Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 267 ggr
Erika-74
0

Inte tamare än....

Nu har vi haft våra små möss i nästan 2 veckor. Har haft uppe båda två en gång o bara i nga sek för  dom va lite vilda båda två. Har nere handen varje dag så dom får lukta men tycker bara dom blir mer skygga än tama.  Det blev bättre nån dag men nu går det inte o få upp dom, dom flyger över handen o under deras kruka där dom brukar ligga. Kan det bero på att vi har två hanar tillsammans o kan det funka bättre om vi delar på dom ? Jag vill ju ha uppe dom lite mer o gosa Oskyldig Tacksam för råd.

Terato
0

Det är lite trökigt med rädda djur.. Min mushane är också en fegis men han ska kastreras och få honor snart som förhoppningsvis är lite lugnare.

Jag tar alltid ut min mus genom att lyfta ut hela sovhuset. Så skaffa något hus för dem att sova i som går lätt att lyfta ut. Makaronförpackning i papp är perfekt för då kan du ha den i knät och sitta med handen inne hos dem samtidigt.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Erika-74
0

Får försöka med det. För visst e de lite trist när dom flyger iväg som dom hade fått eld i baken så fort man försöker greppa dom runt magen och i svansen vill jag inte ta dom i…

Muszimba
0

Ibland är man tvyngen att ta dem i svansen, då är det sedan att så snabbt som möjligt sätta dem i handen efter upptagandet.

amaira
0

Det är oerhört trist med dessa "rassel-möss" som jag kallar dem. Det säger bara "rassel" så fort de ser en, och så är de borta. Såna möss är inget roliga att ha.

En toarulle är bra att "lura in" dem i och sedan lyfta upp rullen. Häll ut musen i handen, när den inte kommer frivilligt (vilket den inte gör, förstår jag). Försök sedan hålla den i dina kupade händer, så den känner sig lite skyddad där. Gå gärna ett varv i huset medan den sitter skyddad där. Prata mycket med den.

Sitt och titta på TV medan du har den, låt den springa lite i knät kanske. Ha en handduk eller en bit tyg som den kan vara i, i ditt knä och/eller i dina händer.  Var envis, varje dag.

Rätt som det är kan det tvärvända. (Eller så blir de aldrig riktigt bekväma med dig, möss kan vara så olika i sitt grundtemperament och sin förmåga till att känna sig trygga.)

Erika-74
0

det lät bra amaira. Frår testa lite saker för tama ska dom bli nån dag…*L*