Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1127 ggr
[Emmla]
0

Burkompisen död :(

För ett par dagar sedan dog en av mina möss (djuraffärs möss, jag vet, fy på mig) bara ett ungefär ett år och tre månader gammal, (är det onormalt?). Jag har ingen aning om varför, men i alla fall så är hennes burkompis ledsen och jag undrar, vad jag ska göra? borde jag köpa en/flera nya möss? eller ska jag låta henne leva ensam?

jag hittade den här artikeln om ämnet:

http://home.astrakan.hig.se/matsvin/hemsida/node/396

[nataschaj]
0

Köp 2 möss till, samma ålder, hon ska inte vbara ensam efter som dem e flockdjur.

Köp 2 efter som snart är hon gammal å dör å då sitter du där igen, medn 1 mus, bättre å köpa minst 2st,

så jag rekomderar 2st till henne. i samma ålder.

ivanhoe81
0

hon är ledsen pga att hon är deprimerad, känner igen det, har en mushona som kommer från en rejält inavlad släkte hon är den äldsta honan jag har och hon är runt 1 år och 9 månader
hon är denlugnaste och allt sådant jag har, ja hon är zoomus, då hennes kompisar dog så fickhonsovai sängenmed mig efter det så är hon så enormt tam så att en tam hund är vildare än henne

nu har hon fullt med kompisar och kan inte vara lyckligare
har en av de största honflockarna i ett akvarium på ca 200x45cm och de kan inte ha det bättre (största rekomenderade flockär 9-10st jag har runt 20-30 honor tror jag eller nått men alla trivs ihop utan bråk etc)

såminst 2möss gärna fler anser jag men ifall du köper 2 och denena av de med dör så anser jag att det är bättre att köpa 3-4 möss

[Emmla]
0

ok, det lutar nog åt att köpa två små musungar, måste bara kolla med mamma om det är ok :) men förr eller senare sitter man väl där i alla fall med en mus och vad gör man då? jag vill inte fortsätta köpa möss i all evighet?

är föresten ett akvarium på 60x30 lagom till tre möss? :)

StillaSinnet
0

#3 ja, det är klart att det ska mycket till om de sista två mössen dör samtidigt. Man kan ju placera om sin sista mus till någon som har vänner till den om man vill avsluta sin musperiod :)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[Emmla]
0

#4 ja, inte för att jag har någon kompis som har möss, men får väl skaffa mig några :D

[nataschaj]
0

ja eller så avlivar du den dui har nu om du inte vill ha mer möss, om de inte finns nån annan som vill ta över denna till sin flock.

Hyeonmu
0

Vilket jag bara måste påpeka vore oerhört ansvarslöst enligt min åsikt. Jag tror inte egentligen att våra hanar mår bättre än honorna av att bo själva, och vi håller ju hanar. Så har du till slut en enda och kan inte (vill kanske inte!) omplacera den kan du ju faktiskt bara aktivera den mycket mer.

[Emmla]
0

#6 nej, det vill jag inte, jag tänker aldrig avliva ett helt friskt djur! det är bättre i sånna fall att omplacera :(

Grodan
0

#3 Varför inte? Möss är trevliga små djur. Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Emmla]
0

#9 Haha, jo det är klart men jag har fullt upp här hemma redan med alla djur och någon gång måste det ju ta stoppSkrattande

föresten får jag fråga en liten Ot fråga, hur länge kan en mus sitta i transport utan att typ bli jätte stressad? är fortfarande dålig på att tyda mina möss signaler så jag tror alltid att de är stressade och oroliga när det kanske är nyfikna :/

Hyeonmu
0

Själv tycker jag att mössen snarare brukar slappna av efter ett tag i transportburen, när de vant sig vid den. Jag hade mina i Transportbur över en helg på utställning, och det var bara två möss som höll sig nervösa (alltså sprang runt och puttade på locket).

[Emmla]
0

#11 ok, det jag oroar mig mest för är att dem inte äter någon, min mus brukar alltid vara stressad/nyfiken? så att hon inte äter något, och hur får man dem att känna sig trygga?