Dagens tabbe
Dagens tabbe tillägnar jag en av mina afrikanska pygmémöss här hemma. Låt mig förtälja vad som hände;
Kom hem från en jättetråkig föreläsning idag och såg till min förvåning att en av pygmékillarna var framme. De brukar ytterst sällan visa sig innan kl 20:00 så det var lite av en överraskning och jag såg ganska snart vad som var orsaken till detta. Han KUNDE helt enkelt inte gå och lägga sig med de andra för han hade fastnat i ett pyttepytte hål i en kruka. PANIK! Nåväl, inte riktigt men jag sprang instiktivt till pappa för en lösning. Man kan ju inte dra ut det lilla krypet (de är ju så sjukt små, har insekter på jobbet som är mycket större än dem!) utan vi kom fram till att den bästa lösningen måste vara att på något sätt förstöra krukan. Sagt och gjort, med en tång/sekatörgrej "klipptes" krukan upp och när den sista biten sprack rusade lillkillen iväg.
Han visade sig igen en stund senare, såg fortfarande lite omtumlad ut men han åt iaf, vilket jag ser som ett gott tecken, så han skadade sig nog inte under det dumdristiga äventyret.
Hur i hela friden tänkte han? "Åh vad jobbigt att gräva sig ut ur krukan, jag fick ju trotts allt gräva ett bra tag för att komma in under den. Jag vet! Jag klämmer mig ut genom det pyttelilla hålet där knappt huvudet får plats, awesome idea!" Nu ska jag iaf inte överskatta mina djurs förmåga att förutspå konsekvenser av sina handlingar, utan ta bort alla krukor jag har till dem tills jag kommit på hur jag smidigt kan göra hålen större…
Går det inte ta en rund fil och fila hålen större? Hmm, heter det rund fil tro?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Jo, det går säkert, men det får vara en riktigt liten fil då för krukorna är den minsta och näst minsta storleken jag kunde hitta i butiken. Hålet på krukan han fastnade i var som en tjock penna.
Finns många krukor med "för stora hål" som pyggisar borde kunna springa ut o in genom utan att fastna… 
jag är glad att du fann killen och lyckades få honom lös… det kan skada dem väldigt om de inte kan äta på ett par timmar…

Det är jag med! Pygméer är ju värre matvrak än tammöss! Har kikat till honom lite nu i efterhand och han ser ut att må bra. Nu får vi hålla tummarna så att han inte hittar några mer konstigheter att klämma sig igenom.

Hihi. Jag hade en mus, inte en pygmé alltså, som skulle rymma genom gallret på sin bur. Och det sägs ju att får de igenom huvudet får de igenom resten av kroppen också. Öh… nej. Inte den här killen. Han hade alldeles för stor ölmage. XD Så där satt han med huvudet ute och jag väntade på att han skulle ta sig ut. Till slut insåg jag att han inte skulle ta sig ut själv och fick bända gallren åt varsitt håll. Då klämde han sig igenom. Så de hittar på de små liven. ^^'