Att få en otam tam
Har fått hem en liten dam som har mycket spring i bena och som inte är så tam.
Har bar hålli i henen en gång då jag lyfte ner henne i henen nya hem.
Någon som har tipps på hur man hanterar denan lila dam så att hon blri mindre rödd.
Gärna om Grodan vil lskriva en artickel om det =)
Har börjat med att varje dag lägga in god mat och sitta bredvid buren så dom lär ju vänja sig lite med min lukt iallafall.

Jag skulle säga att du måste hålla henne varje dag så att hon vänjer sig, är hon skygg så låt henne springa in i en toarulle och lyft upp så hon sen kan vandra ut i händerna på dig.
du får vara lugn och låta henne springa på dig o lära känna dig. Mycket hantering ger en tamare mus :P Men toarullen är bra i början om de är skygga så slipper man jaga dom ju :)
Lycka till
mina otama möss brukar jag få tama genom att hålla handen nere i buren väldigt länge, tills de vågar sig att komma fram och kolla visst att de nafsar lite för att se om handen är farlig men det är bara att hålla still händerna
tillslut kommer de som dårar så fort man kommer in i rummet och ska upp

#2 så har jag med gjort men hade en som inte vågade sig upp ändå på lång tid och körde med toarullen, blev bättre och kunde sedan fortsätta med handen igen o nu är hon hur tam som :)
att de själva får ta första steget är superbra om de kan/vågar, men det kan självklart ta tid, men tid behöver ju alla djur ändå så^^
Känner mig smickrad. Dock har jag en redig skrivkramp så jag vette tusan hur det blir med artikel OCH i en tråd kan man få så mycket tips.
#3 Ja, faktiskt. Du måste på något sätt tala om för henne att du är en trevlig prick och då är det bra om du snabbt och enkelt kan plocka upp henne utan problem - t ex om hon sitter i en toarulle tar du upp hela rullen, på så sätt slipper du genom att t ex jaga henne skrämma henne mer…
När du pysslat med henne en stund och sätter ner henne i buren igen ta inte bort handen utan låt den vara där en stund. Hon kommer att vända sig om och nosa på den och kanske hoppa upp. Det är i så fall mkt bra och början till ett bra förhållande. Du kan ta upp handen när hon sitter däri och pussa lite på henne för att sedan bara sätta ner handen i buren igen och ge henne chansen att gå ur handen om hon vill.
Många sådana småupplyft varje dag där du tar upp henne en liten stund, gör livet skoj för henne och det är DU som gör det skoj. Det är handen som är skoj.
Handen kan även komma med lite mat och gott… men det är bra om hon måste hoppa upp i handen för att få det där lilla goa… 
Jag kör också med att ha handen nere i buren en lång stund var dag. Det hjälper alla förr eller senare. Har man sedan en enda tam med dem, som kommer fram till handen direkt, så fattar de rädda snabbt att det inte är farligt och nyfikenheten tar över :)

#7 Apropå det så är det jättesmart att sätta en otam mus med ett gäng jättetama, de lär sig så mycket fortare att man är snäll då. =)
japp det är så som jag fått mina tama med att ha dem med andra tama möss som visar den otama att det inte är farligt
men jag fick min första mus tam genom att när alla hennes kompisar hade gått bort så fick hon bo i en miniduna under dagarna på nätterna tog jag ur hennes hus tog med mat och vattenskål och ställde i sängen (har dubbelsäng)
lät henne sova hos mig, brukade vakna när hon kom och la sig bredvid mig på kudden, med mitt ansikte som kudde
där kanman prata om tam mus, jag visade att jag litade på henne och hon visade att jag kunde ha det förtroendet för henne
hon är den tamaste av alla möss jag har och är den som ska upp i handen först av alla, hon hoppar upp i handen innan jag hunnit få ner den