Ommöblering av muslya!
Vid städning roar jag mig ibland med att möblera om i muslyan, mest för att den lille ska få lite aktivering med att undersöka och fixa lite. Oftast blir han dock lite irriterad först innan han lugnar sig och nyfiket undersöker. Hur reagerar era musisar på liknande förändringar?
Mina möss uppskattar all slags förändring som innebär mer att pyssla med.

Mina honor blir alltid lika irriterade, "Vad i helvete har du gjort med vårt hem människa?! Har du nån aning om hur länge jag höll på med det där boet?!" En t.o.m. rymde vid sista städningen. o_0 Så sur var hon. Bara slank ut genom gallret, som hon aldrig gjort förut.
Några pojkar blir nästan sårade, för alla pojkarna älskar att boa och gör alltid fantastiska bon med tidningspapper, kartong och allt möjligt. Några tycker däremot att det är jätteskoj med nåt nytt bara. =)
Hm… konstigt… jag har aldrig någonsin sett på mina möss att de skulle ogilla sin nystädade bur. Tvärtom så har jag bara tolkat ett trivselbeteende och att de känner lättnad när de får ren bur!
Däremot vet jag att hanar inte uppskattar att deras doft är borta, men tammöss löser det genom att kissa in sitt revir igen.
Kanske att Skogsmöss och vilda möss reagerar lite annorlunda än tammöss (Husmus)???

I det vilda hade han ju inte haft nån städtant som röjde rundor i ungkarlslyan så det är kanske inte så konstigt;)
men vi tvingar mössen att bo på ett mycket mindre utrymme än vad de väljer i naturen och vad säger att husmöss inte byter toa när den gamla börjar lukta äckligt?

Nej det är ju alldeles sant.. Läge för lite forskning!!!:)
kanske kan puddingpastej berätta hur hennes vilda mushona reagerar vid städning…

mina gillar när man möblerar om, däremot gillar de inte om ja tar bort allt de dragit in i sina hem/skrymslen för att låta de bygga om så de aktiveras^^

Puddingen är du där??? Hur funkar Klara??? Borde kanske maila henne:)
Har frågat henne nu. 

:D
Inget svar från henne än… 
Nu är jag tillbaka! Min dator har varit trasig, är fortfarande, men har min laptop nu.
Jag har alldeles nyss bytt inredning helt i buren. Jag tycker att det ser ut som att hon har riktigt roligt när hon har nytt att utforska. Rusar runt som en galning och nosar på allt. Sen efter ett tag så brukar hon gnaga "nödutgångar" i allt, så att hon kan kila iväg på sitt sätt vart hon vill. Nu Klara ett timmerhus, som är riktigt lätt att riva. Hon har dragit ut massa pinnar och gnagt av en del. Och tar ingen hänsyn till att jag kämpat i 3 dagar med att bygga. Men det är kul att se att hon har att göra.

Då har det inget med vildmusbeteende att göra. Klara är ju liiite vildare än Sixten med:D kan ha med ålder kanske? Eller kön?
Kön kan vara grejen! Hanar vill ju gärna ha sin doft

Sen känns det som att mina hanar är mer boiga av sig i allmänhet. Undrar om det kan ha att göra med att de bor ensamma också? Sen faller ju det på att bägge vildmössen är ensamma men, ändå liksom. Man kanske vill ha mer hem-trygghet när man inte har vänner att basera tryggheten på?

detta lockar mig ännu mera till att skaffa vänner till lillen! Kan en mus bli för gammal för att introduseras för andra möss? Vi ska ut och resa och tycker att det är lite taskigt mot djurvakten att skaffa fler djur nu… Om jag väntar är Sixten 7 månader ungefär när han får vänner….

I allmänhet tror jag inte det ska vara några problem att introducera äldre möss för varandra, eller en ung för en äldre osv. Sen säger de ju att just hanar helst ska vara så unga som möjligt när de introduceras för varandra så de inte börjar slåss. Du får nog testa helt enkelt, med den snällaste pojk, eller de snällaste pojkar du kan hitta. =)

Jag skulle nog hellre ge honom 2 honor, eftersom de är av olika art blir det inga ungar. Hane tror jag kan bli extremt svårt, när det handlar om en vild mus som är tam.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Det blir två honor i så fall. :)

Ja just det! Så var det, han var ju av annan art än tammössen. =) Ja men då borde det ju inte alls vara några problem. Bara få tag på några snälla honor, så borde det gå bra. Själv har jag råkat ut för en hona som inte alls vill vara vän med de andra mössen. =/