Mus iFokus

Mus

Etikettermatutfodring
Läst 4231 ggr
dragonstar
0

Göra eget foder?

Jag vart tippsad om detta recept på hamstermat och undrar om det funkar för möss oxå?
Förra äganre har blandat till mat men hon hadde i massor med undulatfröblanding. är det bra eller dåligt?

Ett förlag på egenblandat

• 11 dl axa grynblandning,
  • 2 dl oskalad och skalad havre och vete,
  • 2 dl opopade popcorn & puffad majs,
  • ca 1½ dl osockrade flingor,
  • 1½ dl ärtplator,
  • 1½ dl torkade röbetor,
  • 1½ torkade morötter,
  • ca ½ dl linfrön (det är bra, men för mycket av det så blir det giftigt),
  • 2 dl dinkles puffar & dinkles gryn,
  • 1½ dl puffat ris,
  • sen en blandning av 2½-3 dl pumpafrön, sesamfrön och bovete.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

ivanhoe81
0

det ser bra ut tycker jag

jag blandar i underlatblandning eller vildfågelblandning i min blandning
men då jag blandar ca 10 liter åt gången så är fågelmaten enbart 1 liter av det totala

ivanhoe81
0

men det var konstigt att de på hamster inte sa att man ska ha mycket underlatblandning i för det sa de till mig att 50% skulle vara underlatblandning

dragonstar
0

Okej men om jag gör denan blanding och tar sedan i Undulat (papegoj?) blandning så borde det funka super till både möss och hamstrar?

Skönt i så fall=)

ivanhoe81
0

jag tycker att den borde göra det, jag har samma blandning till mina möss, hamstrar och råttor

det går lika bra med papegojblandning eller parakitblandning, men underlatblandningen är oftast billigare än dem

dragonstar
0

Okej undulatbladning är inte för fet då. Dom inehåller ju ofta massor med hish av den feta sorten.

Ratata
0

och papegojbladningen har massa solrosfrön och jordnötter, fett fett fett!

Hyeonmu
0

Undvik jordnötter! vill jag flika in med och hålla med Ratata. =) Håller på att göra en artikel (långsamt lååångsam går det) om nötter, fröer osv. till möss och jordnöten har hittills bara visat sig vara dum och fet och allmänt onyttig (inte jämfört med typ choklad, men jämfört med t.ex. mandel eller andra nötter…)

Grodan
0

Ok, då ska jag totaldissa din blandning… Flört Nejdå, men jag ska komma med kritik och förslag!

axa grynblandning - jag skulle strunta i den och istället ta Saltå Kvarns 4-kornskross eller blanda ihop Matvete, Mathavre och Matkorn

Varför? Jo, jo för att grynblandning gått igenom så många olika moment att de inte alls innehåller samma näring som ex hel havre och vete! Säd skall vara så obehandlad och färsk som möjligt! Jag har även sett att möss föredrar det så! Dock duger grynblandningar ypperligt i brist på annat…

opopade popcorn & puffad majs - onödig bukfylla, ge dem färsk majs istället!!! Antingen tinad majs från en påse i frysen, eller färsk hel majskolv köpt i grönsaksdisken - behöver ej kokas, utan dela upp i små bitar och ge dem. Perfekt sysselsättning

osockrade flingor - vad är det för flingor?
torkade röbetor + torkade morötter - tror det är onödigt att ge mössen, men det är också viktigt att veta vad detta är… är det färgade klumpar eller vad? Möss är inte speciellt förtjusta i varken röbetor eller morötter när de är färska så
linfrön - 2-4 linfrön om dagen är bra för mössen!
dinkles puffar & dinkles gryn - puffar kan du glömma, däremot hel dinkel, dinkelgryn mm JA, det är mkt nyttigt. Räknas dock som säd.

puffat ris - totalt onödigt
pumpafrön, sesamfrön och bovete - mycket viktigt! sesamfrön skall vara oskalade

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ivanhoe81
0

jag vet att puffat ris är onödigt, men jag ser på mina möss att de älskar dem, men de får inte mycket av dem heller utan max 5-6dl per 10liters blandning

bovete glömde jag skriva upp, jag får bara tag på flingor just nu annars vill jag ha helt bovete i min blandning

har hört att majs ska vara bra till möss annars (opoppade popcorn)

Charlie2006
0

Jag som har skrivit denna blandning, och den funkar jätte bra för hamstrarna (har även undulatblandning då), men har inte samma till mina möss ;).

torkade morötter och röbetor, är inte i klumpar och mina möss äter av det, inte det bästa dom vet kanske men det är alltid slut när jag ska fylla på nytt :).

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

dragonstar
0

# 10 ville kolal om jag kunde köra samam som till hamstern. Käns bättre att få något som funkar bra för alal då ajg gärna vil lslippa och blanda till olika. om det går.

dragonstar
0

tänkte försöka handla här och undrar lite hur mycket av varje om jag ska blanda till en liter ca =)