Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1388 ggr
Ellenfyrkant
0

Många möss ?

Hade en fundering tidigare idag när jag pysslade med mina hamstrar (3 st). Ni med jättemånga djur, hur har ni tid med gos-delen? Blir det några favoriter som får vara uppe mer? Får alla vara uppe en sväng dagligen över huvud taget? Inte en chans att jag skulle ha tid för 50 hamstrar lixom. Tungan ute Inte i dagens läge i alla fall.

(Fick lite jobbigt när jag skulle välja grupp, men tycker hantering hör till skötsel)

Mvh Ellenfyrkant

[nono39]
0

Jag har inte så mycket djur som 50 eller ngt jag har 2 marsvin 4 möss och 1 råtta.

jag har tid med alla att gossa med 30 minuter med mössen eller 1 timme.

1 timme med marsvinen dagligt och såklart jag gossar med dom lite då och då undder dagen så om man sätter ihop alla minutrarna så ängnar jag mig med djuren 3 timmar eller 2.

Med råttan så lite då och då inte så jätte gossig.:( AGGresiv

[nono39]
0

juste jag klappar ju dom väldigt ofta men när jag tar upp dom så blir det 1 ggr eller 2 per dag. och då gossar jag 1 timme typ

men annars blir det att klappa när dom är i buren handmata dom oså

StillaSinnet
0

Jo, de kommer upp en liten sväng allihop. Eller snarare de som vill. De som sover just då kommer upp en annan dag osv.

När jag matar och byter vatten vill jag titta igenom och gosa en snabbis med dem. De får klättra runt på mig medan jag fixar i buren osv. Oftast är hela grupper uppe samtidigt. Mest tid ägnar jag åt ensamma hanar som inte har någon kompis i buren. De är värda mer kvalitetstid just pga sin ensamhet.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
0

Jag kan också tänka mig att om du har en hamsterart som inte kan gå i flock, så ser du 50 möss=50 burar och allt jobb. Det är ju inte riktigt så när man har flockgående djur. Mina möss går i par, tre-och-tre eller om det r syskongrupper som växer upp max 4-6 så det är inte en bur per mus och en stund per mus.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

enbartmalin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle vilja säga: Ja alla är uppe och kelar varje dag. Men så är inte fallet.
Jag sitter och pillar i varje bur minst en gång om dagen och då får dom som vill klättra och busa med en, så alla får sin tid om dagen även om det inte är ensam tid.
Jag skulle vilja säga nej, att jag inte har några favoriter uppe mer än andra, men det har jag :/

Min pojke Valdemar brukar åka runt i en ficka eller på axlen, Ilithyia brukar få lite extra tid att klättra och busa då hon är över social med extrem energi.

Burarna med ungar i får också extra uppmärksamhet.

Då alla får ensam tid är under fotografering.

Valdemar i en bröstficka

Hälsningar Malin

Ellenfyrkant
0

#4 Nej jag är ju mycket väl medveten om hur man håller möss så det var inte en tanke. Jag har ju själv dvärghamstrar som bor både ihop och ensamma. Glad Men jag tycker fortfarande det verkar svårt att få ihop att gosa med typ 50-100 möss om dagen. Förvånad Men det låter ju inte som att de som hittills svarat och har så många djur lägger mycket gostid på varje individ heller utan att de får vara med under tiden som man grejjar med just deras bur, tolkar jag det som.

Mvh Ellenfyrkant

enbartmalin
0

#6 Ööömm.. 50-100 möss?? Nej du så många har jag inte ;)
Jag har mer än dom som har som sällskap, men inte över 50 :P

Nej jag tror knappast någon som har över 50 möss kan säga att dom kan ge alla sina möss kvalitets tid varje dag utan att ljuga om dom inte är arbetslösa och går hemma.

Hälsningar Malin

Ellenfyrkant
0

#7 Siffrorna syftade inte på en speciell person. Glad
Det var ungefär så jag funderade… Hur tiden kan räcka till och vad varje mus egentligen erbjuds.

Mvh Ellenfyrkant

enbartmalin
0

Jag tror det är så med alla uppfödare inom alla djur(så länge du inte är arbetslös eller liknande och går hemma), har du ett 50-tal(eller mer) kaniner/marsvin/hamstrar osv osv så har du nog svårt att ge dom kel-tid varje dag, men det betyder inte att dom har det dåligt för det.
Djur är i grund och botten inte keldjur, det är ju vi som gjort dom till det och jag tror inte djur som blir hanterade mindre har det dåligt så länge dom är aktiverade på ett eller annat sätt.
Och att aktivera ett djur måste ju inte göras genom kel.

Där emot krävs det att man inte har så pass många djur att maninte hinner kolla alla dagligen. Daglig tillsyn, mat och vatten är a och o. Aktivering genom rolig bur anser jag personligen hör till.

Hänger du med i mitt tänkande? :P

Hälsningar Malin

Ellenfyrkant
0

#9 Jo, precis. Har aldrig hävdat något annat. Glad

Mvh Ellenfyrkant

enbartmalin
0

:D

Hälsningar Malin