Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 1076 ggr
Ellenfyrkant
0

OT - Alla kan göra något !

En "film" samansatt av flera olika klipp från kofarmar, pälsindustrier, slakterier, läderdjurstransporter m.m.

Varning för känsliga tittare men kan starkt rekommendera att titta så länge man orkar.

Sprid gärna vidare till så många du kan.

Klicka här för att se filmen

Vad kan man göra år detta ?

Allt detta handlar om efterfrågan. Om kunder slutar att köpa dessa varor kommer djurens lidande att minska markant!

Kött som inte är svenskt är aldrig bra, det är just vad du ser på filmen som du äter! KRAV-märkt, svenskt är det som gäller.

Vad är din hästs träns, sadlar, hundens koppel, dina skor tillverkade av ? Mycket troligt indiskt läder. Det är korna de misshandlar på resan genom hela indien, där många dör på vägen… Deras skinn köper människan och klär nöjd er själva och era djur med. Vilket gör att dessa människor får betalt och bara fortsätter och fortsätter… Vill du köpa läder ? Ta då reda på att det INTE är indiskt.

Vilken fisk är det egentligen du köper ? Undvik de som plågats till döds genom att välja rätt märken.

Fågel, även här gäller KRAV-märkt. Ägg från vanliga frigående höns är höns som i princip går på varandra, pickar ut ögonen på varandra o.s.v. Understimulerad plågad djurhållning är vad ni stödjer.

Och ni har ett val ! Välj att göra skillnad !

Mvh Ellenfyrkant

Hyeonmu
0

Kor plågas i Indien?! WTF? Har de jävlarna utvecklats så pass att de gått från att se kon som helig till att se den som något värt noll respekt? Usch!

Ellenfyrkant
0

#1 Korna transporteras i tråna, plågsamma transporter till närmsta grannland, genom hela Indien för att sedan kunna avlivas om de inte redan dött under transporten. Det är galet och vidrigt därför tycker jag verkligen inte att någon ska köpa indiskt läder. Men det finns tyvärr på svensk marknad. Om du kollar på filmen jag länkade till ser du ett klipp om detta. De som åker med djuren sparkar på dem, slår och knäcker svansarna på dem som lägger sig ned, alltså bryter av svanskotorna på dem, för att ligger de ner blir de ihjältrampade.

Mvh Ellenfyrkant

MP160
0

Tummen upp Ellen, mycket viktigt att sprida vidare vare sig folk vill se detta eller inte. Glad

Hyeonmu
0

Jag tror dig. =/ Skippar filmen pga att jag är för lättpåverkad och har självskadebeteende. x-x Tycker bara att det sjuka på jorden nått sin spets när djur som förr ansetts vara heliga nu behandlas så här. Vidrigt. ={

Ellenfyrkant
0

It's a crazy world we live in. Och vi konsumenter har större makt än vi anar att påverka detta. Är så fruktansvärt trött på när folk försöker blunda för sanningen.

Mvh Ellenfyrkant

Hyeonmu
0

Men är du säker på att allt icke-svenskt kött är dåligt? Det står ju ändå varifrån köttet kommer. T.ex. irländskt kött? Finns det fö.öv. kravmärkt kött som är från andra länder?

Ellenfyrkant
0

#6 Jag har givetvis inte varit hos alla laverantörer av kött i hela världen. Men för att gårdar med djur ska gå mer än runt, alltså plus så mycket som möjligt hålls lägsta möjliga standard. Sverige har världens bästa djurskyddslagar och jag tycker inte dem är tillräckliga. Vilken gård skulle ekonomiskt hålla för att ha det väldigt bra åt djuren och samtidigt ha stor produktion ? För de flesta företag köper ju inte kött utav småbönder av förståelig anledning.

KRAV-märkt är inte nödvändigtvis svenskt kött.

Mvh Ellenfyrkant

Hyeonmu
0

#7 Om det är Sverige har världens bästa djurskyddslagar så räcker det gott och väl som svar om hur det är i andra länder för mig. >=/ Då är allt som som kan ske utanför Sverige nästintill djurplågeri. För vi har inte bra djurhållning. 

Jo, jag tänkte bara eftersom du skrev kravmärkt svenskt kött. =) Men det var goda nyheter. Jag köper gärna kravmärkt, lite mindre gärna svenskt. Både irländskt och argentinskt kött brukar vara rödare, mörare och smaka bättre. Det kanske är dumt, men det känns också som att djuret levt ett bättre liv om köttet inte är som skosula. Åh, och eftersom jag inte sagt det än: Jättebra att du gjort denna tråd! =)

fiffiluren
0

hittade den här filmen för några år sedan och ville få den visad om inte annat disskuterad i skolan, men det blev aldrig så, det blev att vi fick skriva om det på våra enskillda rapporter sernare i stället. Men som sagt det är länge sedan så jag minns inte mycket av det…

Har läst någonstans att Schweiz har de bästa djurlagarna i Europa, men vet inte vars och kan inte stödja det påståendet. Sverige är rent ur sagt skit-kassa på mycket som har med djur att göra. Däremot är det stenhårda regler kring hållande av nöt för mjölk eller köttproduktion, så hittar dom nån där som inte håller måtten så brukar det iaf hända något.

Sen typ mindre djur ska vi inte ens prata om vad det gäller Sverige för här är det fullt lagligt att hålla 1-4 minkar på en yta av mindre än en halv kvadratmeter, där de dessutom går på konstant gallar (det är antagligen för att arbetarna inte ska ha några golv att hålla rent). Nu står iaf inte burarna på varandra längre vilket de gjorde förut. Samma med höns i bur.

Sen är det ju alla gnagarlagar - om sverige hade skött sig efter L80 hade det nog inte ens funnits grossister överhuvudtaget.

Finns så himla mycket att säga om det här, och helt ärligt har jag tappat tron på att människan någonsin kan bli bättre, hon är för självisk och bara suger i sig allt hon tycker hon har rätt till som ett svart hål. Jag köper sånt som är bra - typ lokalproducerat och inga konstigheter, men i övrigt kan jag inte göra så mycket mer. Det finns för mycket idioter i världen.

Ellenfyrkant
0

#8 Tack för det!
Som icke-köttätare själv har jag svårt att svara på jämförelsen av kött i smak från olika länder men transportsträckan är ju onekligen onödig. Men visst förstår kag också att smaken är viktig. Dock kan det vara värt att tänka på att t.ex. tusen tusentals grisar aldrig få gå ute i naturen av flera skäl, de är delvis svåra att hägna in (skickliga rymmare) men också att grisar som lever ett naturligt liv brukar enligt vissa inte smaka lika gott för att de bygger såpass mycket muskler när de utför naturliga, viktiga beteenden för grisen t.ex. böka. Så köttet blir därför inte lika mört. Då är det bättre att låta grisen böka i en halmtuss på betonggolv anser vissa. Då grisen inte bygger lika mycket muskler av detta. Understiomulerade grisar börjar tugga på varandra, de biter av knorrar, öron m.m. (Otroligt vanligt i t.ex. Danmark, aldrig sett värre grisproduktion. Slaktsvinskandalen som kom fram i Sverige är inget mot Danmarks normala grishållning)

#9 Det låter som ett bra initiativ. Í min skola får flera elever se denna film (Naturbruks-gymnasium), dock tyvärr långt ifrån alla. Dådet är en specciell lärare som på eget initiativ visar den under lektionstid. Men det är alltid värt ett försök !

Som ensam individ har man inte så mycket makt mot detta, men det gäller att våga stå för vad man tycker och plocka fram sina åsikter, att göra sig hörd. Tillsammans kn vi göra mycket.

Mvh Ellenfyrkant