Hmm såg nå underligt nu när jag städade burarna. Jenka skiter gelé:O alltså först var det blandat med vanligt bajs sedan var det en klump som var nästan helt genomskinlig. vad är det? och hur ska jag göra för att hon ska skita normalt för de där kan ju inte var riktigt riktigt?
// Pabblo
Det låter som om hon kan ha mask.
Har aldrig haft mask på mössen men däremot på hundarna och då blir bajset alldeles som gelé.
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...
Kom igång på några minuter. Gratis förstås!
Är inte hundra på vad man avmaskar möss med. Till hundarna finns det receptfritt på apoteket, det vet jag.
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Axilur är receptfritt men ivomec och stronghold är receptbelagt
Sajtvärd: Yoga & Meditation iFokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
#9 axilur ges oralt och inte i macken. Lika så ivomec
oki då håller jag mig till stronghold det är ju det enklaste, skulle aldrig klara av att få 6 råttor, 2 gerbiler och 12 möss (som jag har än så länge) att ta något in i munnen om de inte själva vill det
fick ganska ont i fingret då en av råttorna var sjuk och jag hade fått en medicin att ge honom i munnen i 10 dagar och det blev 9 dagar med blodigt finger
Äsch tålamod.. Det finns en bra artikel här någonstans som förklarar hur man kan hålla möss vid oral medicinering. Man nyper tag i skinnet över nacken och ryggen så att musen inte kan vrida sig loss. Så länge man släpper direkt så att de kan svälja normalt så funkar det fint.
//frida
Jag medicinerade 18 möss med axilur och vid ett annat tillfälle avmaskade jag mina 100 leopadgeckos och det är busenkelt.
Men stronghold tar även ägg så där krävs bara en behandling. Axilur måste upprepas efter 10dgr. Jag föredrar stronghold sedan jag började med det. Dels är det mer effektivt och dels är det bra mycket smidigare.
#17 Ja, så är det, men Stronghold tar BÅDE kvalster, löss, loppor OCH hakmask, spolmask och hjärtmask plus ägg och larver, så tar man Stronghold så tar det i princip allt i en enda droppe, ibland kan en återbehandling behövas. instruktioner medföljer :)
#19 Min veterinär ville träffa mössen första gången men skriver nu ut stronghold per telefon.
#20 jag späder först ut axilursuspensionen för att lättare kunna dosera den. 1 del axilur+3 delar vatten (gäller 50ml oral suspension 10%).
Därefter doserar jag med 1ml-spruta efter musens vikt enligt uträknad lista:
0.25ml=95g
0.23ml=90g
0.21ml=85g
0.2ml =80g
0.18ml =75g
0.175ml=70g
0.16ml =65g
0.15ml =60g
0.14ml =55g
0.125ml =50g
0.12ml =45g
0.1ml =40g
0.09ml =35g
0.075ml =30g
0.063ml=25g
0.05ml =20g
0.04ml=15g
0.03ml =10g
Doserna är uträknade av mig och avrundade uppåt för att inte bli för svaga.
min vetrinär sa att igentligen så skulle han ha velat sett mössen innan han skrev ut stronghold men jag hade varit lite smart och tog med lite ohyra i en burk som han kollade i microskop vad det var och sedan skrev han ut stronghold direkt och sa att jag behöver bara säga till så får jag ett nytt recept för jag verkade veta vad jag pratade om och det att jag är bättre på vad smådjur ska ha än vad han är så lär jag upp vetrinären om just vad gnagare ska ha
sedan är han väldigt snäll för att få ett recept utskrivet kostar egentligen 100 kr, jag har betalat 100kr för 5-6 recept
#24 mask är rasspecifikt. Möss och råttor tror jag har samma, men de kan inte gå till varesig hund, människa eller reptiler tex.
Det underliga är att de få möss jag har fått krånglat extra mycket med när det gäller mediciner har blivit extra hanterbara. De har helt enketl blivit vana mitt krångel och får lite extra omsorg och godis för att jag är besvärlig :)
#25 jag hatar dig nu, nu kommer jag inte kunna sova. Jag har maskfobi!!! haha;)
#30 hoppsan…. Sorry ?
#31 Fortfarande svårt att sova!!;)
#31 ojdå…och jag är fortfarande ledsen
#33 Haha det är lugnt;) Tänk hur jag mått när vi haft mjölmaskar här hemma +o(
Men en fråga angående denna trådens ämne bara, man bör väl knappast behandla för mask INNAN man gjort avföringsprov?
Är det bara "gele" en enstaka gång måste det väl kunna bero på fler saker, det kanske råkat trilla in något olämpligt i buren som smakade mums tex?
#34 jo, så är det egentligen, iallfall om man bara misstänker men inte hittar några maskar…men i mitt fall hittade domarna på utställningen mask på många möss med blotta ögat så det syns faktiskt. Bilden du inte gillade så mycket tog jag på plats med mitt macro. Domarna rekomenderade därför att alla möss som befunnit sig i lokalen skulle avmaskas iom att det är en del plockande runt om i lokalen öven om just domarna har handskar.
#35 ni hade åkt då. Det sade domarna när bedömningen var slut och vi skulle plocka ihop.
#34 låter kanon!
#35: Kan bero på att både Elin och jag är hunduppfödare och vet vad vi tittar efter. Därför så många möss åkte dit på mask av oss :-)
#39: Fast vi sa till under bedömningen med då vi kallade fram folk för att få se bajsen med mask i. :-)
Då sade vi till att det var viktigt att folk avmaskade dem då det var så otroligt många som hade mask på utställningen. Och då hade vi ändå inte hunnit se alla.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
härligt att det har hjälpt, kan förstå att det inte har varit det lättaste att ge dem det
jag hade roligt arbete då jag hittade ohyre inne hos djuren i höstas jag använde ju stronghold så det var ju en droppe i nacken på dem men det tog nästan 1 hel dag ändå
storstäda burar och bada råttorna men då hade jag aningen mer djur än vad jag har idag, då hade jag 7 råttor, 11 möss, 1 guldhamster, 10 gerbiler
du hade väl medicin som skulle ges oralt alltså i munen eller??
Passar på och ställer frågan i den här tråden, då det redan står en massa bra här;
Det var en väldigt fin lista i #21, man går alltså efter musens vikt och ger motsvarande mängd lösning (där man blandat 1 del axilur på 3 delar vatten) till musen? Läste någonstans att de ska ha en droppe per mus, men den listan kanske är lite mer pålitlig för att inte ge för mycket i onödan?
Har hittat mask i mössens avföring så det får bli avmaskning här hemma… Ser så inte fram emot det!
Det är en bra lista! Vi borde ta infon i den här tråden och göra en artikel som folk lätt kan hitta!