Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 1523 ggr
Charlie2006
0

En kull med musbebisar?

Jag har funderat (inte säkert) på att ta en kull ungar efter min mushane kanel då jag inte vill att ha ska gå ensam. Men då är problemet att han har svansknyck, så undrar hur det blir på ungarna? har dom ont av det eller får dåligare balans.

Kommer isåfall behålla dom ungarna som inte blir sålda och kommer bara sälja till sällskap, ev behålla alla ungarna pga att dom inte ska avlas vidare på. Men om ni avråder mig så får jag tänka om, men då vill jag veta varför :).

För övrigt är han helt frisk och har aldrig vissat symtom på att vara sjuk och är lagom tjock.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Mymlan
0

Knickar på svans är ärftligt och skall inte avlas på. På katter vet jag att knick på svans om de katter anv i avel så kan knicken sättas sig på ryggraden, svansen är ju en förlängning av ryggraden.

Men sedan är det en medfödd knick eller är den tillfogad av ngn skada?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

enbartmalin
0

Frida, jag förstår inte varför du tar upp detta då vi redan diskuterat det, han ska inte avlas på.

Du vet redan att det är ärftligt.

#1 Det är medfött

Hälsningar Malin

Mymlan
0

#2 Då skall han absolut INTE avlas på. Det är oseriöst att avla på defekta djur dvs de med en medfödd defekt..

Hyeonmu
0

*Rycker på axlarna* Om du vill ha ungar på kanel så ta ungar på kanel. Om du väldigt tydligt uttrycker att hans ungar inte ska avlas på när du säljer ungarna är det knappast mer oseriöst än att sälja en mus med svansknyck som är avkomma till möss utan svansknyck. Bara se till att du är noga med att säga att det bara är sällskapsmöss. Har en mus inte ont av svansknyck utan det bara är ett skönhetsfel är det väl skitsamma?

Särskilt om du ska behålla ungarna själv är det ingen utom du som har med att göra om han avlas på eller inte. =)

Charlie2006
0

Jag vet att det är ärftligt det var inte det jag undrade ;), undrade om avkommorna hade ont av det dv dåligare balans eller liknande.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Mymlan
0

#5 Varför avla på en mus med svansknick? Jag ser inte vitsen med det. Låt säga avkomma får samma defekt men knicken sätter sig på ryggraden inte på svansen.. Så tycker du det är försvarbart att avla på defekt föräldra djur? om du tycker det så är det väl okej avla på hundar, katter med HD, HCM, AD, PRA, Patella etc?

Finns hur mycket möss som helst som är friska så varför anv sig av en med knick..?

Hyeonmu
0

#6 Men hon UNDRAR ju om de faktiskt får ont av det. =) Det är ju det hon säger. Om det faktiskt kan sätta sig på ryggraden som du säger att det kan på katter t.ex.

enbartmalin
0

Frida, det kvittar om avkommorna har ont eller inte, han ska inte avlas på.
Han mår bäst av att gå sjäv, det är det han är van vid.
att avla på honom har inte han någon nytta av, så att avla på honom gör du endast för ditt eget nöjes skull, vilket är fel.

Hälsningar Malin

Charlie2006
0

#6 Jag tycker inte det är okej att avla på defekta djur, det är inte det handlar om ;).

#8 Det var inte för mitt nöjes skull jag vill/e avla på honom (isåfall köper man in en till hane), det var för hans skull. Då kanske han inte bryr sig om han är ensam. Undrar över en sak då, varför vill han ha sällskap av en av mina guldhamstrar? han rymmer nu senaste veckan in till en av mina guldhamstrar (då har ändå ena buren galler, och Kanels bur har bara en liten öppning vid terrarie ingången som han nog lyckas göra större) och där sätter han sig brevid hamstern och njuter av att hamstern tvättar honom och följer efter hamstern (flyttar såklart över han till sin egen bur när jag hittar honom). Ska dock åka iväg och köpa lås för vill inte ha en mus i huset eller hos hamstern.

(det var därför jag började fundera på om han vill ha sällskap av en annan mus, och den ändå chansen som jag ser är att han ska gå med sin egen son).

Min hemsida

//Frida

Mymlan
0

#9  varför inte finna en steril hona *alt kastrera din hane men det finns risker* ?

enbartmalin
0

#9 Du har funderat på att avla på honom tidigare och då inte av den anledningen. Det var då vi kom fram till hans svansknyck och att det var medfött. Jag klar gjorde då att han inte skulle avlas på. Varför skulle det ha ändrats på nu?
Vill du så gärna så att han har sällskap så följ Mymlans råd.

Hälsningar Malin

Grodan
0

Jag tror att möss har ont av svansknyck. Dock tror jag att skador gör mer ont än kotförskjutningar. MEN jag kan ju inte veta.

Det är tyvärr allvarligt att avla på djur med defekter. Jag tycker inte att man på något sätt någonsin skall fuska med detta, hur mycket man än tycker om ett djur.

Dessutom kan man aldrig veta om köpare verkligen kommer att lyssna på "avelsförbud". Om man avlar på ett djur med en defekt som anses så allvarlig att man inte under några omständigheter skall avla på musen och gör det ändå visar man ganska tydligt att man skiter i avelsetik och vad man då säger till köparna av ungarna i kullen efter musen med defekt är strunt samma eftersom man ju i och med parningen har sagt att avelsetik är bara att strunta i.

Jag har ägt så många underbara möss som inte gått vidare i avel pga knyck på svans och det gjorde ont i mig när jag beslöt att inte avla på dem, trots att ajg itne visste till 100 % om knycken berodde på olycka eller arv.

Idag avlivar jag ungar som föds med svansknyck. Jag kollar svansarna noga under deras uppväxt för att upptäcka ev knyckar så tidigt som möjligt.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
0

Det finns ju inget som hindrar att du låter musen och hamstern bo ihop OM de vill och klarar det!!!?

Idag har så många av våra tamdjur "gått över gränserna" för vad som är naturligt för dem (i en annan tråd kan vi tex se hur en iller, en katt och en igelkott är bästa vänner!!!) och kanske kan sällskap av en annan gnagarart vara bättre än att vara ensam, OM det fungerar. Nu är jag verkligen ingen hamsterexpert, så om detta fungerar vet jag inte… Hamstrar är inte kända för att vara direkt sociala med andra hamstrar i a f…

Några gånger har det fungerat utmärkt att sätta ihop vuxen hane med yngre hane/hanar. Jag vet inte om jag kan rekommendera det, eftersom det kräver en hel del av dig. Först bör du ha tillgång till en eller några yngre hanar som du litar på kan leva fredligt i hangrupp sedan några generationer. Sedan bör du även kunna läsa möss väl för att se hur det fungerar med hanarna, om det fungerar…

Problem med detta är ju smittorisk och att om du ev inte kan ha flera burar med hanar, dock kanske du kan ha någon slags överenskommelse med någon uppfödare?

Ratata
0

Finns det inte någon lag som säger att man inte får ha olika smådjur ihop eller minns jag helt fel? Jag hade nog inte låtit hamstern och musen bo ihop..

MP160
0

Jag skulle inte heller råda dig att ha mus och hamster ihop konstant, men om dom trivs tillsammans så kan du ju alltid ha dom ute tillsammans under lek-och-kel-tiden då du kan hålla koll på dom

Charlie2006
0

Vågar nog inte ha dom ihop när jag inte har uppsikt, då guldhamstrar ändå är mycket större och tyngre än en mus. Kan ju faktiskt slå slint och att hamstern får för sig att skada Kanel, och då har inte en mus så mycket att säga om.

Ser ju att dom trivs väldigt bra tillsammans, förvånadsvärt bra då guldhamstrar ändå är solitära djur dv ensamlevande och dödar/skaddar sina artfränder utan när dom ska para sig (hände här hemma för ett tag sedan att en av guldhamstrarna kom in till en av mina dvärghamstrar och om jag inte hade sätt det med än gång så hade inte den hamstern levat idag, det blev ett rejält blodbad på några sekunder. och det var just denna hamster som kanel besöker).

men skulle nog kunna ha dom tillsammans när jag har uppsikt över dom, då blir nog Kanel glad :).

Min hemsida

//Frida

Grodan
0

#16 Ja, när han nu sökt hamsterns sällskap självmant så är det möjligt att han uppskattar hamstern. Jag hoppas att de inte smittar varandra med dumma sjukdomar och att de kan ha några fina stunder ihop. Och bildbevis vore skoj.

Under åren som musfantast har jag hört några få berättelser från personer som varit med om samma sak som du, så många möss gillar hamstrar och vice versa… Flört

Charlie2006
0

#17 Kan nog få till några bilder när jag har tid Flört.

Min hemsida

//Frida

Charlie2006
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hade dom ute i rasthagen idag, och kanel följde Pumbaa (hamstern) som ett plåster eller en svans. Skrattande Dock tröttnade Pumbaa efter ett tag och gick och la sig, vem va då där och sniffade han rätt i ansiktet om inte en liten herre vid namn Kanel.

Matte vad är det här för konstig sak som sniffar på mig…

Kanel: går dom där ögonen att använda som nattlampa?

Min hemsida

//Frida

Charlie2006
0

Du var visst smuttsig i örat …

Min hemsida

//Frida

Charlie2006
0

Ännu mera..

Min hemsida

//Frida

Charlie2006
0

Nä nu drar jag en hamster över huvudet för nu ska jag sova.

Så det blev dom bilderna ikväll :).

Min hemsida

//Frida

Pemsan
0

Vilka härliga grabbar!

Grodan
0

Jösses, menar du att hamstern putsade musen i örat? Eller åt han upp örat? *fniss* Flört

Charlie2006
0

#24 Haha Skrattande.

Min hemsida

//Frida

Grodan
0

FlörtJag skulle nog vara lite orolig när de är så närgågna med varandra, tills jag är helt säker på dem…

Charlie2006
0

Har uppsikt över dom och lämnar inte rummet så ska det nog gå och att man särar på dom när Pumbaa vill vara ifred, för Kanel som sakt är som ett plåster på honom. Ser ut som Kanel avgudar pumbaa, lite som en store bror är nog Pumbaa till Kanel :).

Som sagt storleksskillnad på dom och jag skulle absolut inte låta dom bo med varandra, då hamstern kan få för sig att skadda Kanel.

Min hemsida

//Frida

Grodan
0

Det gäller ju att vara bra på att läsa djuren. Jag kan inte läsa hamstern alls och vet inte alls vad han gör på bilderna… hehe

UlrikaD
0

Lilla Pumbaa har blivit stora pojken ju! Släkten vinkar! Klart han gillar möss, det gör ju alla som kommer härifrån.Skrattande

Charlie2006
0

#28 Tvättar Kanel i örat Glad. Nä men han är väldigt försiktig med Kanel, men när man ser bilderna så ser det ut som han tar en smakbitt av Kanel :P.

#29 Attans det glömde jag ju *fniss* Skrattande, så klart han måste gilla muslingar då ju. Han vinkar tillbaka till släkten.

Min hemsida

//Frida

Charlie2006
0

Nu har Kanel ellerfall fått flytta till en rymningssäker bur och han tittar lite snett på mig Tungan ute, han undrar nog vad jag håller på med han som vill ta nattutflykter till kompisen. Så nu hoppas jag att det inte ska vara någon mus i hamsterns bur när jag vaknar.

Min hemsida

//Frida

Binajis
0

Jag var dvärghamstervakt åt en tjej i flera veckor i somras. Hamsterburen stod på mössens akvarium som en är helt öppen (förutom just där buren stod då). En dag när jag ska ta fram herr hamster, som för övrigt är den trevligaste och socialaste hamster jag träffat, så är det en musnos som sömnigt kollar över huskanten… Förvånad!!!

Blev först förskräckt och vågade knappt kika i boet. Vet inte vad jag väntade mig, men jag trodde inte att en hamster och en mus kunde trivas så bra tillsammans. Fel hade jag, hamstern sov lugnt vidare, medans musflickan klättrade runt på mig en stund innan hon hoppade av på hamsterburen och klättrade in och la sig med hamstern igen Kyss De funkade superbra ihop jättelänge men en kväll verkade hamstern ha fått nog och bet upp ett hål i örat på musan och verkade allmänt irriterad på sin burkompis. Sedan dess går de separat, hamstern skulle ändå åka hem dagarna efter.

Bråket var inte så jätteallvarligt, musen skrek inte utan flyttade bara på sig, så vem vet. Kanske hade det gått över och så hade de levt lyckliga i alla sina dagar. Men jag ville inte chansa. Det här var ju ändå en dvärghamster som var typ jämnstor med musen.

På Kanel och Pumbaa är storleksskillnaden ganska mycket större.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

MP160
0

Fan vad söta dom var tillsammans! Kyss

UlrikaD
0

Ledsen, men mina hampisar har aldrig fått lära sig att de ska vara solitära.Flört

MP160
0

Men gud, vad häftigt! Förvånad

[nataschaj]
0

34 är det en chinchilla elr vad är det? alltså den stora.

skit fin va den och den lille plutten. =)

UlrikaD
0

#36 Japp, chinchilla och guldhamster.

[nataschaj]
0

37 skit fin, sista OT i denna tråd, vad heter färgen på den?

UlrikaD
0

Hon är marmorerad. Finns bilder på henne på min hemsida. Fläcken heter hon.