Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 503 ggr
Alexia
0

Hjälp!

Min tös, Love Darkness, hon dricker ingenting p.g.a att hon alldrig har drickit ur en vattenflaska, Vad Ska jag göra?

P.g.a att hon gick in i löp igår, var vi tvungna att sära på dom, Visåg då att det var e hane, då han försökte para sig med henne, Och då fick han hennes vattenskål som matskål, hanen dricker ut vattenflaska, men inte hon. Gråter Vet inte vad jag ska göra..

dreamiz
0

Har du ingen liten skål eller nåt som skulle funka som vattenskål till henne? Vad som helst som inte tippar funkar ju bra!

Du kan också lägga in gurka om hon äter det, som en väldigt tillfällig lösning så hon får i sig vätska. Eller vindruvor.

becciie
0

Men du behöver ju inte ha maten i skål om du inte har flera småskålar. Maten går ju bra att lägga på botten också. Och det är bra för dom att rota runt och leta lite efter sin mat.

Alexia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo, det är klart, hon drack lite igår, men idag ligger hon bara och sover, hon är inte död men hon kollar bara ut ibland, har detta att gör med att hon precis börjat löpa? Hon beter sig konstigt, hon brukar gå upp i min hand bara jag lägger den i buren, men nu kommer hon bara och nosar och går tillbaka till boet, på bilden jag skickar med, vi tig den igår, när dom precis att skilts åt. Då var hon normal.

mandymoo
0

Oftast så märker man inte så stor skillnad på mushonor när dom löper. Inte så att deras beteende ändras så mycket ialla fall så om hon verkar lite loj så ska du nog hålla lite extra koll på henne.

Om hon tex är ute på natten istället
Om hon äter
Om hon dricker
Hur hennes avföring ser ut - fast lös färg osv

amaira
0

Ja, håll koll så hon inte är sjuk. Men det finns också många andra möjliga anledningar till hennes beteende. T.ex:

- Nytt boende + blivit ensam = lite skrämmande? Drar sig undan och gömmer sig lite innan hon blivit bekant med det nya läget?

- Nytt boende + äntligen ensam = trött efter att hanen inte låtit henne vara ifred?

- Du ber om hennes sällskap vid en tidpunkt då hon vill sova? (möss är mest allerta på natten, och periodvis igång under dagen varvat med god sömn)

Vad gäller vattnet, så tror jag att hon ganska snabbt finner Vattenflaskan om hon behöver. Vet ingen mus som inte gjort det, p.g.a. deras nyfikenhet att undersöka allt i deras bur.

Annars säger jag som Beccie, ge hanen hans mat på burbotten och ta vattenskålen åt honan.

Alla mina möss får oftast sin mat på burens botten (på lite olika ställen, främst för att ingen av mössen kan "ockupera" maten för någon annan).

Låt oss höra hur det går för dig! Kyss