Mus iFokus

Mus

Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 1916 ggr
[hamster-expert]
0

Är möss smartare än dvärghamstrar?

Hej, jag bara undrar, vad är det för skillnad på en dvärghamster och en mus beteende?

• Syns det att musen är smartare?
  • Är musen eller dvärghamstern socialast mot människor?
  • Luktar möss mycket?
  • Vilken art är bäst på att bo tillsammans?
  • Kan en sebramus bo i en vånings bur av galler med plast våningar?
MP160
0

Hejsan!

• Själv tycker jag att jo, musen ser lite visare ut i ögonen än vad hamstrar gör, men då är jag också mer musmänniska än hamstermänniska. Flört

• Jag skulle säga att musen är mest social. Möss tar ofta kontakt med sin matte/husse på ett annat sätt än en hamster gör.

• Hanmöss luktar speciellt men honmöss luktar inte alls så mycket sålänge man städar regelbundet.

• Hanmöss går inte alltid ihop och skaffar man två hanar måste man vara beredd på att behöva sära dom. Honor bör bo 2 eller fler då möss egentligen är flockdjur. Har ingen större koll på hur dvärghamstrar funkar i grupp. :)

• Sista frågan där kan jag tyvärr inte svara på, är inte så påläst om just sebramössen

Mymlan
0

Sebramöss är flocklevande djur och skall vara minst 2 st.

Här kan du läsa om sebramöss: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=1415747

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

ivanhoe81
0

#1 dvärghamstrar ska också helst bo i flock

KerstinL
0

#3 kan du berätta det för mina dvärgar.. Dom kan inte bo ihop för då slår dom ihjäl varandra. Har oxå hört att nya reglerna till alla zoobutiker är att dvärgar bara får vara fler i samma bur tills dom är 8 veckor, sen måste dom säras.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

enbartmalin
0

Möss(honor) har lättare för att bo ihop än dv. hamstrar, dv. hamstrar börjar lätt bråka.
Möss är mer sociala än dv.hamstrar.
Möss är "smartare", jag har aldrig sett en klicker tränad hamster och skulle inte tro att det går. Men klicker tränade möss finns.
Möss luktar absolut mer än dv. hamstrar.

Sebramöss ska absolut inte bo i gallerburar, dom ska bo i akvarium eller terrarium. Dom har väldigt ömtåliga ben/tassar och har lätt för att bryta benen i gallerbur.

Jämförelsen jag gjort mellan möss och dv.hamstrar är inte räknat på sebramöss. Sebramöss är långtifrån samma sak som tammöss.

Hälsningar Malin

Ellenfyrkant
0
  • Syns det att musen är smartare?
    Det beror på hur du ser på musen. Bara genom att titta på den kan du ju omöjligt se det.
  • Är musen eller dvärghamstern socialast mot människor?
    Musen
  • Luktar möss mycket?
    -
  • Vilken art är bäst på att bo tillsammans?
    Mushonor kommer ofatst bättre överens under en längre tid än vad någon av dvärghamsterkönen gör. Men både dv.hamsterhonor och dv.hamsterhanar kommer bättre överens än vad mushanar gör, generellt.
  • Kan en sebramus bo i en vånings bur av galler med plast våningar?
    Kan kan de väl, har aldrig läst om någon lag mot det. Men anser det icke lämpligt.

Mvh Ellenfyrkant

ivanhoe81
0

#4 jag har dvärghamstrar som bor ihop ju och de bråkar inte mer änom vem som ska putsa varandra först

Ellenfyrkant
0

#4 MÅSTE säras ? Som med guldhamstrar ? Vad kommer det ifrån för det är ju snarare lag på att de SKA bo tillsammans med minst en artfrände.

Mvh Ellenfyrkant

ivanhoe81
0

"8 det är ingen lag det är en rekomendation men det finns ett undantag somvanligt om särskilda skäl finns så får man ha dem ensamma

Ellenfyrkant
0

#9 Okej, trodde det var lagstiftning. Undantagsregeln känner jag till då jag själv har särskillda skäl att hålla två dvärghamstrar isär.

Mvh Ellenfyrkant

KerstinL
0

#8 Jag har som sagt bara hört att det är ändrade regler just med dvärghamstrar.. sen är det ju som #9 skriver, det är ingen lag utan rekommendationer. Jag kan inte ha mina i grupp, möjligtvis hona+hane en period men blir honan sur på hanen så slår hon ihjäl honom tyvärr.. Jag rekommenderar alla mina köpare att ha dom ensamma och att spendera mycket tid med dom och ge dom en massa aktivering.

Sen vet jag inte om det är olika med olika dv.hamstrar, jag har Rysk vintervit.. Kinesisk är det annorlunda med, det vet jag, men Campbells och Roborovski vet jag inget om.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Ellenfyrkant
0

#11 Roborovski har absolut störst behov av dvärgarna att bo med artfrände. Campbells liknar vintervit tror jag. Så det är inte alls lämpligt att sälja roborovskis ensamma iaf.

Ser hurvida en hamster slår ihjäl en annan vet jag inte. Biter snarare. Flört

Mvh Ellenfyrkant

ivanhoe81
0

roborovski trivs ihop, kom på att jag fick dela mina vintervita dvärgar på grund av bråk, hade glömt det då jag har mycket i huvudet just nu

Charlie2006
0

Roborovski är väldigt olämplig att ha ensam. Dom jag har haft har slutat äta och blivit deprimerade när des burkompis har gått bort. Mina vintervita är det si och så med, endast en gång gick det så lång att den bett igäll burkompisen (eller den dog på natten) då var det utan förvaning då dom aldrig bråkat förut. Men annars har jag kunnat ha ihop alla mina vv utan allvarligare bråk (bara att dom bitit i ex örat för att göra upp rangårdningen).

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

[hamster-expert]
0

Jag håller med dig. Mina dvärghamster honor är sociala och brukar få träffa min hane Jim ibland.

En konstig sak är att min hona, Tussan, gillar att träffa Jim fast hon är 1,5 år gammal. Hon är ju infertil!

Ellenfyrkant
0

#15 Man kan ju komma överens trots att man är Steril. Flört

Mvh Ellenfyrkant

[hamster-expert]
0

Tack för sebramus-länken.

Jag tror att jag ska testa att klicker träna en av mina hamstrar någon gång. Hoppas att de inte får ont i öronen av ljudet.

Jag brukar klickerträna min hund.

enbartmalin
0

#17 Prova :) Hade varit jätte kul och se om det blir resultat.
Dom flesta djur går ju att klicker träna, med mer eller mindre framgång.
Hamster är jag tveksam på om det går så det hade varit kul att se om du lyckas :)

Klicker tränad mus

Klicker tränad mus 2

Hälsningar Malin

[hamster-expert]
0

Jag kollade på Youtube-videon. Mössen är otroliga! Jag trodde inte att det fanns något annat djur en råttor, papegojor och hundar som kunde utföra sådana saker.

enbartmalin
0

Just klicker metoden startades på höns ;)

Hälsningar Malin

MoaL
0

Det finns för övrigt en artikel om zebramöss även här på iFokus. Sedan kan i alla fall inte jag säga om allt stämmer på någon av dem, jag kan nästan ingenting om zebramöss. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Grodan
0

Här kommer mina svar

* Syns det att musen är smartare?

Ja ärligt, det syns ju på hamstern att den är tvärdum (edit: tyvärr har jag jättemycket fördomar mot hamstrar, men detta skulle vara lite retsamt på skoj med en sån här Flört) . Musen har ett intelligent uttryck i ansiktet och närmar sig också människan på ett vaket och medvetet sätt. Detta är det första man lägger märke till. (Ok, undantag skräckslagen mus)

* Är musen eller dvärghamstern socialast mot människor?

Jag vet inget om hamstrar. Är de sociala? LOL

Möss är ju flockdjur. Alla flockdjur är sociala mot artfränder. Möss är även kända för att vara mkt sociala även med andra djur och människor.

* Luktar möss mycket?

Ja, tyvärr. Möss luktar mkt speciellt.

* Vilken art är bäst på att bo tillsammans?

Möss måste bo med artfränder, dvs tammus med tammus. Har du pygmemus skall den bo med pygmemöss. Likaså sebramus skall bo med sebramus.

* Kan en sebramus bo i en vånings bur av galler med plast våningar?

Tror inte det är så lämpligt, då de inte är så handtama alltid och kan bli svåra att fånga in i en sådan bur. En sådan bur kräver ju ganska rejäl rengöring emellanåt och det är då bättre att välja en mer lättstädad bur som ex terrarium.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️