Genetikfråga, Någon som vet?
Jag är väldigt sugen på en Rödögd Black, går detta att få fram genom avel och isf har någon en man kan få se bild på? :)
Med andra djur så kan man ju inte få fram rödögda på andra färger än vita (albino) för det röda tar bort pigmenten på djuret (eller rättare sagt, de saknar ju pigment), men på möss kan man ju få fram rödögda möss i alla olika färgtyper, men aldrig sett en svart och vill verkligen ha och funderar på att börja avla fram om detta skulle vara möjligt.
Någon som har nån aning eller en bild om det redan finns? vill verkligen :D Sjukt spännande tycker jag :)
jag har för mig att rödögd-genen bleker svart, så därför blir det en dove, alltså en blekt svart med röda ögon :P
Kan ha tokfel dock 

Jag tror med att det är så men har somsagt inte koll på det^^ en kompis som håller på med marsvin sa att det är så med dom iaf och misstänkte att det var likadant med möss och eftersom man aldrig sett en rödögd black så känns det som att det är så^^
har själv suttit med samma tankar idag XD hade varit riktigt cool men jag tror inte att det är möjligt rent genetiskt tyvärr :/

jag skulle verkligen vilja med men har inte koll på hur genetiken fungerar såsett men som ja förstått så ska det inte gå, men många här som har superkoll o vet allt sånt så man måste kolla ändå :)

Aw, jag vill också ha rödögda black! … Hm… Jag får bli forskare och börja genmanipulera möss… Heck - kan de få det att växa människoöron ur ryggen på dem borde de kunna ge dem röda ögon.

Jag är fett sugen på det^^ vet inte riktigt vilka som är "genetiknördar" här^^ grodan är bra på det isf vet ja men hon är inte inne nu^^ men hade varit superkul att jobba på om det går att få fram vilket det inte verkar som :/

#6 Nej det är nog rätt kört, tyvärr. =/ Vi får vänta på genetik-freaksen bara. ;P Så att de kan ge vår fina idé nådastöten.

Hoppas nån genetiknörd bara "Jadå det går att få den genetiken på möss, klart du ska göra det^^" hahaha vill ha min svarta mus med röda ögon XD
Tyvärr, finns ingen rödögd svart variant… Ju mörkare kroppsfärg desto mörkare ögon. En mkt mörk siamese får även ganska mörka ögon, men en riktigt mörk Siamese är det närmaste rödögd svart du kan komma, anser jag.

Just det! Sen hade jag, för lääänge sen en ganska mörk cinnamon med rubinögon. =D

okok :/ tack för svaren men då är det typ tekniskt omöjligt då >.< synd :/
#10 jo, chokladvarianter kan ha mörkt rubinröda ögon… men de är inte så vanliga

#12 Mwahahah. Då har jag det i mina linjer. X3
jag är inte så bra på chocolatevarianter tyvärr… jag hade dock på 90-talet cinnamon och chocolate even som hade rubinröda ögon… jag hade även en speciell gen på dem som jag trodde var Pearl och försökte avla Pearl med dem… det gick åt skogen…

Åh vad trist. =/ Fick du fram nåt kul med dem iaf?
nej, det gick åt skogen ju…

Helt åt skogen alltså? Jag trodde du menade att det bara gick åt skogen att få fram pearl. Usch vad tråkigt. =[
Jag har fått fram en rödögd svart!!
Kanske inte så snyggt i tan - men det var allt jag hade att utgå ifrån …
Rödögd svart, jajjamänn … i alla fall i datorn - hoahhahah 
Irl är det tyvärr omöjligt, om man inte använder sig av avancerad genteknik bortanför vanlig avel. Det finns självlysande gröna möss, det ni!! Möss som fått en extra gen från något vattenlevande flourescerande djur i havet, eller hur det var (eller hur det stavas…)
Jag har något intressant hemma nu… splashed är en teckning, uppepå en annan variant. jag har fått två splashed siamese. Det innebär att de är svartteckndade på en siamesegrund med rubinfärgade ögon. Ju mer och tätare teckningen på splashen blir desto svartare blir musen, men basen är ändå siamese och ögonen är rubinfärgade….går det måhända att på så sätt få fram röd/rubinöga svarta?
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
….Hanen är svartare på kroppen men ändå rubinögd

#18 Den gröna fluorescerande genen, GFP, kommer ursprungligen från en manet, Aequorea victoria, men den gick knapt att använda i temperaturer högre än 30 grader. Man har nu förfinat den så att den går att använda i levande möss. AntiCancer Inc var nog först med att få fram fluorescerande möss för cancerforskning och såhär kan det se ut.
Det finns gener för andra fluorescerande färger, röd t ex men då kommer den troligtvis från någon korall. Dessa har man försökt sätta in i katter med lyckat resultat.
Har hört lite läskiga rykten om att dessa transgena djur ska börja säljas som husdjur så småningom, men det hoppas jag verkligen inte får hända!
Oj vad detta inte riktigt hade med rödögda svarta möss att göra, men jag var tvungen att nörda av mig lite (har varit ledig i en vecka nu och det verkar inte vara bra för mig).
#19-20 det hade ju helt klart vart möjligt :D iaf fenotypen blir ju en rödöga svart om man skulle para på överteckande möss :)

#19-20 det låter ju som man borde kunna avla fram det på så vis men är ju inte bra på genetik^^ Men det hade varit spännande :D
Gillar verkligen musen på #19 :D Supersöt ju :D

#21, ne hoppas inte de kommer ut, tycker inte alls om att de ens beprävar såna saker på djuren >.< men om man nu ska så ska de ju hållas under uppsikt under livet och inte komma ut bland privatpersoner…
#18 SNYGGT!

Ohh! Ja! =D Vi överteckar! Fram för den rödögda svarta! Toppensmart Artlink!
Splashed kan vara odd-eye också… ha ett rött o ett svart (el mörkt rubinrött öga?).
#27 ja, jag vet :)
de lite coolt… kan de ha ett rött öga och ett mörkt rubinrött?

Oooh de låter intressanta de där mössen :D
artlink, är det egenuppfödda eller inköpta? :)

men hur får man in en splashfärg på en annan underfärg? eller det kommer bara plötsligt sen kan man avla vidare på den?
Är verkligen intresserad att få fram de svarta med röda ögon^^
har ju avlat lite smått innan men bara en kull då o en då typ som sedan flyttat till kompisar eller behållt dem^^
Men planerar att avla lite mer seriöst (inte som ni men lite mer än nu iaf) och vill ju tillföra avlen något och detta är något jag skulle vilja ha iaf^^
#21 COOLT! Hoppas inte dom kommer ut på marknaden bara…. :s
#31 vi har en tråd om Splashed, fast den är ju på Engelska - för att locka hit lite Engelskspråkigt musfolk….

#33 tack :D ska in o kolla :)
brukar inte kolla på de engelska delen eftersom dyslexin men det funkar när man verkligen vill^^

var inne och kollade men klarar inte skriva på engelska^^
gillar de 3färgade med, parar man en splashed så blir det en 3 färgad asså? :)
Hur avlar man fram en splashed då? eftersom den ska ha en underfärg med^^
avlar ni upp splashed med eller ni jobbar på det eller kanske bara har till sällskap? :)

#34 Det här är helt off-topic, men jag fick höra en intressant sak här om dagen. Så, har du kollat om du behöver glasögon nån gång? Tydligen finns det ett synfel som gör att man får samma symptom som dyslektiker. Värt att kolla upp om man har lust. Ja… Nu… ska jag sluta spamma. XD
Smartast och lättast vore väl att skaffa två splashed från början och utgå ifrån dem? Är också intresserad av hur man kan få fram dem utan att bara para med splashed, eller helt utan splashed iaf. Pllz tell us. ;3
Man kanske skulle importera en hög från amerika, och några från tyskland?
men det står faktiskt i den där tråden…

#37… gj-gjorde det?? O_O Oh no. Jag läste inte igenom ordentligt igen. Förlåt. T_T

#36 hehe kan säkert stämma men jag är diagnostiserad dyslektiker, vet att jag är lite översynt men inte så ja behöver glasögon :P
#37 jo ja förstod att det stod i tråden :) men ja är inte så bra på engelska, förstår bara när jag hör orden oftast XD

#39 Men det finns de som varit diagnostiserade och sen trott sig ha andra synfel, gått till optiker osv… Och, är inget jag ska lägga mig i ändå. x_x ;)
#37 Som jag förstått från tråden: De vet inte riktigt vilken gen som ger splashed än. Den är iaf dominant och sätts i spel när c-blekgenen är inblandad. Den stänger av blekgenen i fläckar. Alltså borde det betyda att möss som inte är svarta som grund blir fläckiga i annan färg.
=3
BRA! Du kan ju läsa Hy!

#41 Jaa… när jag anstränger mig. Hihi. Bilder inklistrade och massor av text gör mig virriiig. T_T
#30 det här är mina första egna ungar efter impoter från Tyskland. Genen är dominant vilket är praktiskt. Inga av dessa är till salu men fler ungar kommer och under 2011 släpper jag säkert några till utvalda köpare. En del kommer gå utomlands.

#43 Den som väntar på rödögda svarta möss väntar aldrig för länge. 

#43 okok såg på din hemsida att du hade hämtat så visste inte om dessa var de eller ungar efter dom :)
Sjukt fina och tycker de verkar så sjukt intressanta^^
#44 ellerhur^^ fast jag vill ju få fram det själv egentligen^^ vill starta lite mer seriös avel då ja nu inte avlar, man vill ju avla på något som tillför avlen något^^

Men då vore ju rödögd svart perfekt. =3

#46 känner samma^^ så, som det verkar nu så måste jag få tag på eller få fram splashed först vilket jag inte har något emot, de är superfina ju :D

Exakt. Och sen kan du avla in siameser, himalaya osv om jag förstod rätt - alla c-blekta varianter - eftersom splashgenen är dominant. =3

jag förstod det nästan så med, fast att man har en av de c blekta och avlar in splashed på, vet inte hur man får in det dock^^ men att splached bara kan vara på de c blekta förstod jag iaf^^
exakt vilka är de c-blekta? kan ikke genetik och vill lära mig sånthär ju^^
vet att de du skrev är c-blekta #48, men vilka mer?
PEW?
Cream?
?
^^

Om du har en mus som är splashed har den åtminstone en splashgen (vet inte om de kan vara dubbla?) vilket betyder att nån unge den får med icke-splash borde bli splash iaf. =3
Jag är lite osäker på hur c-genen bleker. Jag tror att det är alla små c som gör det. (Genetikkunniga? ^_^;; Help?)
Om det är så (som jag tror..) att alla små c bleker så är beige, cream och albinos också c-blekta. Även silver agouti och argente cream. Men beroende på nyansen av röd man vill ha känns ju beige, pew och himalaya som de enklaste att splash-avla fram rödögd svart på.

jo, men får man en splash helt randome eller det måste avlas fram?^^ jag tänkte isf ev köpa hem en splashed hane och para med mina PEW honor om det då funkar, röda ögon och är c-blekta? :)

Hur menar du random? Om du köper en splashed pojke och parar med en pew hona borde du få splashed. Splashed gömmer sig ju inte som t.ex. black, utan är dominant, så du får inga pewfärgade "splashbärare" som du måste para vidare för att få splash. Om det var det du menade med att man måste avla fram det. =3 Hoppas jag förstod rätt nu. x,x;;

jo så har jag ju förstått, jag tänkte mer om jag inte hittar en splashed hane, hur man då gör för att få fram en splashed eller det vet man inte?^^
#53 man kan inte "göra" en splashed om man inte har någon alls. Det är en speciell gen som ger splashed. Men som Hyeonmu säger så räcker det med EN splashed förälderför att få splashed ungar. jag parade en splashed med en pew och fick 3 splashed och två cream (bone).
Vill bara säga, att det här är så avancerat - om jag ska börja tänka denna genektikens möjligheter grundligt, att jag inte orkar…
Lite sammanfattningsvis bara: Precis som Hyeonmu säger, är alla små c blekgener som funkar här (som jag förstått det). Alla alleller (c-varianter) som finns på C-lokus, är små c:n, utom C som står för "Coulor" och ger fullt färgade möss.
C är dominant, och om dess andra allel (de är ju alltid 2, varken mer eller mindre!!) är ett litet c, så syns det inte. Inte på själva musen, men kan dyka upp senare bland avkomman, om den träffar på ett annat "litet c-variant".
Det behövs alltså en mus med två små c-varianter här.
Allelerna på C-lokus är
C fullfärggenen, c(ch) chinchillagenen, c(h) himalyagenen, och c albinogenen.
Beroende på hur de är sammansatta - och beroende på hur de andra vanliga färggenerna på A-lokus, B-lokus, osv ser ut - får vi de olika färgerna. Det är "blekgenerna" som är krångliga inom musgenetiken.
Splash-färgen sitter på ett annat lokus, så här samverkar alltså två helt olika genpar! Om "splash-genen" vet jag ingenting, mer än att den är dominant, vilket underlättar all avel med denna avsevärt.

#55 hade sedan tidigare förstått det mesta av det redan förutom hur själva genetiken fungerar mer än att Splashed är dominant.
Den biten med att man måste ha en mus med 2 c varianter, hur menar du där, asså att man måste ha en avkomma mellan 2 olika c varianter eller?^^
#55 samt c(e) extreme diluted
Den här tråden är lite lustig för jag tänkte tanken bara några veckor tidigare. Tanken om rödögda svarta.
Historik:
Jag har avlat på svarta leopardgecko och även bland leoar är vissa albinovarianter rödögda, dock långt ifrån alla. men det går som sagt inte att få albinoögon på en hypermelanistisk ödla. Däremot upptäcktes enigma, en variant som istället för avsaknad av pigment i irisen hade orange förg i sin iris (alltså inte bold som lyser igenom). Redan då, för ca 2 år sedan, hade jag funderingar på om det gick att få fram black velvets med orange ögon…så nära svarta med röda ögon man kunde komma.
Jag gjorde en sådan parning men det resulterade i så mörkfärgade ornage ögon att det mörka tog överhanden och man såg knappt den orange färgen alls.
Jag tror ärligt talat att det skulle bli på ett liknande sätt här. Jag tror att man skulle kunna ana en mörk rubinfärgad nyans och kanske se den om man tar foton med blixt, men annars kommer de se svarta ut och mörkare ju mer pigment djuret bär.

#58 jo tyvärr känns det som att det kommer ta överhand vilket känns lite surt :/
men den samtidigt så skulle det kunna vara en PEW med splashed över PEW färgen och på så vis behålla den tydliga röda färgen i ögonen, sen gäller det bara att få fram en helsvart som egentligen är splashed.
Men ja har inte mycket erfarenheter av avel ju så allt vad ni tror/vet är ju intressant att höra :)
frågan är väl om en albino, cc, kan bara splashed? det blir ju lite naturvidrigt där eftersom cc "inte visar någon färg"… hm… hur går det nu ihop?
jag har hittills bara sett på bone, cream, siamese, himalaya, burmese

okok, jo det är klart, men den samtidigt så ska splashen inte ligga i färgen utan den är en överfärg om ja förstått rätt?
Men ja har ju inte koll^^
inte jag heller men med avel kan vi nog få lite mer koll

för om jag förstått rätt att den (splashed) ligger över en annan så borde det ju gå oavsett, jag vill få fram detta och kommer antagligen försöka få tag på en splashedhane att para med för att se, hoppas verkligen det går…
albino-effekten (att inte visa färg/pigment) brukar dock vara dominant över all slags färgvisning…

okok^^ provar man inte så får man aldrig veta :) om inte annat så har ja isf en ny mus, lite ungar o vi vet mer om splashed ;)
Djur med cc kan inte tillverka pigment, så en "äkta" PEW kan aldrig ha fenotyp splashed.
Däremot är det vettigt att avla in c med splash för att genen tillsammans med c(h), c(ch) eller c(e) blir så nära vitt som möjligt.
//frida

okok tack så mycket :)
Men om jag parar en PEW med en c(h) t.ex. och den ungen med en splashed så går det inte heller?
Måste vara en c(h), c(ch) osv?

#64 + #66
Självklart! =O Jag som pluggat så om albinism, melanism osv. Nu skäms jag. -.-U Det är ju klart. Är musen albino har den ju nada pigment.
Det funkar perfekt. Då får du ju cc(h) som är Himalaya, och har pointer = har pigment. Inga problem att para och få splash. =3 Bara undvik att para din PEW med en Himalaya t.ex. eftersom du kan sluta med en kull med bara albino. Alltså undvik parningar med andra möss som har ett enkelt c.
Sen kan du ju avla albino med splashed och sen avla de ungarna med annan variant, då visar sig ju splashed-genen då. Dock blir ju det mycket krångligare eftersom du inte kan garantera att alla ungar bär genen - om du inte är 100 på att pappa mus har dubbel splashgen.

hehe okok^^
Saken är den att vi vet inte heller om mina är "äkta" albino, är de inte så hade det ju funkat, men om de är cc så går det alltså inte…
Om jag skulle få för mig att ta upp detta och påbörja en avel med detta vilken tycker ni att jag bör avla på då? en splashed hane och vilken hona/honor?
#69 Jo! men cc från den ena föräldern och en slpashed förälder med tex c(ch)c(h) funkar ju ihop. Det är ju bara om man har en splashed cc som splashed teckningen inte syns. man vet inte att den finns. Alla som splashteckningen syns på måste ha något annat än cc :)
har man tex cc x spl/*c(h)/c så kommer det att bli en del ungar utan splached, och de kan ju då bli cc, eller några ungar med splashed om har "osynlig" teckning pga cc. men så får man ju ungar som c(h)/c med eller utan splashed beroende på hur generna möts.

okok, mycket där, förstod det mesta iaf :) genförteckningarna som försvårar bara, men om jag förstod rätt…
Jag kan para en cc med en c(h) som är splashed t.ex. förstod jag rätt då? :) Bara att inte alla ungarna kommer att bli splashed pga att albinogenen saknar pigment och kan dälja splashgenen? :)
#71 Det beror på om splashen är cc(h) eller något annat. I så fall får du med största sannolikhet albino i kullen. Annars kan du få 100 % splash.
Fenotyp är hur musen ser ut fysiskt, och genotyp är hur den ser ut genetiskt. En cc har alltid fenotyp PEW, men kan genetiskt vara vad som helst förutom någon annan c-variant, ink splash.
//frida
Jag älskar Splashed, det är en mycket rolig variant.
#72 fenotyp PEW… fniss, men helt klart något som är viktigt när man pratar om genotyper… blanda inte in fenotyperna då… pratar vi om albino, cc, så känns det jättejobbigt när någon börjar prata om PEW… därför att PEW är endast ett utseende och säger inget om vad musen är genetiskt!!!
Det finns en mångd sådana varianter som kan ha många olika genotyper, några exempel är BEW (Black Eyed White), Cream, Silver Agouti, Chinchilla

Vaaa? Hur menar du nu? En cc är ju i genotyp cc och sen i fenotyp PEW… eller? Den kan ju inte vara hur som helst i genotyp. Menar du att en fenotypisk PEW kan vara hur som helst i genotyp?
#74, ja mycket gömmer sig ju bakom cc. Det är ju som att ta en tecknad mus i vilken färg som helst och klorinbada den så det inte syns vad den bär på. Haha, nä, det kanske var en mycket enkel förklaring :P Men det visar sig i parningar, jag lovar!
#74. "En cc är ju i genotyp cc och sen i fenotyp rödögd vit… eller? Den kan ju inte vara hur som helst i genotyp. Menar du att en fenotypisk rödögd vit kan vara hur som helst i genotyp?"
Ja, därför att genotyp talar om alla generna som en mus bär, inte enbart dem på C-lokus.
På C-lokus däremot kan en rödögd vit enbart vara cc - i det här fallet som vi talar om. Däremot kan de andra färggenerna se ut hur som helst, vi vet bara inte hur, eftersom det inte syns på fenotypen.
Musen kan ha AA, aa, eller a(t)a(t) på A-lokus, BB, Bb, bb, eller b(c)b(c) på B-lokus, DD, dd, eller Dd på D-lokus, PP,Pp, pp på P-lokus, ALLT "försvinner" under albinogenen som gör att inget pigment/färgämne alls kan framträda.
Alltså kan musen genotypiskt vara en agoutivariant eller svart, chocolate, blå, even, bandad, svartögd, rödögd, eller vad som helst - men INTE himalya, siames, burmes, stone, eller något annat som kräver någon annan allel än c på C-lokus, eftersom C-lokus redan är ockuperad av två vanliga små c. Där finns inte plats för exempelvis något c(h), eller c(ch).
Men det finns förstås undantag som bekräftar regeln. Att rödögd vit (PEW = pinkeyed white) heter just rödögd vit/PEW och inte albino, beror just på det. För alla rödögd vita är inte albino, i genetisk definition.
Det finns tecknade möss som kan vara så vittecknade att de blir helt vita, då har vi en variant av svartögd vit (BEW = blackeyed white). Har denna musen dessutom pp, det vill säga rödögd-genen i dubbel upplaga, får musen röda ögon och blir PEW/rödögd vit. Dessa möss har C* på C-lokus, dvs ett eller två stora C.
Sedan finns det de röda mössen A(y) som kan bli "falsk albino" tillsammans med andra alleler på C-lokus än bara c. T.ex går det inte att avla fram en gul/röd siames! Den blir albino.
Detsamma bör gälla för recessiv red, ee, eftersom det är just det gula/röda pigmentet som inte framträder ihop med vissa C-alleller.
Men det här förvirrar mig, om jag ska vara ärlig, och har alltid gjort, eftersom man även får fram creme med samma genotyper. Så det borde inte alls vara omöjligt att få fram åtminstone creme siames, enligt mig… (fast, nu blandar jag nog ihop c(ch) med c(h) - blekgenerna på C-lokus är krångliga)
OT (nästan OT i alla fall):
Gissa det förvirrade mig, när jag hade två rödögda möss som fick svartögda ungar!! Eftersom röda ögon är recessivt, trodde jag detta var genetiskt omöjligt.
Tills jag kom på att det givetvis rörde sig om de två olika rödögongenerna på P-lokus och C-lokus. Ungarna blev helt enkelt Cc och Pp.
Samma sak har sedan hänt med andra färger där det finns flera olika lokus för ungefär samma färgförändring. Ex vita tecken/teckningar av olika slag, där det förväntade resultatet uteblivit, och jag förstått att här rör det sig om fler gener än jag visste om.

#75 + #76
Jamen, ja. Såklart. Jösses, jag sa ju nåt liknande några rader upp. Hur tänker jag egentligen. x.x Jo men då förstår jag hur det menas. ^^ Jag hoppar över steg i min hjärna ibland tror jag. -.-U
Åhh! Jag som ville avla på röd siamese. Hrrm. Inga svarta rödögda möss (eller, kanske…) och inga röda siameser. *Snyft snyft* Den här tråden krossar mina drömmar!
Hihi. Vilken chock! XD

nu va här massa krångliga genetik förteckningar, men rätt kul att läsa^^
#77 det är väl skillnad på en PEW o cc? asså en cc måste väl vara en renrasig "albino"/PEW medans de "falska" PEW mössen kan se ut som cc men andra gener kan gömma sig under och komma fram genom avel… är dessa även cc eller vad är de i genförteckning (förstår ju att det är olika för vad tex föräldrarna var men ge gärna exempel :)
cc är genotypen PEW är fenotypen. nya ord till ordlistan :)
Gentoyp: beskriver hur musens genuppsättning ser ut via koder som aaBBddCc osv
Fenotyp: beskriver utseendet, Pink eyed White PEW= röd ögd vit.
utseendet (fenotypen) säger inte så himla mycket om hur generna är uppbyggda under den vita färgen med de röda ögonen. geontypen ger oss förutsättningarna vid en parning.

okok :)
men som man säger mina pew möss, vet inte om de är "äkta" eller "oäkta"
tänkte mer hur en "äkta" ser ut i genotyp och hur en ev. "oäkta" kan se ut :)
#82 Kolla #77. Närmare än så går det inte att förklara egentligen. Antingen har man albino, cc, eller så har man en PEW som är nedblekt på något annat sätt.
//frida

#83 jo ser det o va bra med info men vadå, är en äkta cc's hela genförteckning cc? har den inget mer i den, mer så ja undrade^^
#84 En mus med cc kan ha vad som helst i de övriga locus;arna utan att de syns. Eftersom cc bleker de andra färgerna. Matnyttig länk: Albino
Mvh Stefhanie
Björnbackens Kaniner
www.bjornbackenskaniner.weebly.com
#84 Genförteckningen består ju av samtliga gener i musens DNA egentligen! Nu blir det ett lite längre inlägg här.
Pratar vi färg brukar vi prata om A, B, C, D och P lokus. För en viss färg så brukar man bara ange de gener som styr fenotypen. Kolla SVEMUS standard.
Har man en albino med helt okänd bakgrund, så skulle man kunna säga att den är ****cc****, dvs med okända gener på samtliga färglokus utom C.
Har man en okänd agouti så vet man egentligen bara att den har A, och inga recessiva gener i dubbel upplaga.
//frida

#85 okok, trodde bara det va PEW (inte ren albino) som hade annat i de andra locusarna, trodde att en ren cc inte hade något på de nadra locusarna^^

Jag vet, det är förvirrande eller hur. x.x Men en icke-albino PEW har inte cc alls, utan andra gener som gör den vit (övertecknat vitt osv.)

#86 okok tack :) nu förstår ja lite bättre, tydligt o bra :)
#88 ne nu förstår ja det så med men innan på alla inläggen förstod ja det som att alla albino (äkta o oäkta) va cc vilket ja tyckte va konstigt^^ men en oäkta albino måste ha något på c locus väl för att det ska gå? eller?^^
ursäkta om man är trög^^ men ja försöker lära mig lite^^

Tjaa, de har ju alltid nåt på c-lokus. ;) Men det behöver inte vara ett litet c om jag har förstått rätt. För litet p ger rödögt och sen kan en tecknad mus vara övertecknad så att den blir vit.

#90 har förstått exakt likadant :) det kan tex vara ett enkelt c eller en blekt c(h) osv om ja förstått rätt^^ bara att de har litet p på p locus ja :)

Men jag undrar om det kan vara en tecknad CC mus också?

#92 det går väl inte när det är cc och så? eftersom cc är albino och den är dominant?
det skulle isf vara om det kan vara någon som är blekt och har annat på andra locus, då kan det gå väl? men ja vet inte XD

Jo men inte cc utan CC. CC är ju… öh… "färgad".
Kanske som du säger. Typ… en tecknad champagne eller nåt?
#92 Om mössan är övertecknad så kan den vara CC ja! Inte annars.
Det hela beror alldeles på vad som gör musen vit.
Om vi utgår ifrån att musen inte är övertecknad så måste det fortfarande finnas någon gen på C lokus som kan bleka ner både svart och rött pigment.
Glöm heller inte att det måste finnas två gener på varje lokus.
//frida

Yay! Då har jag börjat fatta det här då. =3 Hiihii. X3 Där parar man sin äkta albino med hundra grejer gömt i andra lokus och sin övertecknade rödögda CC och får en hel regnbågskull, utan en enda riktig albino och kanske en massa tecknade. XD Typ som amaira sa högre upp. Vilken chock!
Det var just det som var så spännande när jag fick en pew från Roland (Chilloutarea's rowan) som han inte visste vad den var i botten. Så skulle han paras med en splashed! men det funkade bra. färgen är svart på splasharna och några blev bone (sö cream), så han är förmodligen aa i alla fall.

#97 Oooh :) hoppas lite att mina PEW inte är cc om jag lyckas få tag på en splashed hane för jag vill avla och försöka på detta^^
men om det inte skulle fungera så är det ju kul att de är cc eftersom det va det som va tanken när jag köpte in dessa^^ hehe
den är säkert en cc , men den kan vara aa****cc, som Rowan :) Den kan ju även vara agouti AA****cc eller agouti Aa****cc. Det visar sig :)

ja tror ju att de är cc då de är systrar och båda är PEW och där fanns supermånga PEWmöss så de är nog det^^
Ska fråga en sak till när vi är inne på cc :P
Är de större än övriga möss, mina är de och ja tänkte att de väl är eng. typade men läste sen att man kan använda cc möss för att få lite större möss :S stämmer det?
Det är så här enkelt; Avlar man på pew så behöver man inte tänka på färgen alls. väljer man dessutom korthår och inte satin så är det bara typ och storlek att inrikta sig på, vad gäller utseendet. Därför är de oftast mycket bra typade och har bra storlek. (om man bortser från alla millioner fodermös som är pew, för de för inte automatiskt bra typ bara för att de är pew) det ligger lika mycket tanke bakom den selektiva avelnbland pews också för att man ska nå resultat men man kan fokusera på just typ och storlek på ett enklare sätt :)

okok :) tack :D bäst att kolla upp när man ser saker så man får veta ju^^

Min PEW fick sååå mycket klagomål när jag ställde honom i standard. Hihihi. Så det är verkligen olika. Men jag gillar att han är pytteliten och svensktypad och har små små öron och… *Babblar iväg*
#103 är din pew avlad på utseende då?

Nej, det är just det han inte är. Jag hängde på det du sa om att det inte är att musen är PEW som gör den stor och av bra typ. =)

#106 stora och tjocka är inte samma sak, hehe ^^ Men försök få in bättre typ på dem vid fortsatt avel :)
Skulle du använda dessa till splashed så kommer du förstöra det jag nu jobbar upp…vore hemskt tråkigt
…

#107^^ hehe de ser mycket tjockare ut än de är^^ de är inte överviktiga men detta är ända tydliga bilden jag har^^ ska se om ja kan ta någon ovanifrån så man lättare ser storleken^^ :)

Och hon andra^^
Nä, de sista var inte tjocka ;)
men med bättre typ menar jag större öron, bredare huvud och längre svans. Sån't man aldrig blir tillräckligt nöjd med.
Här är en av mina pewar. En ung hona från Finland. Jag hoppas hon blir bra som vuxen. Hon ser lovande ut nu.
Nytagen bilder på några splashed. Dessa öron får inte bli mindre i hans nästa kull. Det här är Forever Miami Ink
rubinfärgade ögon :)
Här är Forever Odd Molly, lite ljusare ögon. Hon r också ljusare i färgen
Och Forever Ugly Betty, mörkast och hon har svarta ögon

Jo, mina har längre svans än de andra men vill ha längre, öronen vill jag ha betydligt större men ansiktena tycker jag är superfina :)
#113 var ju min favorit, ännu ljusare ögon o ja hade kidnappat den^^
#112 - 115 Såå fina!