Hyeonmus korkade genetikfrågor
Jag känner mig så korkad nu. Jag döper därför den här tråden till "Hyeonmus korkade genetikfrågor" x3
Yep. Öhh, så jag trodde jag hade klurat ut det här lite grann, men så snubblade jag över en kombination som jag inte alls förstår vad den skulle bli…
A/a B/* cch/ch P/p - vad blir det? o_o;;

Hade det varit cch/cch hade det ju blivit silver agouti, så långt har jag förstått i alla fall.
at/a bc/* C/cch d/d p/p och at/a B/bc C/cch D/d p/p förvirrar mig också! T.T N00b that I am.
det är som grekiska för mig det där med genetik… 

öhhh en mus kanske 

Haha vad härligt att vi är så insatta i detta, allihopa. ;D Vi får nog vänta på typ Grodan eller Artlink eller så.
Mvh Ellenfyrkant
ch är genen för himalaya, så det där borde vara en.. burmese.
//frida
Agouti burmese eftersom A och P är dominant.
//frida
B/* = burmese?
#3 Kent är klok!
at/a bc/* C/cch d/d p/p borde vara silver eller pale lilac fox.
at/a B/bc C/cch D/d p/p borde vara en dove fox.
a/a b/b p/p är champagne och a/a d/d p/p är silver. b/b d/d p/p är pale lilac. cch bleker tan till fox.
//frida
Stor bokstav innebär väl typ icke-diluted, dvs gör ingen skillnad. b är choklad.
//frida
Det är cch/ch som gör att det blir burmese. En chinchillagen och en himalayagen.
//frida
Vill också förtydliga att jag har hyfsat dålig koll på alla locus utom möjligtvis A, C och P :P
//frida
Aa B* c(ch)c(h) Pp är en agouti burmese
ata b(c)* Cc(ch) dd pp är en lilac tan byggd på cordovan
ata Bb(c) Cc(ch) Dd pp är en dove tan
genen b(c) är cordovan (choklad), det finns ju även b som är vanlig choklad…
Ooh den genen var ny. Cordovan..
//frida
äh det är den vanliga mörkbruna färgen på utställningsmöss. Den mer mjölkchokladbruna är vanliga b. Genen b(c) dominerar över b och därför skriver man b(c)* eftersom man inte vet om djuret är b(c)b(c) eller b(c)b…
Sen finns det en rolig blå gen - leaden som inte påverkar rött pigment så mycket så man kan få fram blue tan med oranga magar. Dock tror jag att leaden är mycket ovanligt.
Vart har hyenan snappat upp dessa genkoder då? Ser inte ut som någon svensk skrivit i a f… Vi kör inte så mkt med / och *
Som Tomas skriver det varje locus för sig Aa Bb Cc ser jättesnyggt ut.
ata b(c)* Cc(ch) dd pp skriver jag såhär a(t)a-b(c)Cc(ch)ddpp
helt onödigt inlägg men ville visa att jag i a f varit här en snabbis…

#2 Jag förstår dig! Har försökt läsa i amairas gen-skola förut och bara gett upp halvvägs. Nu när jag ska ge mig in på avel kände jag iaf att jag skulle försöka. Och det var faktiskt ganska lätt! =D Som matte, ser svårt ut först men är egentligen rätt lätt när man lärt sig det.
#3 Well done. ;P
#6 Agouti burmese aha! =D För jag blev så förvirrad av det där stora aet och antog att det inte var burmese utan nån Agouti variant. Men då är det både och. Vad skoj - tack! =D
#7 If only it was that easy. T_T
#8 Mycket. XD
#9 Åhh vad intressant och kul att lära sig mer! Tack! =D
#12 Knappast lika dålig koll som jag har iaf. ;)
#13 Ohh, tack tack tack tack! =D Men vad kul, då kan jag få fram choklad från en sån lilac också.
#15 *Fascinerad* o_o
#16 Jag hittade ingenstans de skrev genkoderna vid bilden och namnet på färgen förutom Finnmouse http://www.hiiret.fi/eng/breeding/varieties/index.html Men men men jag gillade ju /* T_T Det gjorde mig mindre förvirrad.
Oj vilken genkedja det blev på ditt sätt! =D Über-nerdy, liksom.
Aw, det uppskattar jag. 
#17 Jao, men jag tänkte fel i mitt inlägg #9. c(ch) i dubbel upplaga bleker tan till fox på non-agouti, så ett enkelt c(ch) ger tan som TomasH sa.
Men jag hänger inte med på genkod två där. En lilac ska väl ha svarta ögon enligt vår standard? pp ger röda.
//frida
Först: Lilac är en svartögd färg, och pale lilac heter den rödögonblekta varianten som alltså har röda ögon. (hittar inte vad du syftar till Digitalis)
Sedan när du Hyeonmu tittar på genkod, så titta först vilka bokstäver som är stora. För vill du veta vilken färg musen har, är det de storra bokstäverna som styr detta i första hand.
Vill du sedan veta vilka färger som musen är bärare av, dvs vad den kan ge för ungar, så ska du leta efter de små bokstäverna.
A/a B/* cch/ch P/p
Stort A, alltså agouti.
Stort B, alltså VANLIG svartbaserad agouti (och inte chocolatebaserad = cinnamon = A/* bb )
Här finns två små c, alltså är musen blekt, återkom hit när du kollat resten av bokstäverna.
D är inte utskrivet, vilket betyder att det är DD, eller D/*, men inte dd som skulle gett en blå agouti.
P är stort, alltså är musen svartögd på det här lokuset (kan vara rödögd eller svartögd även på C-lokuset.
Och så kollar vi C-lokus där det tydligen är blekgener in aktion:
c(ch) = chinchillagenen
c(h) = himalyagenen.
Kombinerat ger de en burmese. Ihop med A = agouti blir det en agouti burmese.
at/a bc/* C/cch d/d p/p
a(t)/a - Inget stort A, ingen agouti. En tan-gen a(t) är dominant trots sin lilla bokstav, musen är tan men kan ge icke-tan-ungar.
b(c)/* (observerra att asterisken/stjärnan här inte kan inkludera ett stort B, för då syns inte b(c). )
C/c(ch) - musen är fullt färgad. Strunt i det lilla c:et som inte syns på musen. Om det finns där, kan du enbart veta om du vet att ena föräldern är chinchilla, typ. Eller albino om det var c och inte c(ch), eller siames om det var ett c(h) som gömde sig där. (Hänger du med
)
Varje mus har ju enbart två gener av varje slag, det vill säga två alleller på varje lokus. Och det har fått en av mamman och den andra från pappan. För att veta säkert att musen fått t.ex. ett c(h) från mamman, måste BÅDA hennes alleller på C-lokus vara c(h) (alltså siames), för annars kan det ju vara den andra allellen som följt med in i vår mus.
Exempel på alleller är A(y), A, a(t), och a. Detta är fyra alleller, dvs gener av "samma slag. De kan enbart finnas på A-lokus, dvs på A-platsen för gener.
Alltså kan du aldrig ha en mus som bär till exempel A, a(t) och a samtidigt!!
at/a B/bc C/cch D/d p/p förvirrar mig också! T.T N00b that I am.
" T.T N00b" förvirrar MIG, hahahahah. 
Nu kan du, eller hur? (ho-aaa-haha) 
Vilka bokstäver är små? De stora hoppar vi över, då blir det såhär:
a(t)/a p/p, nu vart det enklare, eller hur?
Inget stort A = ingen agouti, alltså en enfärgad, och med ett a(t) så blir det tan. Inget b/b (chocolate), inget d/d (blå), alltså svart - men med röda ögon p/p!
Att rödögonggenen bleker pälsen vet vi ju - färgen blir dove! Dvs" rödögd svart" = grå/silverfärgad.
Nu hinner jag inte kolla igenom vad jag skrivit, måste iväg. Hoppas det inte är fel. (Och pärmarna återkommer jag till
har inte glömt)
#19 Jag syftar till Tomas förklaring av genkoden som du har i #20. Han säger att det är lilac. Men det kan ju vara en miss, eller bero på något annat som inte jag förstår.
#20 bc är tydligen dominant över b, så jag antar att när man skriver bc/* vet man att djuret är choklad. Annars är det ju svårt.
Gissa om många av mina poletter gällande färger också trillade ner tack vare den här tråden!
//frida
Åh, där, #13 menar du. Ja, det måste vara en miss, det ska stå pale lilac byggd på cordovan. Observant av dig Digitalis.
Vad gäller B-lokus så stämmer det också som du säger. Hiearkin går såhär:
B är dominant över b(c) som är dominant över b.
B står (faktiskt) för Black/svart pigment.
b(c) står för cordovan, som är en mörkare brun/chocolatefärg än vanliga chocolate
b ger en helt vanlig chocolatemus.
hehe, ja det var en liten miss, det ska vara pale lilac tan, alltså en rödögd lilac med tanmage.

#19 + #20 + #21 Jätte jätte tack Amaira! Jag blir så glad när jag får lära mig mer. *Skuttar av lycka* En del visste jag ju redan från din genetikskola, som är suuuper. =D
#19 Finns det någon egentlig färgskillnad på Burmese och Agouti Burmese? Eftersom jag inte kunde hitta A-Burmesen nånstans antar jag att den är 'icke önskvärd'…?
#20 Men jag vet väl också om den är cch om jag parar med t.e.x chinchilla och får chinchillor? Eller om jag, som jag experimenterade med, parar en A/at B/* cch/cch D/* p/p med en a/a bc/* C/* d/d p/p. Då får väl alla ungar en cch-gen eftersom en är från mamma och en från pappa? Har jag tänkt rätt?
#21 Hihi ^^'' N00b är gammal 'gamer'-slang. Det är "newbie" skrivet med "l33t", (ett gamer "språk"). Nu används det internet runt för att beskriva lite dumma nybörjare och icke-nybörjare som fortfarande beter sig som nybörjare. =)
Pärmar! =D <3
#23 Åhhh! Skriv mer genetikskola pleeeaaase - vi blir så glada då! =D Jag svär, jag har inte kunnat ta in information ordentligt och plugga sen i åttan så jag är helt lyrisk över att ha hittar nåt som är intressant nog för att fastna. XD Och du skriver så bra så att det blir roligt och intressant. Jag är din stalker nu. ;D
#25 håller med, mer genetikskola-artiklar åt folket amaira, har läst dom flera gånger om! 
Hyeonmu: "Finns det någon egentlig färgskillnad på Burmese och Agouti Burmese?"
Vet inte, jag kan inte blekgenerna och burmese minst av allt. Tror dock att skillnaden mest är tickat kontra icke-tickat, men hur detta ser ut vet jag inte.
"Har jag tänkt rätt?" Ja det tycker jag.
"skrivet med "l33t", (ett gamer "språk")" Tack - vi får lära varandra här, haha
.
Tack Hyeonmu och Mp160!
(Om det blir ngt mera bestämmer dock … "ödet"
- antingen skriver jag och då rinner det ut av sig självt, eller så skriver jag inte. Jag "jobbar" inte med det. )
Agouti Burmese är inte önskvärd, korrekt. Det är ganska svårt att se skillnad på den och en "Falsk Silver Agouti" samt en del lite brunblaskiga vanliga Silver Agoutis.
Ajanki äger en mycket vacker Burmese hane, som har en mörk fin färg. De skall ju vara så mörka som möjligt. Jag själv föredrar när man kan se pointerna tydligt, men jag vet att man i Finland t ex gillar när de är så mörka att pointerna knappt syns.
Foto på Morakullan´s Älfenmus, Agouti Burmese SH, hane

Wohoo! Jag tänkte rätt! =D
Vi får hålla tummarna för ödet, då. =3 No pressure. ^^
Åh, tack Grodan! =D Toppen att få se en bild så att man verkligen ser skillnaden. Men jag tyckte han var fiiin. =3 Han var verkligen lik en Silver Agouti. Gud vad jag är hemsk. XD Jag favoriserar alla icke-önskvärda! Det kommer sluta med att jag föder upp pyttesmå svensktypade Agouti Burmeser med miniöron.
Då håller jag med dig om färgen. Om pointerna knappt syns har man ju nästan bara en choklad. =/
Jag tycker också att agouti burmese är fint!
//frida

#30 =D Yay! Jag är inte ensam.
#28 borde tillägga att föräldrarna till den kullen var superbra representanter för Silver Agouti och Siamese - renavlade och mkt mkt bra färgade. Därför blev resultatet att ungarna blev mkt tydliga Agouti Burmese.
Vad vi däremot ser mycket av idag är blaskiga och brunaktiga Silver AGoutis som vi inte vet exakt genotyp på, för det är för svårt att se helt enkelt…
Jag har också en agouti burmese men för att krångla till det ytterligare så är han dessutom satin… Anniina flyttade honom från si-ag till ag bu. jag tycker också de är vackra men jag har ingen användning av det så han ska säljas…
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
…han är bror med din Cool As hell :)
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare