Fortfarande orolig
Hej alla kunniga mus kännare,
Vi har en mus vi namn Elin hon är ca: 1 år. I söndags började vi höra ljud från henne när hon andades. Gick genast in på denna site och sökte.
Hittade mycket om mycoplasma och virus. När man läser om alla symptom. Man blir skräckslagen när man läser för mycket. Tillslut har hon alla sjukdomar.
Så vi ringde ett djursjukhus och frågade som då bokade in oss på en tid hos en veterinär idag torsdag. 4 dagar senare.
Nu har vi varit där och är inte så mycket klokare.
Veterinären kunde inte så mycket om möss så han lyssnade på henne gemförde andningen med Vera han påpekade att de andades lika fort men att på Elin så var det mer ansträngt. sen gick han iväg för att kolla upp vad det skulle kunna vara. Han nämde virus som de kan ha i ca: 2 månader sen bör det bli bättre.
Sen självklart mycoplasma som han sa att med antibiotika kan man kanske bota symptomen inte mer. Och att det finns risk för att det inte hjälper. Då undrade han hur vi ville göra.
Vi sa antibiotika, som hon nu skall få 2 gånger om dagen i 14 dar.
Nu kommer mina frågor/undringar. När jag läser om symptomen stämmer inte alla, bara några.
Låter när hon andas ibland, inte konstant. Hon låter när hon blir stressad.
Hon har fortfarande aptit, men jag tycker att hon ser lite mindre ut, kanske inbillning. Väger 30 gram
Jag tycker att hon är mindre aktiv, att hon springer lite grann, klättrar lite grann, men blir fort trött och går och vilar. mer än hon gjorde innan allt det här.
Inga rinniga ögon eller nos ögonen är klara. när hon är pigg så är hin precis som förut.
Kliar sig gör hon, men inte så att hon kliar sönder något.
Oroar jag mig för mycket?
Börjar hon bara bli gammal?
Jag skall se till att hon har det varmt och skönt, att det är rent i buren, att hon får både vitaminrik mat, torrfoder. Måste lära henne äta mer proteiner som kött. HOn verkar inte tycka så mycket om det.
Jag hoppas att det blir bättre nu.
Mvh
Roger
Välkommen hit!
Jag tycker att det var mycket duktigt av dig som ägare att leta dig hit och läsa en massa och sedan gå till veterinären.
Jag förstår så väl det där med "Till slut har hon alla sjukdomar".
Det är banne mig inte lätt att vara musägare alltid.
Om du inte märker någon förbättring med antibiotikan efter 3-4 dagar bör du ev byta mot en annan sort. Du kan även be din veterinär kontakta t ex Ywon Roschat som botat flera möss och råttor som rosslat och haft andningsproblem.
Den senaste jag känner till är ägaren Hyeonmu som gick till Ywon med sin vita lilla muspojke, fick antiobiotika som botade hans snuva/rossel.
Vilken antibiotika ger du till din mus nu?

Bra svar grodan och toppen att du även har namn att dela med dig av :)
Hoppas det blir bättre :)
Hej,
Bra fråga, på röret vi fick ihop blandat så har de skrivit Baytril.
De sa att de var tvungna att späda med vatten då hon vägde så lite.
Vi gav henne i dos så fort vi kom hem. Det var inte lätt att försöka få i henne den sprut liknande saken i munnen.
Sen har hela tiden varit lite hand rädd, så vi har inte pressat henne.
Och nu skall vi plötsligt hålla fast henne och stoppa in något i hennes mun.
Rädd för att hon aldrig vill komma i händerna.
Vi bor i karlstad så via var på djursjukhuset här.
När man läser om möss så verkar det som om det är mer undantag en regel att de inte blir sjuka. Det är bara en tidsfråga tills de får något.
Sen har man även hört att möss läker väldigt bra.
Tack för tipset med Ywon, synd att hon sitter Uppsala
#3 Baytril kan fungera, men kan lika gärna ge 0% effekt…
Eftersom hon visar tydliga tecken på trötthet så borde det kanske vara där ni först ser en förbättring om det blir någon.
Ywon är så hjälpsam och har inget emot att hjälpa små möss, så det är inget hinder att hon finns i Uppsala. Hon tar ju emot email och telefonsamtal både från andra veterinärer och djurägare.
Jag tror att det där med "det är mer undantag än regel att de inte blir sjuka" är något som kanske känns just här på mus-ifokus. Vi pratar mycket om våra sjuka möss här och åtgärder. Just för att det är få veterinärer som intresserar sig och det är ett så problematiskt djur pga att de döljer sina symtom in i det längsta. Vi ägare behöver vara så duktiga på att läsa dem för att i tid förstå att vi ska göra dem friska. Sedan kan det nog hända att en del av oss är lite väl pedantiska. MEN jag tycker inte att möss är så sjuka djur faktiskt, inte egentligen. Vad som speglas här på sajten är att vi är många uppfödare med många möss och att vi inte har ett bra djursjukhus bakom oss som hjälper oss få bukt med smittor. För det är mest smittor vi har i form av parasiter, bakterier och virus. Om det var lättare för oss att få bukt med dessa skulle mössen vara mycket friskare.
Det har också rätt nyligen blivit mer accepterat att gå till veterinär med möss. För några år sedan ville få veterinärer ta emot oss. Men tyvärr är det lång väg kvar tills alla veterinärer VET vad de ska göra… (Därför är det smart att vidarbefodra dem till exempelvis en person som Ywon Roschat, som bevisligen botat många möss från konstiga sjukdomar.)

För att medicinera utan att skrämmas för händer:
Ha rejäla diskhandskar, så att musen får svårare att förknippa det dumma med era händer (OBS inte tunna latexhandskar, då förstör man för utställningar i framtiden).
Låt gärna musen gå in i en toarulle ed, för att inte behöva jaga, utan bara lyftas i den och sedan tas fram snabbt och utan stress.
Sedan tar man ett nackgrepp, snabbt in med sprutan i mungipan och dosera in medicinen. Sen kan man antingen slöppa ner henne i buren igen, eller ta av hansken och mysa lite först.
Om man gör det fast, bestämt och snabbt, stressar det mindre än om man fumlar och grejar länge, så att de nästan kommer undan ett flertal gånger, och måste fångas/hållas fast igen.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#5 Det tipset med diskhandskar hade jag behövt när jag medicinerade, tog 45 minuter för 3 möss i början, kan ju säga att dom tjejorna inte alls var lika hand-kära efter den kuren som dom var innan :P
Toarullar är sådana underbara hjälpmedelnär det kommer till att fånga upp mössen utan stress.
Håller med dig Grodan, Det är ju när vi inte vet vad vi skall gör som vi frågar och behöver alla andras erfarenheter, och när allt är bra så, tycker man att det är frid och fröjd.
det är mer undantag än regel att de inte blir sjuka" sa jag för att jag hade för mig att jag läst att det var många möss som får tumörer vid olika åldrar. Men sedan hittade jag på Svemus tror jag att det var, att det var 90% av möss som är över 2 år som blev drabbade.
Diskhandskar kan säkert vara bra, men jag har problem med mina tjocka fingrar att ens få tag i nackpälsen, och man tappar ju lite känsel med dem.
Jag försöker att ibland lyfta upp henne och släppa ner henne utan att ge henne antibiotika, så hon inte alltid tror att hon skall få den hemska sprutan.
Men de är klippska små rackare, de känner på sig saker. toarullen fungerar inte så ofta längre. Hon vet vad som är på gång.
Nu har hon gått på antibiotika i 10 dagar, visst har det blivit bättre. Hon låter lite ibland. Ibland verkar det som hon nyser, hickar eller hostar.
Hon skall gå i 4 dagar till på kuren.
Hon har blivit trött nu, det kan kanske bero på antibiotikan.Hoppas det.
Hon springer omkring lite, men mest äter hon och går och vilar/sover igen.
Nu har min sambo talat med vetirinären, han nämde att slöheten kan bero på medecinen.
Han sa att om det inte blir bra/bättre och man ser att hon lider att vi skall avliva henne, han sa att trötthet ibland kan bero på knölar/tumörer och då är det bäst att avliva henne. Sån är inte roligt att höra.
Vi har inte hittat några knölar.
Jag känner att det är dags att skriva till Ywon för en andra åsikt, av någon som har lite mer kunskap om dom små liven.
Du skulle ge henne antibiotika i 14 dagar, men hon har inte blivit helt bra. Och du ger henne Baytril.
Ywon har gett exakt samma antibiotika och dos till en annan mus som nös, som ägaren skrivit om här på mus-ifokus. Dock blev den musen frisk…
Så nu är frågan, kan du ge musen Elin bättre mat? Vill du prova att medicinera henne med något annat också? Eller tror du att det är lönlöst? Hon är trött, men hur är det med andningen, hull och hennes aptit (både på mat och livet)?
Du måste fråga dig själv om det är värt att försöka göra henne symtomfri. Kan hon bli friskare än hon är idag och hur frisk är hon idag? Hur mår hon?
Ah, du nämnde i ditt första inlägg att hon kliar sig! Kanske kan du ge alla dina (hur många möss har ni?) möss Stronghold så att du i a f blir av med alla yttre och inre parasiter? Blir man av med dessa så blir djuren mindre stressade och kan klara av att läka ut andra sjukdomar.
Hur är det med utfodringen? Vad ger du dina möss för mat?
Ibland hänger man inte med. När jag kom hem i måndags var det lilla livet mycket aktivare.Hon kommer fram och kollar nosar och klättrar på en. Är uppe på aftermiddag/kvällen.
Det var några dagar då hon i stort sätt bara åt (mycket) och sen gick och la sig. Fast o andra sidan har jag ingen aning hur det är nattetid, och de är ju nattdjur.
Jag tycker att hon har blivit mycket bättre på 11 dagar, men ibland så låter hon, och då tänker man på innan hon blev dålig. Då lät hon inget alls. Det kanske är så enkelt att det faktist kan ta lite tid. Hon är ju någonstans mellan 1 till 1,5 år.
Klart att hon är värt det, dock tycker jag att det är svårt att säga om lider. Jag tor inte det. Hon är stark när man skall ge henne medecin och tycker inte om att få den. Hon är nyfiken, kommer fram och klättrar på en. Vi har en inhägnad som buren står i, som i stort sätt är öppen för dem att springa in och ut ur buren ca 4-5 timmar på kvällen. och då tycker jag att hon är glad (hur man nu kan se det, men det känns så).
Att man sen jämför med Vera som är 5 månader, kanske inte är rättvist. Och Elin är inte så rädd av sig. så hon lunkar mest fram.
Medans Vera är som en vessla när hon springer omkring. Elin kan man släppa ut utanför inhängnaden, och hon lunkar på och kollar lite. Sen känns det som man kan ropa på henne så kommer hon tillbaka.
Och jag försöker ge henne mat jag tänker på att den kan göra så mycket mer för henne, att hon behöver bra mat för att bli bättre.
Hon är en mycket kräsen lite mus. Grönsaker äter hon bara vissa, ibland. Det jag vet att hon tycker om är potatis och fullkornsvälling. Kokt blomkål, ärtor, haricoverts ibland.
Kött verkar det som de inte äter alls, inte räkor eller fisk.mosar ner det tillsamans med yoghurt eller creme fraiche och sånt. Det verkar mest som de slickar i sig creme fraiche och yoghurt.
Så det blir rätt mycket välling. och ibland blir det rött the, har läst att det innehåller mycket antioxidanter som mössen behöver.
Jag har läst om all färdigblandad mat som inte är så bra. Vi har fortfarande den som bas till den är slut. Då blir det eget. Men jag lägger till lite av andra saker. Linfrö, pumpa, solrosfrö och några andra småsaker.
En sak som de älskar är havrepuffar och prästost.och ibland måste de få njuta av onyttigheterna.
Men jag är hoppfull, det är bara det att man är en nybörjare på möss och allt som händer är första gången, då behöver man råd som man får här.
Tackar för alla tips och råd. Det behövs.
den färdigblandade maten är gammal och fet det är därför den inte är bra
jag kör på enbas med grynblandning, havregryn, ärtor, fågelfrö som underlatblandning, puffat ris pumpakärnor, solroskärnor, hirs
vill ha så bred blandning som möjligt när det gäller näringsämnen
bra att du frågar om du är orolig
#11 Låter jättebra att hon är så pigg nu.
Med tanke på hennes ålder kanske du har gjort nog och hon kanske skall få njuta av livet den tid som är kvar med eller utan Rossel. Dvs inga mera antibiotikakurer - i a f inga där det kräver att du 2 gånger om dagen måste peta in henne en pipett i munnen. Finns kurer du ger i dricksvatten, fast alla veterinärer är inte så insatta med dessa…
Maten låter faktiskt oroande. Yoghurt, dream fraiche, prästost o havrepuffar…Det finns ingen näring i det och ger du dem stora portioner av detta kommer de att äta sig mätta på det och inte äta nyttigheter. Så sluta ge dem onyttig mat och propsa för nyttig.
Räkor är inte alltid så intressant så det kan man skippa. Däremot rått kött gillar de alltid. När du skall göra köttbullar, nyp av en bit köttfärs och ge mössen. När du skär, rensar grönsaker som broccoli, blomkål, persilja, grönkål, spenat mm ge mössen några bitar.
Och se till att de har ett torrfoder i sin bur som består av havre, vete, korn, sesamfrö med skal, solrosfrö, linfrö, vetegroddar, hackad mandel/valnöt mm. Tänk på att säd skall vara huvudingrediens och fröer endast en liten liten andel. Möss bör ej äta fler än 3-5 solrosfrö per dag.
Matningsbiten och blandandet av torrfodret KAN upplevas som jobbig. Därför att vi lever i ett snabbmatssamhälle och det inte finns någon färdigblandad musmat som vi godkänt. Jag rekommenderar att du köper säd och fröer på vanliga ICA. Mat till människor är av mkt högre kvalitet än mat till smådjur som du kan köpa i zoobutiker.

#13 kan ju tillägga i din text att müsli självplock som finns på ICA osv har väldigt stort sortiment numera, massor av nyttigheter att välja bland som man enkelt kan blanda med sädeskornen :)
Som du med säger Grodan, kött är väldigt bra, bara att tänka på att det ska vara rått och okryddat.