Rädd mus...
Mina möss springer och gömmer sig så fort jag stoppar ned handen i buren, hur ska jag kunna ta upp dem och göra dem tama ifall dem inte vill komma fram? :S

Ta det lungt med lugna rörselser o sätt först bara ner handen hos dom. Sitt så stilla, möss är nyfikna o snart kommer dom att komma fram o kika på din hand. Allteftersom kommer dom att komma fram fortare o fortare.
Nu vet jag inte hur länge du haft dom, hur gamla som är, om du köpt dom hos uppfödare eller zoo osv. Med det menar jag då bara att ett yngre djur kan ha lite mer spring i benen än ett äldre. Att ett djur från en uppfödare har lite lättare att anpassa sig till en ny miljö, en zoomus kan det ta lite mer tid för. Så ha tåla mod. Och börja med att vänja dom vid din hand o din lukt.

Har du en relativt liten bur kan du ha den bredvid dig i soffan och sitta och titta på TV med handen i…
#2: Det var ett smart tips

Dem kommer ifrån en uppfödare och jag har haft dem sen den 17e december ungefär.. Jag ska försöka vara med handen i buren så mycket som möjligt så att dem vänjer sig med den först.

Alla sorters djur kan bli stressade av miljöbyten. Ge det lite tid bara
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
nämen oj, såååå länge… miljöombyten… haha… nädu, pephsi… knappast möss… det är bara att köra på! brum brum
tamheten kommer när du hanterar dem mycket, så mitt råd är: ta upp mössen, pussa på och prata med dem. Håll dem nära ditt ansikte så att de ser dina ögon och kan identifiera ditt ansikte, din lukt och din röst med dina händer.
för att få dem att sluta springa undan kan du locka dem med godsaker - dock inte varje gång - ex solrosfrön som du plockat ur blandningen och bara ger dem om och när de kommer fram till dig. först när de kommer fram. sedan när de kommer upp i handen och sedan när de blivit upplyfta och fått en puss på huvudet… el dyl…
dessutom om du tämjer dem så kommer de ju inte att vara så rädda för dig bara du pratar med dem och de känner igen din röst, och kommer själva att vilja komma upp till dig när du närmar dig buren!
Instämmer med Grodan. Men det är ju också väldigt olika på möss! En del "går med på" att bli tama, medan det finns en del möss som får skrämselhicka igen och igen och igen, och verkar bara bli ännu räddare av att ha blivit upptagna.
Men tar man inte upp dem alls, har man ju inte en chans att få dem tama, eftersom de alltid springer och gömmer sig, och har tålamod som få när det gäller att aldrig - a-l-d-r-i-g "bli nyfikna" och kika fram och komma och undersöka.
Undrar om somliga möss blandar ihop människor och katter
. Den mus som "ger upp" och går ut och hälsar på katten - är en död mus.
Det här är ju en anledning till att avla på temperament, och på möss som trivs och anpassar sig till fångenskap och människor.
Det är de vilda mössen som behöver anpassa sig till ett liv med katter.
Prova att fånga musen genom att låta den gömma sig i en toarulle, som du sedan tar upp den i.
Sätt sedan ner den i en annan bur/plastbytta. Och så sätter du dig och tittar på TV, med handen i "byttan". Först kan musen få vara kvar i toarullen, men om den inte kommer ut trots att du väntat, så häll ut den.
Sedan har din mus bara en tom tråkig bur och din hand. Få möss vill stanna så. Så det är möjligt att den försöker ta sig ut ur buren via din hand, vilket är enda möjligheten. Låt den klättra och undersöka. Ta upp den ibland och prata med den och pussa på den och klappa försiktigt, osv.
När du sen sätter ner musen i dess egen bur, så ta god tid på dig. Släpp ner den och sitt sedan kvar med handen i buren så den får gå tillbaka och kolla upp handen - nu törs den nog det, även om den inte går upp igen. I alla fall inte första gången.
nä, men jag förutsätter att Sushifishs möss är "normala" och går att få tama… har hon möss som inte är temperamentsavlade kommer de dock inte att bli supersupersupertama…
När jag fick mina två möss så var den ena väldigt skygg.
Men jag gjorde så att jag satt med handen lääänge i buren, och till slut kom hon fram, och sen var det bara att köra vidare på den stilen.
Och nu kommer hon upp i handen nästan på en gång (:
Har haft de sen 14feb.

Jag har en rädd kille här hemma som dessutom är ensam. Han kommer förmodligen alltid vara lite skraj av sig men jag ser ändå framgång med honom.
Något jag tycker funkar bra med honom är att strunta i honom. Låter konstigt men.. Jag tar ut honom i sovhuset(eftersom han i princip alltid ligger där) och lägger det i mitt knä. Efter en stund vill han ut och kolla och då bryr jag mig inte om honom utan sitter och grejar med datorn. Då kan han undersöka mig i lugn och ro. Han springer upp på databordet via min hand. Ibland sträcker jag fram handen med några solrosfrön så får han äta. Nu har han börjat visa med kroppen när han vill tillbaka ner och då tar jag fram handen så får han springa ner och sen struntar jag i honom tills han tar kontakt igen. Funkar bra för mig.
Jag har märkt att han litar mer på mig nu. När jag stoppar in handen i hans sovhus(makaronförpackning) så sätter han sig alltid i handen och kan sitta där bra länge. Han blir fortfarande rädd när man rör sig eller låter mkt men det blir bättre och bättre.
Och låt honom se ditt ansikte för min mus känner sig tryggare när han kan se mitt ansikte. Jag tror han kollar om jag är lugn.
Älskar mina stora små vänner..

Håller med Grodan. Ju mer man grejar med dem….eller som jag brukar säga "knådar dem" desto tamare blir dem…
De mössen jag visat mest respekt för…dvs väntat på, är de möss som är minst tama…. de möss som vi direkt började knåda, om det så bara är 5 minuter morgon och kväll, är de som blivit mest tama….
Tintin, som fick pälsen full med något från våra krukväxter, kammade vi en halv dag och verkligen tvingade att sitta still i handen, dvs jag höll henne i ett stadigt tag medans luskammen gick….hon är den mest tama och kommer varje gång. Hon och hennes nyfikna syrra….
Men visst, ingen av våra möss har varit ett "psykfall" eller så…. då måste man kanske gå mer varsamt fram.
Vårat recept för ny mus är: 5 minuter med mycket pussande, pälsundersökande etc, dvs vända musen upp och ner, lugnt prat…sen får musen gå ner i buren….själv… sen har man kvar handen eller gärna hela armen, så att de nästan måste gå på en…..så att musen har chans att gå tillbaka och kolla läget.
Gör detta ofta och om musen kommer tillbaka till handen kan man ha något alldeles extra gott där…..efter ett tag blir du dock belöningen…. Sen har vi kört med att inte ha så mycket roliga grejer i buren, så att när vi kommer är det det roliga…i början alltså..
Sen…tålamod…