------

#39 + #40 Tackar tackar. ;)
lol XD Fullfart, över kanten och bara, "Mot oändligheten och vidare!" Nej möss har väldigt bra självbevarelsedrift. Rädda möss kan göra dumma saker, som hoppa ur handen på en eller dyka från ett bord. Men då ska det vara ganska förvildade möss som du knappast kommer ha att göra med. =) Och även möss i popcornåldern kan råka skutta till så att de ramlar. På axeln kan de också sitta helt utan problem - han kanske klättrar ner på ryggen och runt i kring på kroppen och utforskar, dock. ;)
Jag tror att jag skulle vara en guldhamster om jag var ett djur… fluffig, lite grinig och inga problem med att lyckas ramla ner från ett bord.
#42 Ja, självfallet kan alla, speciellt unga djur, få för sig att de kan flyga, fniss. Men är ändå stor skillnad mot en knubbig hamster som garanterat trillar ner, då deras kropp helt enkelt inte är byggd för att klättra. Uppåt går oftast bra, även om de ibland tappar greppet, men nerför, hmm… Ingen kommentar kanske är vettigast att skriva
Däremot måste jag ju nu självfallet försvara guldhamstern, finns inget grinigt över dessa härliga varelser
Extremt "morgon"trötta däremot, haha.
--------------
Hamstrar ser så nedrans roliga ut när de är förbannade för att man väckt dom. 
/Anneli
#44 Haha, ja, de ser lite allmänt luggslitna ut o med smaaaala ögon.
Men eftersom det är direkt skadligt att väcka en hamster, det förkortar deras livstid, så är ju detta inget man gör såvida det inte finns en viktig orsak bakom.
Det var därför jag frågade vad som gäller med möss, inge skoj att få ännu ett djur som ligger o myser i huset till sena kvällen.
--------------
#44 HAHA, håller med! När jag måste väcka min hamstertös blir jag livrädd och samtidigt fullkomligt "AAAWW!!" XD
#45 Oj, det visste jag inte. Alltid lär man sig något nytt!
Möss snarare gillar att bli väckta och pysslade med. 
/Anneli
#47 Nä, det är nog många som missar det o väcker dem i tid o otid. Det finns säkert hamstrar som inte tar skada av det, men eftersom det är allmänt känt inom hamsterkretsen att de inte är bra, så väljer jag självfallet att inte göra det då jag vill de bästa för mina små troll
--------------

#43 Jag har nog haft dålig erfarenhet av dem bara. =#) Men jag håller fast vid det jag sa, och ersätter grinig med morgontrött! Hm… Om jag nu kunde övertala folk att det var direkt skadligt att väcka mig (förutom för dem själva)…
Ok, idag måste jag fatta beslut!
Fyra alternativ, rådfrågar både er o familjen, vad ska man välja!!
- Skaffa två mus flickor
- Skaffa en mus pojke
- Skaffa råttor
- Inte skaffa något alls
Jag har nämligen hittat en kull där jag får köpa antingen flickor eller pojke (går inte in på detaljer med respekt för uppfödaren) så nu vill jag bestämma mig, är inte rätt mot henne att jag sitter o velar i flera veckor, hon har ju andra köpare oxå
--------------
Jag röstar på 1! Alltid kul att se när dom har glädje av varann! :P
Men om du helst vill ha hane, så röstar jag för det. ;)
Hälsningar Malin

#50 Åhh vilket svårt val. Jag är av typen "svårt val, gör allt, numrera efter prioritet" så jag gör aldrig svåra val. XD Hmm. Jag röstar på en muspojke! Fast främst tycker jag att du ska titta (antar att du fått foton) och se om du blir kär i nån speciell i muskullen.
Aw. Du kommer nog inte få några röster på råttor här. ;P

#50 Åk och träffa kullen, se om du faller för en pojke eller för honorna, sen köper du det du faller för. Man ska inte välja möss efter foton, utan med hjärtat när man träffar dem!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#53 Nu hade vi det där med avståndet igen
Uppfödaren bor alldeles för långt bort, enda anledning till att jag ens funderar på kullen är för att jag vet någon som skulle kunna ta med den/dem upp till mig.
--------------
Jag tror inte att det är så svårt att få upp möss till norraste norrland, speciellt inte om du väntar 2 månader. Kanske kan du under den tiden fundera ut ordentligt hur du ska ha det samt hitta möss som du är säker på att du skulle gilla.
Bara för att du vet att någon har en kull nu behöver du ju inte skynda dig och köpa någon/några därifrån. Du kan ta det lugnt. Det finns möss imorgon också.
Kanske kan du ta lite mera tid och undersöka djuren som folk har avlat på lite närmare innan du bestämmer dig? Försöka ta reda på så mycket som möjligt om dem! Hur gamla är de? Hur gamla har släktingar blivit? Vad har släktingarna dött av? Finns några ärftliga defekter och/eller sjukdomar?
Folk kan ta fina foton och lägga upp på nätet, men kan de lägga upp fina stamtavlor med långlivade, friska och snälla möss???
Det vill jag trycka på! Att vara lite mer kräsen och försöka hitta det bästa. Djur som avlats fram med lite mer eftertanke och gärna från en stam/linje där uppfödaren känner till släktingarna!
Jag röstar på rådisar.. parfym i jämförelse med muslingar hihi. Å mycket större å goare att mjukas med. Men du vet ju redan vad jag tycker 
Får önska dig lycka till oavsett hur det blir. Men känner du dig osäker- avvakta och vänta tills det känns 100% rätt. Det är det allra viktigaste 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Efter en hel dag med stora kval o funderingar o tankar så har beslutet kommit.
Jag kommer inte att köpa några möss från kullen jag hittat. Kanske köper jag möss i framtiden, men jag vill nog helst träffa lite möss o precis som några av er nämnt, lukta o se hur de är.
Så jag avvaktar o ser hur framtiden utvecklas, fast jag stannar helt klart kvar här på mus iFokus o ser vad ni pysslar med, ni är ju ett helcoolt gäng
--------------
Det var mycket rara ord. Tack! 
mnt-foto: jag vet att norrlands reptilfolk åker fram och åter mellan Luleå och Malmö i princip. det är nästan en reptilmässa i månaden och det kanske kan gå att samåka med dem?
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare