Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 846 ggr
Grodan
0

Fel kön el dräktighet vid zooaffärsköp

Jag börjar bli såååååååååå trött på att zooaffärer inte kan

1. hålla honor och hanar separerade
  2. sära ungarna könvis vid 4-5 veckors ålder
  3. se skillnad på kön

Och undrar VAD kan vi göra åt detta?

Kan vi skriva en lista på alla zoobutiker som säljer dräktiga mus- och råtthonor samt inte kan skilja kön åt och lämna in till djurskyddsinspektören eller myndighet som har hand om zooaffärsfrågor??? Eller ska klubbarna skriva ett infohäfte att lämna till zooaffärer att hänga upp vid mus-och råttburarna så att besökare/köpare/personal lätt kan se och läsa hur man gör för att undvika detta?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[mjuue]
0

Håller med till 100 % 

Jag har ett zoo till denna lista: Vällingby zoo

När jag köpte Jenny och Julia.. Jenny var dräktig…

Highlandertess
0

Det måste gå att skriva en lista till någon myndighet så att det blir regel på att hålla ordning på detta. De stackars honorna som inte köps går och blir dräktiga gång på gång på gång utan vila. Men frågan är vem man ska kontakta…

mandymoo
0

Men man får väll inte ha hanar o honor i samma bur på zoo?

Alexia
0

Julahuset Hästsport, där köpte vi våra två, det var något jäkligt konstigt med den ena! Jon har en liten bit av navelstränger kvar, den såg ut som en såkallad snopp Skrikandes Fy vad äklig den är!

Jo, På jula, hade dom två honor och en hane i samma bur.

Alexia
0

+ Att jula är verkligen inget att lita på!

Innan vi gick och kollade på mössen, frågade jag vilken färg på ögonen dom hade, det kvittade ju för mig iallafall men jag frågade, Dp kläckte xD personalen ut sig det att dom var svartögda! När jag kommer dit är det tre albino möss i buren, Gör inte mig nått men ändå.

Alexia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är min sötiz, och hennes syster[Såg det nyss att det var en hona xD] Den som kikar ut är Love Darkness, Min xD Detta är det ända lyckade kortet på busizarna :P

Nutiz
0

Köpings Zoo…

Elyria
0

Jag vet ju inte vad som redan är gjort, men jag tycker att Svemus borde gå ut till både djuraffärer och naturbruksskolor med info om möss. I första hand ämnad för personalen, men också info till kunder, respektive elever. Kanske man kan gå via zoobutikernas branschorganisation, för visst bör det väl finnas nån sån, och via Naturbruksskolornas förening.

En "svart" lista till nån myndighet tycker jag också låter bra.

I samband med nya Musens dag (Mössens dag?) skulle väl en satsning passa….

Nazlan
0

4# på jula hästsport o zoo köpte jag ett marsvin för några år sedan som visade sig vara dräktigt vid köpet.

becciie
0

Dom zoo som jag vet har ialla fall hanar och honor i varsina burar. Och vi har bara köpt 2 honor från zoo och dom har inte varit dräktiga och det var tur.

Elenril
0

Hur mössen sitter på "mitt" zoo vet jag inte… Men de säger iaf att de inte till hundra procent kan garantera att det är rätt kön så de gånger jag köpt i djuraffär så har jag kollat själv också, så fel kön har jag inte fått någon gång, jag fick däremot en dräktig hona därifrån vintern 05, så istället för två möss fick man tolv :/…

Men jag kan säga att det skulle inte förvåna mig om de har hanar och honor tillsammans då föreståndaren gnällt lite på mig och tycker det är onaturligt att bara ha honor tillsammans. De lever ju inte så i naturen :S

MoaL
0

Det behöver inte vara så att honorna är dräktiga p g a att de på djuraffären inte har skiljt dem åt. När djuren beställs från t ex Imazo så kommer de honor och hanar blandade, så även om man skiljer dem åt när de kommer hit (sitter på en djuraffär just nu) så kan man ändå få dräktiga djur, tyvärr..

Skiljer dock inte djuraffären på dem så ska den skällas på, absolut.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Fiffi95
0

Jag och min mamma köpte våra möss på Arken, Trollhättan och dom var ju inte säkra på om det va tjej eller kille så vi är inte säker på om det är tjejer eller killar…Fundersam

Vattnadal
0

Inte för att vara elak, men varför köper man mössen på en affär där de inte ens kan se skillnad på könen?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[mjuue]
0

#14 Jag hade iaf ingen aning om att dom inte visste. Trodde aldrig att dom var könsmogna när dom var i samma bur :/  Nu har jag inte lika stor respekt och skulle nog aldrig köpa hos zoo igen.

mandymoo
0

#12 det har du helt rätt i - man ska inte lägga hela skulden på zooaffärerna, för det kan ju vara så att dom redan innan dom kommer dit är dräktiga.

#15 Jag har lärt mig en sak.. det är att dom små liven blir könmogna tidigt… ibland så har ju till o med varit för sent att sära på dom vid 4 veckor *ler*….

Erika-74
0

Jag o min dotter vet fortfarande inte om det är honom eller hanar vi har köpt. Vet till 99% att det är samma kön på dom men eftersom jag inte kan ta upp dom än så har jag inte sett under.

mandymoo
0

Hur länge har du haft dom?

amaira
0

På tal om djuraffärsmöss. Jag har vid ett flertal tillfällen varit med om att möss köpta på Zoo snabbt blivit mycket tama och tillgivna, sällskapliga och roliga små vänner!

Medan stamboksförda djur från uppfödare, visserligen varit mycket vackra, och kunnat gå att hantera - men inte blivit tama på samma vis!

De har inte velat komma självmant, de har inte sökt mitt (eller sin ägares) sällskap, och då har det ändå varit repespektabla och kända uppfödare…

Det är min egen erfarenhet … från flera tillfällen och flera håll… sorry.

Erika! Detär inte svårt att se om det är hanar ni har! Från ca 3 - 4 veckors ålder ser man pungen mycket bra, utan att ta behöva ta upp dem, om man bara ser dem i "avslappnat läge" från sidan. Då hänger liksom "hela paketet" ner…

Salt Diamond får demonstrera Flört. Han är 5,5 vecka gammal.

amaira
0

amaira
0

Alexia
0

#21 Så ser min systers mus ut! Så det är en hane -.-' Shit! Vi trodde den var lite mullig bara.

På denna bild, är det ,min tös, Love Darkness, som sträcker fram huvudet, Amaira, du har nog rätt, Love Darkness hon klättrar gärna på mig och kommer självmant, Hon gillar även att klättra på en nyttig godispinne.

Erika-74
0

Vi köpte dom i lördags o nu när jag tittar på amairas bilder ser min Maiden ut som en kille tycker jag. Får ta en extratitt på Tindra me ;)

amaira
0

Bara för jämförelsens skull, kommer också en bild på kullsystern Sweet Diamond. En 5,5 veckors tjej, alltså:

amaira
0

Alexia
0

#25 Så ser min tös ut xD Hon gick in i löp, antingen i natt eller imorse. Hanen var på henne, men jag lyfte snabbt upp honom och la honom i en låda med spåm, sedan fixade vi snabbt iordning en bur. Bilder kommer.

imsuchadiva
0

kan hända att mina två inte är två tjejer . ena har blivit lite runt om magen x)

Erika-74
0

Då har vi två hanar. Tack för bilderna, dom hjälpte Skrattande Bara för Felicia o byta namn på Tindra nu då, hihi.

Fiffi95
0

Hej… Nu har jag och min mamma märkt att vi har fått hem 2 st hanar. Vi läste att hanar kunde bråka mycket så då ville vi ha 2 st honor, som de sa att det var på Arken, Trollhättan. Min som då hette Tindra måste byta till Maitrix namn vilket han tycker ä lite förvirrande…

Terato
0

#20 Hihi åå vilken söt pung!

Ja, jag är glad att vi har Brynäs Zoo i Gävle. Man kan komma med synpunkter och man kan lita på dem. Kanske är Vattnadals förtjänst! Men måste tyvärr säga att jag är missnöjd med alla andra butiker. Ibland när man påpekar saker som blandade kön eller sjukdomar på djur kan de bara totalneka och många butiker försöker göra bra reklam för vissa djur och dålig för andra bara för att de inte håller just de djuren. Visst kan man säga sin personliga åsikt men det är en helt annan sak.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se