Muspellets
Hej!
Jag har en fråga angående muspellets, vad finns i muspellets och hur ser det ut?
Måste ha svar senast idag för att det är en läxa som ska vara klar tills imorgon. Så snabbt svar skulle ha varit bra. :)
Det finns mängder med olika fabrikat.
Traditionell laboratorie pellets framställs av sojamjöl, men det finns även olika dieter för djur i avel, äldre djur samt för djur under försök.
Det finns labpellets som framställs med fiskmjöl, alfalfamjöl eller sädesslag. Det finns labpellets utan animaliskt fett. Det finns labpellets med animaliskt fett. Det finns proteinfattigt labpellets och proteinrikt labpellets…
LabDiets Avelspellets för möss PDF-fil (Engelska)
Mazuri Rodent Pellets PDF-fil (Engelska) 23% Protein

#1 Finns det inget pellets som bara heter muspellets?
Harlan's - Teklad Global Diets, PDF-fil (Engelska)

#4 Tack :)
Nej, det finns inget pellets som bara heter Muspellets.
De jag nämner ovan är några som tillverkar bra pellets avsedda för möss i laboratorier. De har fullständig innehållsförteckning - dock ganska lång… Det finns flera andra labpellets för möss som inte har lika lång innehållsförteckning.
I zoobutiker säljer man pellets som inte är lika noga framställt, från olika tillverkare som t ex Bellos, Prestige-Duo, Puik mfl

#6 Okej då vet jag. ^^
Jag blev själv ganska glad nu när jag hittade Harlan's - Teklad Global Diets, för de kan framställa pellets som du själv designar!!! (För laboratorier givetvis, men vore så skoj om jag som privatperson också kunde göra det!!!)
Det vore skoj att hitta bra labpellets i Europa dock…

#9 Finns det inte i Europa då?
Jo, men jag hittar inget… Scanbur ska ju sälja labpellets men hittar inte info på deras hemsida om pellets längre…
Förresten Ida, varför skulle du ha muspellets som läxa? *nyfis*
SDS Rat & Mouse Breeding Pellets 3 PDF-fil
SDS Rat & Mouse Underhållnings Pellets PDF-fil

#12 Vi fick ett paper med frågor på så då skulle man skriva vad det fanns för gnagare i smådjurstallet på skolan och vad dom äter och så. :) (går på svalövf gymnasium)

Det känns alltid lika mycket som en blixt från klar himmel varje gång jag hör/ser en 94 nämna gymnasiet. DU SKA GÅ PÅ DAGIS! skriker min hjärna då. Hihi.^^' Det är väl för att jag inte gått ut gymnasiet själv än som det inte går ihop för mig.
Oj. Sorry att jag spammar. o.o;; Hoppas det gick bra med läxan. =)
#16 Hahaha! Precis så reagerar jag med, dom växer upp så fort 

Eller så är det vi som blivit gamla så fort. T_T
#18 usch, säg inte så!