burgallermått?
någon som har något mått på hur många millimeter det får vara mellan gallerpinnarna på buren för att inte unga möss ska kunna klämma sig ut ?
7 mm :D Vore väl vara så till unga med.. antar jag. jag har en på 4 veckor :P men hon kommer inte ut xP
5 millimeter är ännu bättre
På de burar där det är sk musgaller är det väl 5 mm. Där har jag även haft minimöss (dock ej minimusungar.) Större möss kan även va i sk hamstergaller (vet ej hur mellanrummet där är, 7-10 mm tror jag.)

Dreamiz: Till dvärghamsterburar är det 7 mm, och till guldhamsterburar är det ca. 10.
aha.. jag tycker det finns såna mysiga hamsterburar.. som denna http://www.zooplanet.se/images/produktbilder/HB18686_fantasy_mix_0805_3191.jpg
undrar vad det är för gallermått påden.. har mailat och frågat men inte fått nåt svar än.. men det ser ju ut som det är dvärghamstrar i den.. kanske kan ha den när mössen är vuxna? tänkte bygga ihop den med rör emellan, med den jag har nu.. vid vilken ålder blir möss fullvuxna förresten?
sen denna är ju otroligt söt! den ser så rolig ut för dem att klättra runt i.. men jag är lite skeptisk till den.. kan man ha sådär med massa plast? är det inte för lite lufthål? man får väl borra fler annars, typ :P

Min vuxna sv.typade mus Blenda klämde in sitt huvud i bottenhålet på en lerkruka! Och det hålet var bara 7-8 mm stort. Så passa era små smitare för breda galler 
så om man har bur med 9mm mellan är det kört? :( det är ju det på alla hamsterburar! och ingenstans finns det speciella musburar.. typ på guldfisken.se men dom är så små eller skitdyra :( tipsa mig snälla!.. om ni vet nåt ställe med prisvärda burar.. i sthlm helst..

Beror ju lite på storleken på mössen som ska bo där… är det små bebisar är det kört… eller om dom är små som vuxna .. men en lite större vuxen är det inte något problem med *ler*

#5 En sån bur har min kompis till sin guldhamster men jag skulle tro att den fungerar till möss också!
Visste du att du går att bygga på så att den kan bli jättehög?!

Har ju mkt med musens personlighet att göra också. Vissa djur är ju mer rymmiga av sig. Min engelsktypade kille klämmer sig igenom 10 mm. Men han är en riktig fegis så han skulle aldrig rymma. :) Dock har han rymt hem en gång genom burgallret så jag vet att han kan.
Älskar mina stora små vänner..