Fy vad dåligt!!!
Idag fick jag SVEMUS medlemstidning HUSMUSEN och jag är faktiskt skitarg!!!
FYFAN!
Är det för mycket besvär att orka trycka upp tidningen på RIKTIGT, eller? Ska en dåligt kopierad hophäftad papperbunt ersätta A5-tidningen???
Dåligt, riktigt dåligt! Om det går dåligt för SVEMUS så är det sånt här som i a f inte gör det bättre! Att folk inte bryr sig, inte kan ge en liten ini pini resurs i att få ihop en SNYGG tidning. Tidningen är SVEMUS ansikte utåt.
Skitarg!

du kanske skulle ta och hjälpa till istället för att sticka huved i sanden hela tiden….jag är trött på att måste göra allt …det kommer inte att blir så här efter vår årsmöte kan jag säge.
Det var ingen som kunde trycka ut den i rätt format.. men om du betalar 2500-3000:- så kan den ju lämnas in på tryckeri nästa gång.. det är ALLDELES för få som överhuvudtaget engagerar sig i Svemus, TS inräknad… Alla har upp och nergångar men det krävs lite fler än 2-3 st som driver en förening, gör tidning, ordnar utställningar mm mm
Sluta gnäll och gör något åt det istället!
Vi har ett knökfullt hem som ska rymma Svemusshop, registratorpapper, skrivare, pärmar mmmm Kent sitter som både registrator och ordförande och nu blev han även ålagd ansvaret för tidningen den här gången, nog är nog! Vi är oxå människor, vi har barn som ska glädjas till jul, vi har sorg i december dessutom… men nääää gnäll på för all del!
MORR!
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Jag har inte fått min ännu och har alltså inte sett den.
Jag avsade mig att ordna med tryckningen den här gången eftersom skolan tar så sjukt mycket tid så har begränsat mig till att bara fixa innehållet i tidningen och kent var så pass snäll att han tog på sig att ordna med tryckning och utskick.
Du gör ett underbart jobb, kent!
På grund av kärv ekonomi har vi inte haft råd med fint papper.
Självklart måste vi vara rädda de om medlemmar vi har..
Men vi måste också vara rädda om de få som faktiskt engagerar sig i föreningen!
Om kent inte orkar engagera sig nästa år är jag rädd att föreningen kommer att kollapsa.
Älskar mina stora små vänner..
Jag förstår om du känner dig besviken, Grodan. Det svåra i kråksången är ju att tillåta besvikelsen över hur svårt det är att hålla i gång föreningen, utan att det blir till ett angrepp mot dem som reellt arbetar med att göra det.
Du vet också hur tufft och svårt det är, du orkade inte själv. Och människa efter människa engagerar sig, ger allt (och lite till, som du också gjort) och stupar, ledsen och less, och med klagomål i öronen istället för beröm för sin insats.
Jag vet inte riktigt hur man gör, för att tillåta sig uttrycka sin besvikelse, utan att det blir till angrepp på de få som verkligen jobbar, och som själva är fulla av egen besvikelse ocfh ledsnad. Det är inte lätt.
SVEMUS har "vinglat" i flera år. Så är det, jag vet inte riktigt varför - förutom att det är för få människor som engagerar sig. Det kan man ju inte heller anklaga folk för!!! Det är ingen människas FEL, det finns inga syndabockar här!!! Det är bara ett tråkigt faktum, att SVEMUS är en förening som stått och står på existensens yttersta kant.
Kanske är vi för många "oliktänkande" människor, som inte riktigt klarar att ena oss, eller så är det helt enkelt så att inte tillräckligt många som älskar möss, har tiden och/eller orken/hälsan att satsa i klubben. Då blir allt så tungrott, för de få som gör allt (tills också de är utbrända och less på att få skit för sitt slit).
Själv har jag släppt taget om svemus. Nästa år är jag inte med. Det är INGEN MÄNNISKAS fel!!! Alla jag vet som abetar med, och arbetat med, klubben, har gjort beundransvärda arbeten!!! Det är nog bara så, att föreningsverksamhet inte är något för mig när det gäller möss. Dessutom har jag inte många möss kvar och kommer att sluta avla på det viset som jag gjort förut.
Men jag vill ge en stor ELOGE till ALLA som satsat så mycket av sin tid och sitt liv för svemus!!! Kent är och har varit makalös. Lena har fixat ekonomin på ett proffsigt vis. Utan Anna som sponsoransvarig skulle vi knappast kunna ha några utställningar. Evelyn som håller igång hemsidan. Och Terato som var Husmusnes räddande ängel när förra redaktören avgick. (Själv gör jag just ingenting)
Det är så sorgligt med all denna vanmakt och besvikelse och utbrändhet, men de MÄNNISKOR som jobbar med det ska ha KREDIT!!! 
era reaktioner är väntade
Jag har faktiskt slitit ut mig med SVEMUS jag med. Men jag har aldrig kunnat med att tänka på mig före en ideell förening.
Jag vet inte riktigt hur man gör, för att tillåta sig uttrycka sin besvikelse, utan att det blir till angrepp på de få som verkligen jobbar, och som själva är fulla av egen besvikelse ocfh ledsnad. Det är inte lätt.
Ja, man måste skilja på sak och person. Jag angriper inte personer, jag älskar Kent som människa, men jag måste faktiskt få ryta till!!!

du kan ryta till hur mycket du vill…och sen när du har gjort det kan du göra ett bättra jobb…för jag har fået nok nu….ingenting får kosta och man ska ha allt…det går inte….
det är ett par småsaker kvar att göra sen är det slut även för min del:
1.husdjursmässan i jan. ..svemus har en monter där o drive inn på lördagen.
2.få klar verksamhetsber. till årsmöte i mars.
3. årsmöte sen är det nok för mig.
På Svenska hamsterföreningen så får vi vår tidning via internet ist. Tycker det är helt okej, och de kan lägga pengarna på utsällningar och annat kul ist. Är det inte något som ni kan göra tills ekonomin blir bättre och att det finns mer folk som kan hjälpa till?
Nu tänker jag mer på det kent berättar, inte så jäkla kul och stå själv och göra saker ideelt och inte få så mkt postivt själv från det.
Inget angrepp mot dig nu grodan!
// Pabblo
#5 "Jag angriper inte personer, jag älskar Kent som människa, men jag måste faktiskt få ryta till!!!"
Men, vem är det du ryter till då?
Vem - för det måste ju vara någon som borde gjort detta du ryar om (med tanke på sättet du ryar på) - vem skulle ha ordnat detta då?
Vem är det som skulle sätta sitt liv, sin hälsa, sin familj på spel, för att tillfredsställa dina krav på att en ideell förening ska gå före allt annat? Själv anser jag att det jag uppräknade går före både obetalda och betalda jobb.
VET du vad Kent GÖR, redan nu? Vad kräver du av människan!!???
Du måste få "ryta till". Okej, nu har du gjort det, och det gjorde du på ett både taskigt och orättvist vis, anser jag.
När det gäller förväntade reaktioner: människor (vi denna gång) reagerar på orättvisa taskigheter. Sen må du "älska" hur mycket som helst.
Förklara gärna lite bättre, VEM som skulle ha gjort exakt VAD - inte vad DU skulle ha gjort, utan vad NN borde ha gjort, och hur NN skulle fått ihop detta med sin övriga livssituation. När? Var? Hur? Och på bekostnad av vad?
Varför lägga allt på en enda person/familj..? varför inte ha en eller 2 som är ansvariga just för tidningen o då bara för tidningen..
Man kan inte kräva allt av en människa, ingen är en super människa.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
jag har inte fått mitt ex ännu men jag ser fram emot den! Gör man inget själv kan man inte heller förvänta sig mirakel av vänner runt omkring.
Ni sliter hårt och jag känner så klart att jag BORDE hjälpa till. Jag blir lätt överengagerad och tar åt mig jobb. Än har jag lyckas hålla mig i schack. Just för familjens skull… De är inte riktigt så fascinerad som jag är tyvärr…
Jag MÅSTE hålla mig på mattan annars kommer de tre jag lever i hop med att kräva ett stopp på hela musintresset. Och det är mest TIDEN jag inte har råd med att lägga på annat än daglig djurskötsel, heltidsarbete, läxläsning och att vara hemmafru. Christer lagar ingen mat så både att handla, lagamat och ta disken faller på min lott. orättvist? Nja…han sköter övrigt städande inne när jag städar musburar. Och så denna eviga tvätt…En tonåring och en tioåring som tror hon är en tonåring…det ligger kläder över allt hela tiden. det är STOR skillnad på den tid jag levde ensam, utan familj. Då LEVDE jag djur och föreningsliv fullt ut. jag BODDE på brukshundsklubben. Jag blev hög av att vara engagerad, vara med på alla smådjursmässor och vara spindeln i det som skedde. oavsett vilken djurart det berörde.
Jag har nog lärt mig mina egna gränser och de gränser familjen anser vara acceptabla. jag tänjer inte på dem för då mår "vi" dåligt. Det känns så svårt när jag hör hur ni skriker efter hjälp och jag överöser Kent med registreringar. Mina musköpare har i månader tjatat om sina papper och jag ber dem fortfarande snällt att vänta för jag vet hur Kent har det. Jag kommer dessutom strax skicka en ny lunta…sorry för det!
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
#9. "Varför lägga allt på en enda person/familj..? varför inte ha en eller 2 som är ansvariga just för tidningen o då bara för tidningen.. "
Av en enda enkel anledning: Det finns inte en enda till person (än mindre familj)!!! Annars är din idé alldeles utmärkt…
Det är en skriande brist på människor som vill, kan, eller orkar jobba inom föreningen. De få som gör det, får för mycket på sig. Kanske Grodan kan hjälpa till i fortsättningen?
# 10. Det viktigaste som finns här i livet, är att prioritera RÄTT!!! Fortsätt med det. 

Jag vet vilket helvete det har varit för Kent det senaste året med massor av jobb med både registratorsjobb och ordförandeskap. Att klaga på detta nummer av Husmusen är inte juste, vem som än gör det. Vi har varit 4 stycken som har slitit under detta år med att få till allt utåt från styrelsens sida och 2 med nya hemsidan och husmusen. Tänk på att det har varit 5 utställningar under året och ENDAST styrelsen har varit ansvariga för dessa, dessutom så får vi skit av medlemmar för vårt "dåliga" jobb.
#6 det är ett par småsaker kvar att göra sen är det slut även för min del:
1.husdjursmässan i jan. ..svemus har en monter där o drive inn på lördagen. 2.få klar verksamhetsber. till årsmöte i mars. Det är jag som sekreterare som fixar den, är mailad till er andra i atyrelsen för ca 3-4 veckor sedan för påtalande av resten av styrelse. 3. årsmöte sen är det nok för mig. Förstår dig mer än väl.
Ojoj…2011 kan bli ett tufft år…
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Vänta nu, blir det nu någon kvar i 'chefs' och 'ansvarsposterna' i föreningen? Jag skulle anmäla mig till i alla fall en position om jag inte visste att jag skulle krasha nästan omedelbart. Bara det extremt minimala jobbet som frambärare brukar göra att jag sover en vecka efteråt.
Grodan kanske tog i lite - Men det känns som att det är Grodans stil, och jag tvivlar på att det är illa ment mot någon. Kanske bara ett argt skrik mot världen…? <=) Men det är ju min egna teori och jag hade blivit precis lika ledsen av att läsa det om det var jag som jobbade med förening och tidning. Samtidigt håller jag med om att man alltid har rätt att yttra sin åsikt. Dock får det mest verkan och man får bäst respons om det är mer eftertänkt skrivet - Men blir man arg och råkar vara vid datorn är det lätt att man bara skriver ner det man känner.
*Suckar* Det känns som att vi skulle behöva många många personer som gjorde lite var istället för mycket få som gör allt. <={ Hur många medlemmar har föreningen ens?
Hej Hyeonmu!
En kram till dig, bara för att du är go och klok - och kan göra världens godaste bakelser *dräglar lite vid minnet*

håller med tidigare talare.
Borde man inte kunna ha en nätupplaga bara?
Här en "man" i sina bästa år.
Mitt företagande har jag på www.petoutlet.se
Är nu medarbetare på www.foretagande.ifokus.se
Jag har inte räknat åren jag gjort HUSMUSEN, men jag har alltid varit noga med att den skulle komma ut i tid och att den skulle vara snygg, samt vara en tidning. Jag fick mig en törn i mitt hjärta när detta nr kom.
Självklart vet jag hur jobbigt det är att göra HM samt skicka ut den. Jag har själv gnällt mycket över det. Men så länge SVEMUS skall ha en pappertidning bör den också vara i bra skick. Ska man välja nätupplaga istället försvinner mycket jobb och en hel del portoutgifter, så det är en bra idée.
För många är inte tidningen det viktigaste med en musklubb och tyvärr måste jag hålla med. Även om jag älskar HM, har älskat att göra den (i a f de år jag gjorde den med Anna P. på nittiotalet - gah, vad kul vi hade!!!) och älskat att få den i min brevlåda så vet jag att förändringar måste till för att SVEMUS skall överleva.
Dessutom måste klubben nå en ny publik på något vis.
När man påtar sig en uppgift i en liten förening som SVEMUS måste man tyvärr fullfölja det, även om andra saker kommer ivägen. Jag är kallhjärtad när det kommer in på den punkten och kan bara förbise med svår sjukdom och dödsfall.

Hihi. ^^# Tack tack. Jag får baka lite och ta med som fika till alla på nästa utställning. ;*

Äh, djurfolk är bara intresserade av att bråka med varann hela tiden..
Det är tråkigt och tröttsamt, särskilt för oss som har ett annat liv än det här..
Älskar mina stora små vänner..

o_0 Det är väl att dra alla över en kam… och att säga det är ju verkligt provocerande av dig. Bara ett konstaterande, inte något grälsjukt. ;p

Känns som allt är grälsjukt på hur man med små marginaler i aktiva medlemmar gör så gott det går för att få fart på en liten förening som SVEMUS. VARFÖR inte göra något åt saken själva och bli mer aktiv och ta på sig saker om det ska bli förbättring???
Just nu 4 personer i huvudstyrelsen och några till som gör ett gott arbete för att hålla igång föreningen. Som tex vid minnesutställningen hade vi vår egna papparazzifotograf Artlink som fotade superfina bilder. Tack "tant" artlink från Stina som blev Bästa Pet 1 och försvann i pokalen innan foderpåsen lades i av dig så jag blev synlig.
Jo, det finns ju också många som är goa som guld!
Och utanför föreningslivet kan man välja de varmhjärtade. 
Hyeonmu, baka är ju verkligen något du är bra på! Baka riktiga godsaker, vackra, fina, läckra, proffsiga. Det är också ett sätt att bidra till föreningen, att baka till kafeterian! När utställningarna är ihop med marsvinsutställningar använder vi ju deras fik, men vi har också egna utställningar, och där kan du göra en instats.
Det viktiga inom svemus är att ta vara på medlemmars talanger, alla ska känna sig uppskattade!! Och man ska få STÖD! Och det ska vara ROLIGT. Helst skulle jag vilja ha mer "samarbete", att man gör saker två och två och inte så sabla ensamt. Om man sedan inte kan, gäller mig som saknar erfarenhet av "det gamla svemus", känns det både tufft och ensamt när det hakar upp sig. (tack muszimba för stöd många gånger!!! och kent är som sagt BRA!!)
Och så att varje person som jobbar med något, får kredit för det denna GÖR, och inte skit för att denna inte når ända fram till 100%. Syftar inte till tidningen denna gång, för Kent gör MYCKET MER än 100%!!!