Leka med möss!?
- Leker ni med era möss?
- Kan man leka med möss?
- HUR leker man med möss?
Fina frågor som man kan filosofera över, ellerhur?! Jag har bara lekt med några enstaka mushanar som fått leta godis etc. Annars leker jag friskt med råttorna, hunden och illern. Men så fick jag för mig igår att Xiomara som alltid hoppar upp i handen å ska kolla in mig noga kanske var leksugen, så jag tog ett snöre som jag knöt en godis i som tyngd och svingade runt i buren… Hon började genast att jaga snöret och efter en liten stund hakade de andra honorna på jakten på snöret.
Nästa steg är att ta en pinne med snören och diverse krafs på, så kallad aktiveringspinne, lekpinne vatt ävvär - en sådan som alla djur gillar att jaga katter, råttor, hundar, illrar u näijm it!
med min tredje hand tar jag gärna foto på leken men väntar på att den ska växa ut först…
Foto: En av mina råtthonor leker med aktiveringspinne
haha det låter kul! ska prova det på min mus. tack för tippset!
Medarbetare på Hundar.ifokus
Att dra med en penna eller nåt framför nosen på några av mina möss brukar dra igång dem. Fast de är inte så lättroade att de kan springa efter speciellt länge..
haha… min råtta är helt GALEN i aktiveringspinnen.. han tänder till så fort jag sneglar på den.. det värsta är att han blir så taggad att han nästintill mördar allt som kommer i hans väg.. han bara mååååste dööööda tussen… *fniss*
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Tack för tipset Grodan!
Alla tips tas tacksamt emot av en nybörjare, som tyvärr har märkt att fantasin med åren sätter begränsningar

Mina möss leker faktiskt tittut med mig både i och utanför buren. Sedan så har jag byggt en mushusbil i Lego för att de är så rackans nyfikna på vad jag gör med klossarna och hoppar upp i den och tittar ut genom fönsterhål och dörrhål.
Ibland när jag inte bryr mig om dem, så tar någon av dem en rulle som det vanligtvis sitter grönsakspåsar på i affären för att banka i burgallret. Allt för att pocka på mammas uppmärksamhet. De vill ju leka med mig, pussas och viska hemlisar i örat om kompisarna har varit snälla eller elaka.

Jag blev faktiskt förvånad när min lilla osäkra muskille reagerade på att min kille krafsade på sin tröja. Den liksom sprang efter och ville "jaga" krafsljudet, ungefär som katter gör. Man förstår ju att katter triggas av det eftersom de är jägare. Men att musen gjorde det förvånade mig! Så det var ju intressant att läsa att Grodan leker jagalekar med sina möss oxå!
Älskar mina stora små vänner..

skojj tips! Tackar! *Fniss*

Möss äter insekter och larver och annat proteinrikt musmums…. Kanske måste mössen jaga insekterna?
Hmmmm….. Men mössen ser ju dåligt….?…
Tänk en mus som fångar en nattfjäril eller en skalbagge. Vilken proteinkick för musen!
Både skalbaggar och fjärilar luktar. Kanske är det det som gör att de finner dem snabbt?
Alla "små"djur som kommit in i våran musbur har snabbt ätits upp…..så **nog är de rovdjur om än inte i vanlig bemärkelse.
**

Intressant.. Är de små rovdjur vi har ändå då. ;)
Älskar mina stora små vänner..

Iko gillar att jaga grejer, Pin mest tittar på mig som om jag är dum eller nåt. Som om han tänker stiga ur sinbekväma hängmatta för att jaga en penna med tofs.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
Ja rovdjur är de nog . min första mus tella åt spindlar. så aktivering och leta efter mat är nog deras hobby.