Mus iFokus

Mus

Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 2324 ggr
BarbieBrownHair
0

Katter & Möss?

Hej där!

En fråga kommer här som jag har suttit och tänkt på i flera dagar. Hur lyckas man ha katt & möss tillsammans? Har ni typ galler så katten inte kommer in,låser ni dörren,har ni nån jättebra bur så katten inte lyckas ta dom?

enbartmalin
0

Jag har inte katt, men katter är ju väldigt viga och duktiga på att ta sig upp på saker.

Hade jag haft katt hade jag haft mössen i ett enskillt rum där katten inte får vistas.
Ska man nu tvunget ha katten och mössen i samma rum anser jag att man ska ha terrarium med lås på. :)

Hälsningar Malin

BarbieBrownHair
0

Ja, och katter är ju viga så om man inte har terrium så kan det gå illa Glad

enbartmalin
0

Det finns säkert fler lösningar, men dessa tycker jag är dom lättaste och jag tror även det är dom bästa.

Jag har illrar, men så längre jag ställer burarna på högre plan kommer dom inte åt, dom är inte lika viga och kan inte hoppa lika högt.

Hälsningar Malin

Fruerlund
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har 5 möss och 4 katter. Mössen bor i terrarier som står i hyllor, så katterna kan inte hoppa upp. Ingen plats att landa, så de får nöja sig med att sitta nedanför och spana.

Här på bilden sitter Boris på en pall och tittar nyfiket. Lämnar aldrig pallen framme när jag inte är där. =)

axilur
0

Jag har 6 möss och 4 katter. Mössen bor i ett inbrottsäkert terrarium. Men katterna bryr sig väääldigt sällan om dem ändå.

/Anneli

MP160
0

Kompostgallergrind framför dörrhålet, funkar kanon Tungan ute

Mymlan
0

#6 Det hade mina katter hoppat över..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

goodbyehiitler
0

Jag har möss och katter, men katterna är i hela huset utom i det rummet där mössen finns :P alltid stängd dörr^^

BarbieBrownHair
0

Okej, har det nån gång hänt att när ni burit mössen att katten lyckats komma in?

Fruerlund
0

Mina katter är med när jag städar hos mössen. Visst är de nyfikna, men inte mer. Skulle dock aldrig lämna dem utan tillsyn. Kisar kan vara lite luriga. ;)

MP160
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 är väl kanske snarare en gallerdörr då :P

Mymlan
0

#11 Var ju skillnad för en grind *Ler*

Jag har ju själv katter och möss.. Jag har katter som kan vara i samma rum som mössen då jag är med MEN har 1 illbatting på 1½ år som jag skulle kunna hälla en spann med vatten på så skulle han ändock vara på burarna 2 sekunder efter. Så han *+ systern* är portad från köket där jag har mössen o fåglarna.

ivanhoe81
0

jag har 2 katter och det har hänt att en av dem smitit in i gnagarnas egna rum och fångat några möss pga att jag varit för lat och inte gjort lock till mitt stora akvarium

den andra kissen bryr sig inte om katterna han har fått nosat på en man han gick därifrån med en gång, den andra skulle hugga av mig fingrarna om jag höll i en mus

men jag har dem i ett eget rum men mista fixa en dörr till den andra dörröppningen har som en liten hall in till gnagarrummet

goodbyehiitler
0

mins kisar har suttit och tvättar några av mina möss^^ den ena katten är lite farligare och henne litar ja inte på alls när det gäller mössen^^

klart de får vara med ibland men man håller ju båda ögonen på dom^^

Hyeonmu
0

Jag har dörren stängd om ingen är i mitt rum där de bor (väääldigt ovanligt eftersom det är datorrummet. XD). Jag har mest gallerburar och de står på akvarierna så att hon inte kan hoppa in dit - som hon gärna vill annars. Hon kan lägga tassen mot gallerburarna ibland, men hon attackerar hittills inga möss genom gallret. Akvariumen kan hon däremot slå på en massa.

BarbieBrownHair
0

gallerdörr var smart Skrattande

UlrikaD
1

Har tre terrarier med möss och fyra katter. Plus en jourkatt just nu.

Har aldrig haft några problem, nån katt ligger gärna ovanpå något terrarium och kikar in.

Hade däremot en duna-bur som extrabur ett kort tag och det funkade inte direkt. Mest för att katten gärna la sig över hela dunaburen och täckte för så det inte kom in nån luft. Inte så bra.

[Puddingpastejn]
0

Min mus Klara var väldigt intressant för "Lill-katten", vilden i huset, men när han fått nosa på buren (vanlig gallerbur) ett par gånger tappade han intresset. Nu funkar det utmärkt och dörren till tvättstugan där buren står är ofta öppen. Han kan gå in och lägga sig nedanför, men inte mer.

(Min andra katt är en ragdoll och han är inte intresserad av något alls som befinner sig utanför matskålen.)

BarbieBrownHair
0

Jag kan inte fatta att katterna är snälla mot mössen Förvånad Jag har alltid trott att katten ALLTID vill slita sönder en mus…wow Skrattande

enbartmalin
0

Det ska ju ligga i en katts natur att se en mus som ett byte.
Precis som att hundar vill jaga katter, men undantag finns ju alltid ;)

Jag tror även det är så att katten idag som får sin mat serverad i skål endast behöver jaga möss för höga nöjets skull.
Och en del katter är nog lite för lata för att jaga möss bara för nöjets skull.
Varför jaga om maten ändå serveras ;)

Hälsningar Malin

BarbieBrownHair
0

Ja, det är sant Glad

Jag har aldrig haft katt. Och min familj kommer aldrig skaffa en heller. Vet att det är länge kvar men när jag flyttar så vill jag ha katt & möss. Ville mest veta vad som var säkrast och sånt :)

Mymlan
0

Underskatta ALDRIG en katt hur snäll den än är o ej visar nå intresse för musen I buren..

enbartmalin
0

Håller helt med Mymlan. :)

Hälsningar Malin

Mymlan
1

#23 Tycker det är så många som underskattar en katt sedan blir de tvärarga på katten den dagen de tar musen. Katten följer bara sin instinkt den är trots allt ett rovdjur. Om man ska ha katt och möss så måste man hålla på säkerheten och tänka 3 steg före katten. En katt kanske inte hoppar upp där men den kan om den bara vill, vill den ta sig till ett ställe så gör den det, det är inga dumma djur. Hade en gång en katt som kunde öppna dörrar så för den ej skulle kunna göra det så var man tvungen vrida upp dörrhandtaget. Låste man inte ytterdörren så öppnade han den..

Om en katt kommer åt en mus så har säkerheten brustit någonstans och man har underskattat katten. Det kan vara så lite som triggar en katts jakt lust..

BarbieBrownHair
0

Det är väldigt sant.

Hyeonmu
0

Mycket bra skrivet Mymlan. Om jag bara viftar lite med min katts svans så hon ser, eller om hon gör det själv så attackerar hon. Igen… och igen. Det blir väldigt uppenbart hur lite det har med logik och inlärning att göra och hur mycket det helt enkelt sitter i ryggmärgen att jaga det som rör sig.

[Thiah]
0

Våran ena katt tog en mus i munnen och tänkte gå iväg med den men jag hann stoppa honom. Han bet inte eller så utan mera tyckte det var en bra leksak. (han var utestängd på balkongen men en av våra vänner märkte ina att han smet in.)

Efter det så öppnade våra katter ett akvarium med ett väldigt tungt lock och dödade våra två gerbiler som fanns där.

Det enda som gjorde mig glad var att mina möss fått flytta till ett fosterhem veckan innan detta hände.