Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1331 ggr
StillaSinnet
0

antikroppar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

det slog mig plötsligt när jag nu stod här och gnodde matskålar skinande blanka och tänkte på pasturella och mycoplasma… man hör ofta, både här, på andra forum och bland veterinärer att möss (och råttor, kanske andra också) som blivit sjuka av dessa bakterier, men tillfrisknat, bär på dem och kan utveckla sjukdomen på nytt om immunförsvaret försvagas. det kan bero på mask, tumör, en annan bakterie i kombination med den de bär på eller liknande påfrestningar. Stress kan räcka. Jag har accepterat att det är så. de kan dessutom vara friska smittobärare… men det var där mina tankar tog ett varv till. Bildar de inte anitkroppar? Det är ju så immunförsvaret fungerar och skyddar oss.

Jag drar en parallell med alla de förskolebarn vi skolar in vid ett års ålder. friska, oförstörda och överbeskyddade från hemmets trygga vrå, utifrån bekterier och virus sätt, kommer de till förskolans tusentals bakterier och virus. Första året består till stor del av snuva, lätt feber, dåliga magar och röda ögon, när de är som friskast. Däremellan är de hemma sängliggandes med hög feber och behöver då och då en penicillinkur.

Andra året har de byggt upp antikroppar och motstår det mesta. bara riktigt tuffa förkylsningsperioder däckar dem.

För varje år som går blir sjukdagarna färre för barnen tills de lämnar oss vid 6 års ålder, och vi vuxna som jobbar i denna miljö varje dag får inte ha mer än 5 sjuktillfällen per år för annars skickas vi till rektorn för samtal och alla sjukskrivningar därefter ska följas av läkarintyg från dag 1. det innebär att vi är i princip aldrig sjuka trots att ettåringarna kletar snor över allt, vi byter deras diarréblöjor och de nyser rakt över maten.

Var är mössens antikroppar? de talar vi aldrig om… vad kan de bli sjuka av för bakterier och virus och sedan tillfriskna utan att vara smittbärare?

(Bilden visar underbara Humlan 5 minuter innan hon somnade in)

-L

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
0

Antikroppar bildas mot virus, inte mot bakterier. (sårri för kort svar, har inte tid just nu)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
0

men man kan ju få ett bättre immunförsvar för bakterier också. hur går det till då?

Ratata
0

Antikroppar bildas ju mot allt som är främmande för kroppen. Där ingår även bakterier. Tyst

Grodan
0

ok, jag tar bort mitt svar ang antikroppar i #1

Aviendha
0

Märker den här frågan, ska iväg till skolan men jag har läst immunologi vilket jag tror kan komma dig till nytta i den här tråden :) Vill inte råka skriva fel, men det finns en logisk förklaring till det du beskriver bara att jag inte hinner dubbelkolla litteraturen just nu.

StillaSinnet
0

#5 bra! åtekom gärna!

#3 jo, så är det. man kan till och med bilda anitkroppar, eller rättare sagt antihistamin, mot allergiska reaktioner, eller hur?

Vattnadal
0

#6 Det har jag gjort, dvs tål mina djur, fast jag är allergisk.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Hyeonmu
0

Precis! Och mot diverse gifter kan man bli immun. =)

Vattnadal
0

#8 Och man tål alkohol mer om man dricker ofta, och sen börjar ens bästa värkisar fungera mindre och mindre, ju längre man äter dem.

MVH Elin

Hyeonmu
0

Det sistnämnda är SÅ sant. Jag åt ibumetin varje dag i över ett år och de slutade fungera helt tillslut. Nu är det två år sen de slutade fungera, och de funkar fortfarande inte. =O

Vattnadal
0

#10 Man kan testa att sluta äta dem helt ett bra tag, så kan det fungera igen sen, sägs det.

MVH Elin

Hyeonmu
0

Kanske ska testa igen då. Jag har bara tagit dem nån enstaka gång för att testa senaste två åren och då har de varit helt verkningslösa. =/

Aviendha
0

Nu så är jag tillbaka :)

När vi första gången stöter på en kroppsfrämmande sak, föremål, virus, bakterie, parasit, svamp etc så reagerar inte immunförsvaret sådär superfort. Det är det allmänna försvaret som tar hand om det och det tar ett tag att trigga den responsen. Under "motangreppet" bildas specifika antikroppar mot just detta antigenet och det är då ett sk. immunologiskt minne skapas. Det innebär att nästa gång samma antigen kommer i vår väg så får man en mycket snabbare respons och då från det specifika immunförsvaret eftersom det kan känna igen antigenet som skadligt direkt. Det är med hjälp av detta som man skapar immunitet och det utnyttjas ju vid vaccinationer.

Vissa infektioner blir ju kroniska och en del blir latenta. Skillnaden är att de kroniska fortsätter producera nya viruskroppar men i en extremt liten omfattning vilken inte kan initiera en immunrespons. Latenta virus kan tex inkluderas i kärnan hos någon kroppsegen cell och när den delas så följer virusets genkod med. Både kroniska och latenta infektioner kan blossa upp när man är nedsatt av annat eftersom de då har möjlighet att "övermanna" vårt immunförsvar vilket skulle vara svårt i vanliga fall.

Herpesviruset är ett typiskt sådant virus. Vi får ju en respons mot det och vi bildar visst antikroppar men viruset har som strategi att försöka hänga sig kvar så länge som det bara går för att kunna sprida sig mer. Exakt hur virusen klarar av detta förstår man ännu inte till fullo men man vet att flera olika typer av virus använder olika mekanismer för att kunna "gömma" sig för immunförsvaret så att de inte blir helt eliminerade.

Är något luddigt så hojta till så ska jag försöka förklara det bättre. Om det känns för enkelt så kan jag även försöka fördjupa.

StillaSinnet
0

#13 underbart! Att vi inte vaccinerar oss mot bakterier har jag för mig beror på att de ändrar på sig lättare än virus, så de kommer undan de specialformade soldaterna ändå. De virus vi vaccinerar oss mot är bara de som man blir absolut sjukast av eller som sprider sig oerhört lätt.

Tillbaka till mössen då. pasturella och mycoplasma är inte virus utan bakterier. De måste ju tillhöre de där latenta varianterna då, som man inte får fullt immun mot, utan som blossar upp när man blir nedsatt av något annat. Men om man jämför med herpes igen, så smittar herpes endast vid öppna och vätskande blåsor/sår. Mössens nämnda bakterier är kontaktburna och nu är frågan…smittar de även när de ligger lågt? När mössen alltså till synes är helt friska?

Jag tänker så här;

Om det är så att mössen inte kan bygga upp ett fullgott immunförsvar mot pasturella eller mycoplasma måste vi ju medicinera bort bakterierna så de dör, eller avliva mössen. Att låta sjukdomen dö ut av sig själv i besättningen skapar då inte en överlevande grupp motståndskraftiga individer med bättre immunförsvar? Det skapar istället en grupp möss som bär smittan vidare till nya kullar, nyinköpta möss eller via försäljning tar de med sig smittan till andra hem och besättningar?

Tänker jag rätt eller fel?

Grodan
0

Jag vet inte hur du tänker, det blev lite oklart där.

Mycoplasma kan vi inte medicinera bort, den får vi dras med. Virus kan vi inte medicinera bort, de får vi dras med. Däremot andra bakterier, svamp och parasiter kan vi medicinera bort och pga att vi redan har Mycoplasma på våra möss så tycker jag att vi ska göra det.

Under alla år som jag haft möss (och råttor) har det aldrig fungerat att strunta i smittor och hoppas att djuren blir starka. Det händer saker i kroppen när du kombinerar ihop Mycoplasma, Pasteurella och något mer. Mössen blir sjuka och dör.

Men jag förstår ditt tankesätt. För det är ju de svaga som dör. Och i slutändan kommer du aldrig att kunna lura naturen med att föda upp immundefekta djur, men i ett pågående avelsarbete där många fina avelsdjur köpts in är det viktigt att inte få in för mkt smittor samt att passa sig för vissa smittor - en del leker roligare lekar med mycoplasma en del påverkar inte alls…

Alltså, det är så att eftersom Mycoplasma ej går att medicinera bort och det är en mycket speciell bakterie måste vi vara noga med att inte smitta ner våra möss med för mkt. Deras kroppar och immunförsvar klarar inte det.

Aviendha
0

Förtydligande ang latent fas: till skillnad mot den kroniska så reproducerar inte viruset sig, om värdcellen de "ligger i" delar sig/förnyar sig så gör de det med på samma gång eftersom deras genetiska kod inkluderats i värdcellens cellkärna.

#14 Vi vaccinerar faktiskt mot bakterier, tuberkolos och difteri är exempel på bakteriellt orsakade sjukdommar som vi vaccinerar mot. Vaccineringsmetoden kan variera lite beroende på om det är ett virus eller en bakterie men samma immunrespons utnyttjas :)

Virus sprider sig generellt mycket fortare än bakterier, och vår normalflora förhindrar massor av smittsamma bakterier från att kunna kolonisera i oss. Sen kan vi ju även köra antibiotika om vi får en bakteriell infektion som inte ger med sig självt. Visst kan de mutera fort, olika stammar och typer muterar nog olika fort. Men det sker med virus med, HIV är ett typexempel på det. Ett retrovirus som muterar så fort och ofta att varje vaccin vi skulle framställa (med dagens teknik) skulle vara verkningslösa då det finns en triljon andra virusagenter som gör samma sak men är lite annorlunda än den vi vaccinerar mot och så har vi sjukdommen i vilket fall.

Exakt hur bakteriella infektioner gör i en latent fas har jag inte koll på, mig veterligen så förekommer de latenta faserna på virus men jag kan ju ha fel. Det tas inte upp något om bakterier och latenta faser i den litteratur jag har. Ett alternativ skulle vara att dessa bakterier normalt finns hos mössen men en överväxt av dem ger problemen vi ser. Det är inget ovanligt egentligen, det händer lite hela tiden att någon obalans plötsligt gynnar en egentligen ofarlig bakterie men när den blir för spridd/för många så påverkas vi negativt av det. Nu vet jag inte alls om det fungerar så med ex mycoplasman, jag är pinsamt dåligt insatt i det.

Herpes smittar bara när viruset är aktiverat, i sin latenta fas så är det inaktivt och troligtvis inte smittsamt. Men vad jag vet så är man inte helt säker på om det gäller alla virus i latent fas, att de inte smittar alltså. Det kan ju vara så att potenta virusagenter utsöndras av värdorganismen utan att denne är påverkad av det men de kan smitta nya värdar.

Rätt eller fel beror nog på synsätt antar jag :)

Mössen kan ha ett fullgott immunförsvar eftersom de kan gå symptomfria, är de däremot nedsatta för att de tex är skadade eller sjuka i något annat så kan det ju blossa upp men å andra sidan så är de ju i en sådan situation mer benägna att smittas av diverse antigener som alltid finns i miljön. Om de inte klarar av det själva så får man ju givetvis medicinera. Visst kan de föra vidare smittan till andra individer som då kommer få en akut reaktion (det kalla så, behöver inte vara så hemskt som akut låter ;) ) innan immunförsvaret hunnit specificera sig. Vi måste ha bakterier, skit, virus, svampar, parasiter och sådant ikring oss för att "motionera" immunförsvaret. För som du säger så blir det ju bättre när man utsätts för en massa jämfört med när man är ny i den miljön.

Jag kan för lite om bakterier och vilofaser för dem, och om mycoplasma specifikt (eftersom olika bakterier och virus kan ha olika strategier. Jag vet ju inte ens vilken typ av bakterie det är) för att jag ska kunna uttala mig om det.