Sov gott Weslie
Idag hittades Weslie död i sin bur. Dödsorsak okänd. Jag är glad för den lilla tid jag fick med honom, men trots det känns det bittert att jag räddade honom undan döden för att han snart skulle dö ändå. Den lilla parveln som jag blev kär i på SM bodde inte många veckor hos oss. Ändå är djupt saknad.
Vila i frid Weslie.
Men! Usch vad jobbigt, beklagar Linnea 

Beklagar verkligen! Vad menar du med räddade honom från döden?
Vila i frid 
Vila ifrid
Undrar samma sak som #2 undrar.
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
Räst in pis, Weslie

Tack allihopa. <={
#2 + #4
Han och bröderna hade inte blivit sålda och skulle därför bli illerföda. =[ Det var inte därför jag köpte honom, förstås.

#6 Oj, vilken tur att du tog honom då. Även ifall han inte fick så lång tid extra så var hon nog tacksam för den tiden!
Säljer man fodermöss på SM, trodde det bara var stamtavlemöss som gällde där.

Ja, jag hoppas det. <=)
Mössen från den här uppfödaren är stamtavlemöss, men avlas på även för foder. =/ Så köps de får de stamtavla, annars blir de mat, som jag har förstått.
Oj…
Det kommer att bli ett jäkla liv nu… i o f s kanske bra, men inte så bra för SVEMUS
Det kan ju inte ha varit helt öppet, detta att mössen som inte såldes skulle bli illermat, eller? Sånt måste ju skötas under bordet snyggt och tyst eller inte alls förstås…
SVEMUS skall ju föreställa en seriös förening för seriös avel. Hur går det när sånt här händer?
Jag vet ju att många blir upprörda och jag själv har faktiskt också räddat en o annan illermat o ormmat. En gång för många år sedan, på en av SVEMUS utställningar, försökte jag sälja en morrhårstuggare som ensam mus och råkade säga att hon skulle avlivas om ingen köpte henne. Då blev det ett jäkla liv och jag insåg med en ordentligt bränd näsa att jag varit mkt dum. Efter den dagen säger jag ALDRIG så mer. Det är en gyllene regel: avlivning får EJ användas som försäljningsknep!!!
Kanske måste SVEMUS ta den gyllene regeln och precis som vi gjort här på mus-ifokus, skriva den till en FAST och läslig regel!!!?????

Registrerade uppfödare kan inte göra så, dvs att registrera endast de som säljs. Vi måste regga alla som blir över 3 v gamla. Det är bra, anser jag.
De som inte har ambitionen att bli reggade uppfödare är det ju svårare med. Fast jag kan hålla med, inte bra att ta med möss och sälja dem med avlivningshot. Har själv avlivat möss jag inte fått sålda, men jag hoppas att jag inte uttalat detta högt som argument.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Jaså? =O Jösses, hade ingen aning om att jag rörde om i grytan.
Jag fick veta det när jag gullade med honom, sista dan att alla skulle bli mat nu. Visste att det var så med alla deras möss, oönskade möss avlivades. Det tycker jag verkar vara standard bland musfolk? Jag tycker att det är bäst att gå ut med det. Inte som försäljningsknep, utan att bara stå för det. "Alla möss som inte blir sålda hos mig, blir mat." Det är väl en del här på forum också, som föder upp delvis som föda? Artlink föder väl upp delvis till sina ormar?
Vad är seriöst, och inte? Det är ju också lite olika beroende på vem man frågar. De flesta verkar ha enats om att det är helt okej, och professionellt att kulla hanar, t.ex. Varför är det oprofessionellt att vänta tills mössen blir äldre, när de ändå haft ett kort men bra liv med att kulla dessa hanar och ge till mat? Ju mer jag har satt mig in i musvärlden ju mer har jag förvirrats. =/ Det är lite dubbelmoral i det hela.
Med det vill jag inte säga att något av det jag nämnt är eller inte är professionellt, bara att alla har olika åsikt om saken. Och är det inte bättre att gå ut med vad man tycker och hur man gör än att alla sticker under stol? Hm… men jag förstår samtidigt varför. Det blir lite konstigt långt annars med, typ, "Avliva inte dina möss om inte *två mil lång undantagsregel" i svemus stadgar. Men om vi säger att det faktiskt kom fram att (t.ex) 70 % av de i svemus faktiskt vill, eller redan gör så, att de "kullar" även äldre möss - är det inte bättre att det kommer fram? Majority rules, after all.
Urr… Jösses vad mycket jag verkade ha att säga om det här. o_o;; Det är nog för att jag fått tänka och anpassa mitt tänkande så mycket, för att kunna hantera hur musvärlden ser ut - så det har blivit mycket som legat i skallen och kom fram nu. =)
I alla fall: Det är ett grymt och dåligt sätt att använda avlivning som försäljningsknep, det är sant. Men det blir kanske en annan sak om man har det, t.ex. på sin hemsida? "Jag föder upp dels till mat, så var det med det. En del möss kommer bli mat." Sen behöver man inte nämna det på utställningar osv. Utan de som är insatta i musvärlden vet och de lite naiva "nykomlingarna" behöver inte panikköpa möss utan eftertanke.
SEN!!! Tycker jag även att det kan vara respektfullt av andra anledningar. Jag kanske tänkte, "Hm, den här pojken kan jag ändå köpa senare…" eller, "Hans ungar kommer kanske bli till salu." Visst, då hade jag kunnat fråga och de hade kunnat komma med nån bra lögn, men… jag vet inte. =/ Det känns inte bra, för mig i alla fall. Jag gillar rättframhet.
Det fanns en annons på blocket en gång, "Mössen säljes helst ej till ormmat, men ska de bli det tala inte om det för mig." Jag är inte sån. Jag vill ha respekt och ärlighet från köpare. Mössen jag säljer kommer jag sälja till människor jag litar på talar om för mig om de tänker avliva mössen, eller dylikt. Alla andra som köper möss av mig kommer få skriva på ett bindande kontrakt, där det bl.a. kommer stå att avlivning pga. platsbrist eller liknande inte godkänns och att mössen då ska tillbaka till mig. Jag kan inte bara vara lycklig med "drömmen" om att mina möss mår bra.
o.o;; Yes… det är av denna anledning jag inte längre bloggar eller sitter på andra forum. ^^'' Jag kan dra iväg såååå åt helskotta. Tur att det iaf är min egen tråd jag spammar. XD
#12 Tycker inte det är spam. Det är ett bra inlägg med mycket tänkvärt.
Dubbelmoral, javisst. Och anledningarna är ju främst 1. vi avlar för mycket 2. hanar kan inte leva tillsammans 3. möss luktar
Kullnining är när man minskar ner storleken på en kull. När ungarna har öppnat ögonen eller blivit ett par veckor till någon månad är det inte frågan om kullning längre, utan avlivning. Anledningen till avlivningen kan vara vilken som helst. Vad moralen än säger är det upp till uppfödaren och ägaren. Vad jag dock vill poängtera är att det är FULT, oetiskt och föreningsvidrigt att säga att djuren som inte säljs skall avlivas på en utställning i SVEMUS regi. Även om det är sant!

Precis. Och det som är så sorgligt är att inom annan avel skulle knappast nån av de anledningarna accepteras som anledningar att avliva, eller kulla. Det skulle ses som tecken på att minska aveln och fokusera mycket mer på hanar som kan leva tillsammans (och kanske även på möss som inte luktar så mycket).
Att jag kallade även avlivning kullning var lite en pik om min åsikt om kullning. Men jag är ju också förespråkare för att olagliggöra avlivning som inte är för att djuret lider av något som inte på annat sätt kan hjälpas.
Varför tycker du att det är oetiskt, fult och föreningsvidrigt att säga det? (En ren fråga av intresse, inte en protest mot ditt påstående. =)) Beror det inte på vem det sägs till och hur?
#14 Varför jag tycker att det är oetiskt, fult och föreningsvidrigt att säga att musen skall avlivas om den inte säljs, på en utställning arrangerad av SVEMUS? Jo, för att det står saker i SVEMUS föreningsbeskrivning och stadgar som gör det vidrigt.
SVEMUS är en förening som jobbar för musen värde, för seriös avel och för god skötsel.
Att jobba mot föreningen och ge möss ett lågt värde tycker jag är föreningsvidrigt. Att dessutom göra det på klubbens sammankomster är fult och oetiskt.

#15 Då förstår jag precis. Tack. =)

Märkligt att möss behandlas på ett helt annat sätt än andra djur fastän de är sällskapsdjur med stamtavlor.
Tänk om man som uppfödare stått på en guldhamsterutställning t.ex och sagt en sån sak. Vad hade hänt då? Man hade nog både blivit utesluten ur föreningen och utkastad ur lokalen till att börja med.
Men möss är det ok att man avlivar till höger och vänster, vad nu än anledningen må vara. Finns väl inget annat djurslag som de flesta uppfödare tycker att det är ok att kulla bort djur de inte vill ha.
Marsvinsuppfödare: Nej, det blev en tråkig beige, den vill jag inte ha, den kullar jag bort. Nej, det blev en hane, jag har inte plats för den, den avlivar jag osv.
Chinchillauppfödare: Åh, nej en standardgrå pojke, den får jag aldrig sålt, lika bra att avliva den direkt så jag inte blir sittande med honom.
Ont i magen:(
#17 Har funderat över precis samma saker!
Förstår inte heller att möss nedvärderas så som dom gör.
Däremot så tror jag att det kullas i kullar av andra djurslag än mus. Att det finns hunduppfödare som kullar valpar som är felfärgade, det vet jag!
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Förlåt Hyeonmu för att jag skrev detta i din Sov gott Weslie tråd..
Jag beklagar sorgen!

#17 + #18 Nej men precis! Vilken lättnad att det inte bara är jag som tänkt på det här.
Va?! Men det kan ju inte vara allmänt accepterat att kulla hundvalpar? =O
#19 Tack. Och det är ingen fara, det blev en intressant diskussion av det hela här. =)
#20 Det är inte allmänt accepterat att kulla felfärgade valpar men ganska många uppfödare kullar av andra anledningar och så länge den anledningen är bra och försvarbar så är det accepterat!
Blå dobermann är ju allmänt accepterat att kulla bort…
Samtidigt har man spridit så mycket rykten om att Blå Dobermann är sååååååååååå sjuka, så ingen vågar ju äga någon sådan ändå samt att veterinärer och SKK stödjer "kullningar" av dem pga detta.
I andra länder kullar man glatt råttungar, oönskade färger av kaniner, hamstrar, chinchillor, gerbiler osv. Om man gör detta i Sverige så håller man väldigt tyst om det.
Jag tycker inte vi skall skämmas, vi som kullar, och behöva hålla tyst om det bara därför. Jag är inte emot kullning, och det är inte SVEMUS som klubb heller.
Däremot är jag emot att man slänger sig med avlivningshot vid försäljning!
Många uppfödare oavsett djurslag kullar i hemlighet..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

#21 + #22 Right… så hela djurvärlden är allmänt uppfuckad. -.- Mitt hopp om mänskligheten ebbar ut.
Som med den vita schäfern då, vilket bara var en vriden version av viskleken. =/ Den tas bort ur standard för att de ogillar helvitt och på nåt sätt slutar det med att den kallas för "sjuk" och mentalt dålig.
Nej jag håller med precis! Om man har kullar ska man inte behöva ljuga om det. Det är orättvist mot både den som kullar och andra.
Men sen håller jag fast vid att det är accepterat inom musvärlden att kulla, men inte i andra djurkretsar. Att folk gör det, tja, folk tar droger, folk våldtar folk mördar. Det är inte accepterat för det. Med det menar jag inte att ta ställning till om det borde accepteras eller inte. Bara det att det accepteras så lätt och av vilken orsak som helst, nästan. Känns det som ibland, i alla fall.
Jag tycker bara att det känns som att den lätta acceptansen förminskar musens värde. =/ Det är inte tillräckligt tydligt i vilka situationer man kullar. Det borde också vara med i svemus stadgar. Att man inte kan kulla bara till höger och vänster som om det vore leksaker man har med att göra, utan att det ska handla om t.ex. att man verkligen inte har plats för hanar, eller dylikt.
Nej jag vet inte… det känns bara obehagligt på nåt sätt.
Men jag har ju själv lite svårt för att sätta mig över andra varelser. Herregud, jag stannade i sängen i över en vecka för att de stackars krypen (vad det nu är för nåt) inte skulle svälta… =/
En intressant grej för mig är det här när ""ni"" gör skillnad på kullning o avlivning.
För mig är det precis samma sak, jag kan inte se att de är bättre bara för att djuret är mindre. Skulle aldrig avliva ett bebisdjur, oavsett ålder eller ev. fel, SÅVIDA det inte gäller dess hälsa förstås! T ex missbildningar osv.
Tänker däremot inte säga vad som är rätt/fel osv, det är upp till varje individ vad man själv är ok med. Den enda som måste leva med beslutet är ju en själv, visst de kan reta andra, men de är ju inte deras samvete s.a.s.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Jag tror det är precis som att väldigt få tänker på abort som mord. Ju mindre utvecklat livet är, ju mindre lider det av att försvinna, typ? Antar jag. Fast det förvirrar mig, eftersom folk samtidigt värderar barn så in i helvete högt. Om man får valet mellan att rädda en tjugoåring och en fyraåring väljer de flesta fyraåringen. Jag skulle inte ha lika lätt att välja. Varför är den enes liv värt mer än den andres? Jösses vad jag blir filosofisk nu. Hihi. Men, det är min teori. =)
Jag håller med dig där om att inte avliva om det inte är för djurets hälsas skull. Undrar om det har med ungdom och idealism att göra? =S
#26 Kan nog vara lite beroende på sin uppväxt osv, vilken inställning man har mot djur o avel o allt annat i livet.
Men som sagt, ingen kan egentligen säga vad som är rätt/fel, är svåra frågor
Precis samma som med abort, skulle aldrig själv göra det, men för den skull så skulle jag väl aldrig ställa mig utanför en abortklinik o skrika mördare åt tjejerna som går in dit, de är inte heller ok enligt mig.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Absolut.
Jo men precis, livet är sällan svart eller vitt. =/ … tyvärr. T_T
Nej, det är svårt med det där. Jag har alltid varit för att man får välja själv och abort. (Sen finns ju de som struntar i preventinmedel för att abort finns och det är ju bara rubbat. =/ Jädra seriemördare.) Men när min vän funderade över abort blev jag plötsligt abortens största motståndare. Det är ännu en komplicerad sak. Att alla ens principer osv. gärna kan försvinna helt när det handlar om ens egna nära och kära. Som människor som är pacifister men sen dödar för att skydda sin familj. Hm, varför kommer jag alltid på sidospår? Ja. Komplicerat och svårt är det, det här med rätt och fel och hur man ska ställa sig till saker…

Jag gör ju så att jag hellre kullar bort hanar jag vet att jag inte ska ha, och där ingen annan heller kommer att vilja ha dem. Det kan vara så att det är en kombination där jag vet att hanarna inte kommer att kunna bo ihop hela livet. Skulle jag behålla alla då, så skulle jag vara tvungen att låta bli att göra vissa andra parningar.
Nu kullar jag extremt lite, måste jag säga. Kikar jag på statistiken så är det väldigt sällan faktiskt.
Om hanar går ihop till de är 6 mån och uppåt, och sen börjar bråka. Då delar jag på dem, och försöker bli av med de jag inte ska ha kvar. Går inte det, så kan jag behålla, men troligare så avlivar jag. Dock talar jag inte om för folk att de ska avlivas om jag inte blir av med dem. Vill inte att någon ska känna sig tvungen att ta dem för att "rädda dem". Om bröderna inte är så många, kan jag ha 3-4 sitta i varsin bur om jag delat dem för avel när de passerat året, och inte går att sätta ihop igen. Då och då händer det att en annan uppfödare vill ha en äldre hane…
När det gäller andra djur som föds här hemma, så avlivas oxå hanar. Fast inte på en gång som mushanarnas kullning. Kycklingarna som kläcks tex. Om pappa tupp börjar mobba sina söner för mycket, och inte låter dem äta, umgås och sova med de andra. Hittar vi inget hem åt dem då (lika svårt med tuppar som med mushanar) så nackas de och äts upp.
Kaninerna, samma sak. Hanar som inte blir sålda som livdjur blir gryta, pälsen kan man oxå ta hand om då.
Fåren samma sak, bagglamm är det liten efterfrågan på. Därför slaktar man dem när det blir höst och slaktvikten är hyfsad. Då behöver de inte kosta en massa i vinterfoder, och man får mat som mått bra.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter