Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1444 ggr
[Emmla]
0

Nys mus

Hej!

Kan möss bli förkylda? det är nämligen så att jag tror min mus har blivit det, (eller är det något ännu värre? D:) för ibland så hoppar hon till och nyser!

Kan det bero på att det är kallt i rummet? hur ska man bota det? Kan dem dö av det? Kan det bero på de sågspånen jag gav henne att boa med?

jag har värdens noja på min mus sen hennes burkompis dog :((

MP160
0

Det kan vara damm ifrån spånet, det kan vara drag… Det kan vara en liten förkylning ja. Rekommenderar att hon får det lite varmare om det är kallt, att spånet tas bort och byts ut och sedan öser du på med massa nyttig färskmat, såsom lax, ärtor, broccoli. :)

[Emmla]
0

ok tack :)

jag ska ta bort spånet men jag vet verkligen inte vad jag ska göra för att det ska bli varmare i mitt rum, fönstret är stängt och allting med det är iaf kallt där :(

men vad menar du med att byta ut spånet? alltså det var inget spån-bottenmatrial utan bara en sak jag hade sågat som det blev lite spån av som hon fick att boa med :)

Mymlan
0

#2 Man kan köpa en värmefläkt, elelement på ÖB. Jag anv en värmefläkt här där jag har mössen..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[Emmla]
0

ok ska kolla, jag kom på att man kunde dra upp elementet (*facepalm)

MP160
0

#2 du kan ge henne rivet toa eller hushållspapper att boa med, det ger lite extra värme också :)

[Emmla]
0

#5 hon får alltid toapapper att boa med, det är hennes vanliga bomatrial. Hon hade det samtidigt som spånet =)

MP160
0

#6 jamen dåså ;)

[Emmla]
0

ett tag tyckte jag att det hade blivit bättre, men nu är det tillbaka igen… dock lite mindre dramatiska nysningar nu :((

Mymlan
0

#8 Uppsök veterinär för få antibiotika om den skulle behöva det.. Värme, kan ges via värmematta som är till för reptiler, värmefläkt kan köpas billigt på ÖB, Jula *de har även postorder*, Claes Olsson *de har även postorder*, det finns även element som står fritt på golvet bara i med elkontakten ger skön värme..

Värmematta till reptiler kan du kanske köpa begagnat via t ex reptiler.ifokus, kanske Lottiz här på iFokus har en..

StillaSinnet
0

#8 lyssna så det inte finns rosselljud i lungorna. Nysningar går gärna ner åt i luftrören och behöver medicineras.

#9 Nej…jag säljer inga begagnade värmemattor. Det är typiska bra-att-ha saker. Nu har jag värmemattor under alla möss efter det att min nakenhane som går ensam blev förkyld när tempen i stugan gick ner mot +15 grader. Men…nu när vi fått mildare väder igen ligger tempen i stugan på +24 (!) så jag får nog rycka ur lite mattor igen tror jag xD.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[Emmla]
0

#10 rosselljud tror jag inte att hon har, däremot hörs det väldigt väl när hon andas, typ som ett visslande fast inte riktigt :/

MP160
0

#11 det låter som Rossel tycker jag, tyvärr :(

[Emmla]
0

åhhh vad jag är förvirrad nu… pratade nyss med min mamma och hon sa att det är ju bara musen som andas, och jag tycker också det, eller så är det värre och jag vet inte om det är Rossel eller inte. Jag hatar att inte veta vad man ska göra, helst skulle jag vilja ha henne undersökd av en uppfödare eller något

Jag har lite smått panik just nu, för jag tror att min mus är sjuk, men jag är inte säker på varför eller vad för sjuk eller vad jag ska göra åt det, och veterinärer brukar inte veta så mycket om möss, så jag tror inte att det är någon bra lösning heller. Men jag uppskattar er hjälp!

StillaSinnet
0

När en mus andas hörs verkligen INGENTING om den är frisk. Hör du något alls från näsa och lungor så är det stora varningstecken. visselljud i näsan är signaler (så vida det inte är en fuzzy för de kan vissla lite trots att de är friska). Rossel är lunginflammation.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Mymlan
0

#13 Varför är det så svårt att ta till veterinären om djuret är sjukt? en uppfödare är inte veterinär och kan inte ställa en 100% diagnos bara säga vad de tror. En uppfödare kan inte skriva ut medicin ni hämtar på apoteket.

Jag bara undrar..

MP160
0

#15 förmodligen för att veterinärerna som finns i hennes närhet inte har någon kunskap om just tammus. Jag kan inte gå till min veterinär om inte jag vet i förväg vad som är fel och vad för behandling man bör sätta in vad gäller mössen och råttorna. Det mina vettisar kan göra är att ringa till en kunnigare veterinär om inte jag vet vad som är fel men hittills så har inte det hjälp så mycket det heller.

Mymlan
0

#16 Ja men en uppfödare kan likväl ändå inte skriva ut recept, de kan ej heller ställa en diagnos bara säga vad de tror det är. Så hur vi än vrider på det så har vi en sjuk mus som kanske mkt väl behöver medicin..

Hyeonmu
0

Joo, men som MP säger kanske man då måste hitta en muskunnig människa (t.ex. uppfödare) att ställa diagnos. Sen går man till veterinär och får medicin för det. Jag har aldrig fått vettiga diagnoser av varken läkare eller veterinärer. Jag går dit, talar om vad som är fel och de skriver ut medicin mot det.

ivanhoe81
0

#18 det är så jag med gör för min veterinär ser inte skillnad på en hamster och marsvin

Mymlan
0

#18 Veterinären här funkar det inte med om jag kommer och säger musen/råttan har mycoplasma/rossel jag behöver den antibiotikan, då får man smäll på tassarna jag som ej utbildad ska inte komma säga vad för diagnos. Så den veterinär gås ej till med råttor/möss utan jag tar mig till Roslagstull. Den här kan inte sjukdomar på möss eller råttor dock så klarar hon att kastrera en råtta, hon ringer inte o rådfrågar en annan veterinär heller..

[Emmla]
0

#14 Det ljud jag hör är om jag håller örat väldigt nära musens nos och lyssnar så hör jag ett ljud som jag är nästan 100 % säker på uppstår när musen nosar (luktar), mina kaniner har samma ljud. ska möss inte ha det ljudet?

angående veterinär saken tror jag också att uppfödare vet mer om möss än en veterinär, kanske kan veterinären undersöka djuret en gång till och skriva ut en medicin om det skulle behövas. Men jag vill veta om min mus är frisk innan jag sätter ihop henne med med några nya möss (!)

Hyeonmu
0

Hmm… Är det ett "nchu nchu" ljud typ? Jag tror jag vet vad du menar och jag trodde också det var ett sniff-ljud (det låter ju som det!) förut, men det är nog, precis som i mitt fall, Rossel. Jag behandlade min mus mot just det där andningsljudet. Hon fick antibiotika och slutade låta så, så nåt fel måste det ju ha varit.

Jag skulle inte heller sätta ihop musen med andra möss medan den låter så, så det är bra tänkt. Om du bor i Stockholmstrakten så är du nära universums bästa musveterinär - Ywon Roschat, i Uppsala. Jag skulle i så fall ta mig dit med musen om jag var du. Annars kan du kanske ringa din närmsta vet. och se om de skriver ut Baytril till möss. Så får du åka dit på en "undersökning" (*host*veterinärensomstårochserdumut*host*) och få en liten spruta Baytril att behandla med. =)

Grodan
0

Jag anser att en mus som nyser är sjuk. Om den andas lite mer ansträngt än normalt eller rosslar är den väldigt sjuk och behöver antibiotika. Baytril har botat flera rosselmöss, som t ex Hyeonmu´s rosselkille och även mina tyska importer.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MP160
0

#23 lite nyfiken på hur långa kurer ni kört med baytril? 10 dagar?

Grodan
0

#24 14 dagar

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️