Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1557 ggr
[YlvaP]
0

Söker en lösning på mitt problem

Har mössen i ett akvarium men hur 17-singen får jag flaskan att hänga? Just nu har jag en liten plastskål med vatten i och måste byta 3 gånger om dagen för dom har i en massa spån och mat i den.

Hjälp mig med ett bra förslag på hur jag får flaskan att hänga ner i akvariet.

Muszimba
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilken typ av flaska är det du har? Det finns de som har en fästanordning i motsatta delen jämfört var pipen sitter och de kan man hänga upp vid akvariekanten. Det är som den som är med blå del på bilden.

[YlvaP]
0

Jag har den röda flaskan.

Muszimba
0

Okej. Om man tar ståltråd och gör en fästanordning som börjar med att sätta fast tråden på insidan av pipens "skruvlock" och sedan göra som en slags ögla nästan längst upp på flaskan för att sedan "kroka" fast ståltrådens ände uppe vid akvariekanten så borde det funka.

[YlvaP]
0

Okej. Får testa det. Har ingen ståltråd hemma så det måste införskaffas.

Binajis
0

Jag brukar tejpa fast flaskhållaren så den hänger över/ovanför flaskan. Sedan vika den över kanten :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[YlvaP]
0

#5 Hur menar du? Har du en bild på det?

Binajis
0

Har du den röda flaskan borde du ha en slags ståltråd som det är meningen att du ska få fast den med. Den vita som ligger inuti flaskan när du köper den.

Jag brukar lägga flaskan ner och böja tråden runt/över flaskan, sedan tejpa så den sitter fast ordentligt. Den ska alltså vara en båge över flaskan. Sen sätter jag flaskan mot akvarieväggen och liksom lägger ståltråden över kanten, så flaskan hänger ner.

Jag ska försöka fixa en ritning i paint, det är svårt att förklara.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

[YlvaP]
0

Jag har lagt den vita ståltråden runt och gjort en ögla och trätt på ett gummiband. Svårt att förklara men mer än så kommer jag inte. Flört

enbartmalin
0

Eller så köper man vattenflaskor som är gjorda för att hänga :)

Hälsningar Malin

Ratata
0

Ferplast har en lite annorlunda flaska som man kan sätta fast med sugkoppar. Vad anses om den? Hade en sådan i en gammal duna och den fungerade fint.

( Såhär ser den ut )

[YlvaP]
0

Jo en sån med sugkoppar skulle vara bra men var hittar jag en sån? Ingen djuraffär här på Åland har såna. Rynkar på näsan

Många internetbutiker levererar inte till Åland från Sverige pga moms- och skattereglerna

Ratata
0

Men kan du inte be affären ta in åt dig? Sippy kallas modellen om jag inte mins fel.

[YlvaP]
0

Jo jag kan höra men dom är så fräcka att dom tar ett pris bara för att dom skall ta in något som dom inte brukar. Skrikandes Bara för att jävlas.

Ratata
0

Rätt kass. :(

Annars går det säkert att fixa en liten hänganordning av ståltråd som de andra nämnt och sen bara sätta fast på en sugkopp så har du nästan samma sak. Kan tänka mig att en hänganordning i tyg hade funkat med. Tänk dig en liten strumpa som kan träs över flaskan med ett hål i botten för pipen, bara att hänga upp i en sugproppsförsedd badrumskrok (det borde ju gå att få tag på iaf).

enbartmalin
0

Denna sorten hänger du bara ner från akvariets kant via en ståltråd som medföljer.

http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/vattenflaskor/vattenflaska-med-ogla-600ml-212.html

Hälsningar Malin

[YlvaP]
0

#15 Det är ju samma sak där. Vart skall jag sätta snöret eller ståltråden?

enbartmalin
0

Den böjer du över akvarie kanten. Jag har sådan till alla mina akvarium.

Hälsningar Malin

Vattnadal
0

Sugkoppar är goda, sitter de så mössen kommer åt dem äter de upp dem!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[YlvaP]
0

Åh vilket dilemma. Flört

ivanhoe81
0

zippyflaskorna är värdelösa, de täppnar igen stup i kvarten, ska ta kort på hur jag har gjort med mina flaskor i mitt akvarium, fungerar utmärkt annars så finns det en artikel på gerbiler iFokus som visar hur man gör en hängare till vattenflaskor

[YlvaP]
0

Okej kollar in där.

Mymlan
0

Vatten flaska i akvarium   <----- KLICKA

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[YlvaP]
0

Tack för länken.

[mardahl]
0

Jag har skålar till de flesta av mina och de håller sitt fräscht ganska bra. Jag sätter en kruka upp och ner (eller nåt annat) under vattenskålen, så att vattenskålen kommer högt upp. Fungerar till alla utom de få som tycker att en vattenskål ska gömmas, så att de bär spån efter spån och släpper ner i vattnet tills skålen är full. Fast rätt skoj att sitta o titta på de när de håller på :P

enbartmalin
0

Här är bild på "häng vattenflaska"

(Till vänster på bilden)

Hälsningar Malin

[YlvaP]
0

Wow vilken fin inredd bur/akvarie du har. Blir så avis på dig nu. Skrattande

Jo det är smart med flaskan. Måste få mannen med på det här nu.

enbartmalin
0

Burar ser alltid bra ut när dom är nystädade :P Hehe

Dom flaskorna är väldigt bra för dom funkar i burar, terrarium och akvarium.
Något man ska tänka på är att vissa möss kan klättra ;D
Det är väldigt sällsynt här hemma med möss som klättrar upp för ståltråden, men i akvarium där jag har klättrare får jag lägga en glasskiva eller någon högst upp som blockad.

Hälsningar Malin

[YlvaP]
0

Jag hittade en lösning och jag hoppas att det funkar och att dom inte klättrar upp för den. I akvariets hörn så fanns det en liten skåra där två metallbitar möts. Tryckte in tråden där så nu sitter den.

Binajis
0

Du har gjort precis som jag tänkte med ståltråden. Jag glömde dock bort att säga att jag brukar ha något som de kan klättra upp för och dricka. Har du inget lock på buren så finns det stor risk att de klättrar upp på kanten.

[YlvaP]
0

Nä jag tror inte att jag har något lock. Kan kolla i garaget.

ivanhoe81
0

jag har täckglaset över den delen om flaskan hänger på har inte fixat något nätlock än är för lat

enbartmalin
0

Är det garn du använt dig av?
I så fall kommer dom gnaga sönder det ganska snabbt ;)

Det behöver inte vara ett täckglas, vad du än har kan funka, plast, trä eller metal bara det är över den hörnan som blockering för att komma upp på kanten :)

Hälsningar Malin

ivanhoe81
0

jag tog det jag hade och allt som passade var ett av töckglasen som sitter på mitt akvarium

[YlvaP]
0

Jo det är garn som jag har satt där.

Binajis
0

Det räcker som sagt att täcka just det hörnet - men se till att det inte är för litet så mössen kan häva sig upp på det ifall de klättrar upp för garnet :)

enbartmalin
0

#34 :) Så länge dom itne upptäcker det är det nog lugnt :P

Hälsningar Malin

[YlvaP]
0

Men kommer dom upp på flaskan? Jag har svårt att tro det. Den är tänkt till en hamster (står på flaskan) så den är lite längre.

Binajis
0

De kommer upp på flaskan! Tungan ute Jag har erfarenhet *S* De ställer sig mot kanten mellan den röda och flaskan, och sedan tar de antagligen tag i gummibandet och häver sig upp, när det gäller din. Men jag har riktiga klättermöss, det beror ju helt på om dina är intresserad av att komma upp dit eller inte :-) Men om de vill kan de.

enbartmalin
0

Jag har haft möss som kunnat hoppa upp på kanin/marsvins flaskorna ;)

Så ja, även om det är en hamster flaska kan dom ta sig upp, men det hänger på vad det är för möss du har ;) Om dom vill eller inte. Men vill dom så kan dom :P

Hälsningar Malin

[YlvaP]
0

Haha okej då förstår jag. Får se vad som händer. Än så länge har jag inte sett dom vara där. Tungan ute

ivanhoe81
0

jag har möss som sitter på vattenflaskorna men det är mest för att säga att vattnet är slut

har bara sett en enda mus som sitter på flaskan trots att det är kvar i dem men det är nog för att det är en plats väldigt högt upp och bra utkiksplats

StillaSinnet
0

Mina klättrar gärna på flaskan. Endel kan till och med hoppa upp dit utan problem.

Det tråkiga är att jag har några som sitter där uppe och kissar så urinen rinner ner längst med flaskan och samlas i korken, usch! Det är inte trevligt alls….

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare