Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1477 ggr
MoaL
0

Megacolon

Hej hopp allihop!
Nu har jag varit totalt inaktiv här hur länge som hest känns det som, men jag satt häromdagen och kikade på en sida om råttsjukdomar och läste om megacolon igen, vilket jag inte hade gjort på flera år. Då slog det mig att jag har sett samma sak hos möss, och insåg att det förstås måste vara samma sak. Eller?
Hur vanligt är megacolon hos möss? Vad är det egentligen som orsakar det?
Tack på förhand. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MP160
0

Tjenixen!

Megacolon tror jag hänger ihop med nån teckningsgen, ju mer vitt ju större risk för megacolon. Dock är jag inte helt säker… :P

Grodan
0

Stämmer bra MP160. Megacolon hänger ihop med ss - vår vanligaste teckningsgen.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ivanhoe81
0

ss vad är det för teckning då jag som inte kan genbeteckningarna på teckningarna

MoaL
0

Tack för era svar. :) Då är det inte så konstigt att jag har råkat få megacolon på vissa musungar då, eftersom jag för närvarande bara har vittecknade möss. Är den risken alltid något man får dras med, eller går det att avla bort/undvika på något sätt?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

fiffiluren
0

Hos råttor har jag för mig att det finns två olika gener som ger vittecknat, där den ena medför risk för megacolon (typ genetisk bew) och den andra inte alls gör det (den gen som ger bland annat hooded).

men jag är inte alls insatt i genetiken så jag vet inte, och det är ju inte säkert att det ser likadant ut på möss.

Grodan
1

ss är våran vanliga dutch-gen. Den gen som ger even, broken, berkshire, dutch och en massa massa med skojigt tecknade möss. Det finns massa små gener som hör ihop med ss som man kan avla specifikt på, men de har många problem med megacolon. Tyvärr är det ju så att de möss som har mkt vitt på sina kroppar och är oerhört söta, ja de ligger i stor riskzon för megacolon.

Det skall inte vara ärftligt betingat annat än via teckningsgenen ss, så om mamma mus dör i megacolon betyder inte att hennes ungar har större risk att råka ut för det - endast om det är mycket vittecknade eller har samma teckning som sin mor.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️