Mus iFokus

Mus

Etikettermatutfodring
Läst 841 ggr
Grodan
0

Dinkelflingor

Som jag berättade i en annan tråd, hittade jag Dinkelflingor från SaltåKvarn och mössen tyckte det var jättegott.

Det sägs att dinkel är nyttigare än vanligt vete då det innehåller mer protein och mineraler och dessutom sägs vara mer lättsmält.

Fast jag skulle inte utesluta vete ur mössens mat för det, men det är kul att man kan berika med ännu ett sädesslag!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

mandymoo
0

Jag tycker att det är kul när man hittar lite mera saker att variera med. Som du skriver - man har sin bas men de 4a sädeslagen o lite annat smått och gått… sen kan man ka vissa saker att pysta i till dom då o då.

Mössen är ju trots allt som vi - alla gillar inte allt. Och ha flera saker i gör ju att det finns mer som dom kan plocka av *ler*

Synd bara att det är så små förpackningar *ler*

Vattnadal
0

Jag har uppfattat att dinkel ÄR vete, men en ursprungligare variant, som är nyttigare för kroppen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

cosmonita
0

Kan man hitta dinkelflingor någon annanstans?

mandymoo
0

Ja om det är Saltåkvarn som har dom så borde Coop ha det i sitt sortiment - dom säljer ju allt annat.

Grodan
0

ja, precis elin, jag skrev bara att det är nyttigare än vanligt vete… Flört

Laika
0

Ah, en gång hittade jag hela dinkelkorn på coop, men de tycks ha försvunnit ur sortimentet sedan dess. Jag som bara hittat havrekorn annars blev ju så glad… Ledsen

reverse
0

Här under "pasta, gryn" kan ni beställa dinkel i alla möjliga former:

Sould Food 

(Och massa andra gryner mm)

//Lina

mandymoo
0

Dit borde man kunna åka och hämta eller hur???

reverse
0

De har ju en gatuadress, så det antar jag?

//Lina

mandymoo
0

Då ska jag åke dit o se… man kan ju även maila först…

Grodan vill du att jag gör det innan jag våldgästar dig någon dag här innan jul… eller om du kommer o tittar på krullbebbar så har jag här hos mig?

mandymoo
0

Så här stog det om dinkel ialla fall… gällande näringen:

Den goda och näringsrika dinkeln som odlades av lantbrukare för ca 5000 år sedan, upplever nu en ny renässans!Kärnan hos dinkel omges av ett kraftigt skal som skyddar den mot miljögifter och sjukdomsangrepp under växtperioden och lagringen.
Näringsmässigt skiljer sig dinkel från vete på ett par viktiga punkter:

Generellt sett är proteinhalten betydligt högre i dinkel.
Proteinet innehåller åtta essentiella aminosyror.
Glutenkvaliteten är annorlunda så till vida att gluten består av en högre andel vattenlösliga proteiner, vilket gör dinkel mer lättsmält.
Energiinnehållet är betydligt högre i dinkel än i vete
Andelen nyttiga fettsyror är också högre.
Även B-vitaminkomplexet förekommer i betydligt högre omfattning i dinkel.
Av mineralerna är innehållet av kalium och kalcium ungefär lika, medan innehållet av järn. koppar, magnesium och zink är avsevärt högre i dinkel.

Grodan
0

#10 ?

mandymoo
0

Ja får man inte göra det då???

mandymoo
0

Ser att där skulle jag lätt kunna "förhandla mig" med smarriga saker till mina små ögonstenar *ler*

Grodan
0

hihi… jag hängde inte med där riktigt…

det var en bra länk reverse… måste kolla om det är billigare att handla där eller på ICA…

mandymoo
0

Och jag har mailat o frågat om man kan hämta där

mandymoo
0

Och man kunde beställa via nätet o sen hämta där - så slipper man ju frakten … om dom har något man vill ha som inte finns på tex ICA eller Coop.

cosmonita
0

Jag hittade dinkelflingor på Ica Maxi här i Västerås. Lite billigare än på Soul Food också, 29:-/kg

mandymoo
0

Ja där ska jag helt klart titta in *ler*…. det var billigt… kanske min Maxi har till samma pris??? Måste dit o kika. Vilket märke?

cosmonita
0

Märket är Dinkelboden och de har visst en hemsida också www.dinkelboden.se

Köpte förresten Nori också som du mandy tipsat om. Det var uppskattat!

mandymoo
0

Ja visst bara älskar dom Nori *ler*

Ska kika in där på länken o titta.

reverse
0

Hehe, JAG älskar nori. ;P ¤mums¤ Sitter och käkar det som snacks. Så weird är jag. Men det innehåller jättemycket mer kalcium än vanliga mjölkprodukter också, vilket är suveränt för mig som inte gärna dricker mjölk och så.

//Lina

mandymoo
0

Har inte provat det själv…. så du bara tar det som det är om tuggar i dig??? Tja man får väll prova *ler* Mössen älskar det ialla fall… det är en av de få saker som jag kan säga att ALLA mössen älskar o kastar sig över när det serverad…

reverse
0

#23 Japp, bara river av en bit från arket och tuggar. =) Det är en jättenyttig alg som det görs av, så. Mycket bättre att ha med sig några remsor nori att tugga på i skolan än att småäta godis eller något. =) (Bättre för samvetet, bättre för kroppen - win win situation ;) )

//Lina

mandymoo
0

Ska prova… ;)

[Theriss]
0

Jag hittar bara dinkelmjöl Ledsen Vill ju prova flingorna. Vad tror ni om att torka bröd gjort på dinkel och ge till mössen? Eller blir det onyttigt då med alla andra grejer som bröd innehåller..?

Mymlan
0

Ska ta testa Dinkel flingor, se om konsum här har det.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

mandymoo
0

Min Coop hade det - så det tror jag nog att din också har. Verkar vara väldigt popis… såg att det fanns Dinkelmusli också

Mymlan
0

Om jag ej minns fel så såg jag konsum hade Dinkelgröt med, ska testa det till mössen om den är sockerfri. Våran konsum är inte så stor som den i Arninge.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[Theriss]
0

Jag har samlat på mig både det ena och det andra med dinkel.. =P  Mössen verkar gilla det =) Har själv provat dinkelmüsli och dinkelris. Müslin var inte nåt märkvärdigt, smakade mest havregryn. Riset däremot tycker jag är jättegott!