Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 1651 ggr
[Puddingpastejn]
0

Motionsglad eller störd?

Min Klara, den vilda husmusen, är helt besatt av sitt hjul.

Hon kan springa dygnet runt om inte jag tar bort hjulet, för det gör jag på morgonen, när hon sprungit hela natten. Hon har inte varit så glad i hjulet innan, men nu plötsligt vill hon inte sluta springa. Hon har hållit på i ungefär en vecka med det här. Jag försöker ge henne så mycket annan sysselsättning jag bara kan, men toarullar och pappersknyten med nötter i intresserar henne inte.

Någon som har någon idé om vad det kan bero på? Och ska jag göra något åt det, i så fall vad?

fiffiluren
0

stoppa in en massa andra grejer i buren och ta bort hjulet. Du kan stoppa in toarullar som är olika långa, massor med rivet papper, grenar utifrån (ta inte från marken utan färska från typ björk, sälj, äppelträd), många "sanerar" också grenarna först, genom att spola under hett vatten, lägga i ugnen en stund eller i frysen ett dygn.

Har du bara en tjej? Många djur som är deprimerade (pga av d om är ensamma exempelvis) kan utveckla tvångsbeteenden som att springa i hjul dygnet runt, tömma vattenflaskor, gnaga sönder allt osv

Ha henne utanför buren mycket öckså, ha henne på axeln när du gör vardagsgerjer eller sitter vid datorn, har du henne ute länge så se till att det finns mat som hon kommer åt så hon behöver äta rätt ofta.

Har man haft dom ute med en massa roliga saker så är dom på pass trötta när dom kommer hem igen att dom äter lite och sen sover dom en bra stund också :)

Ellenfyrkant
0

varför har du en vild husmus i fångenskap ?

Mvh Ellenfyrkant

fiffiluren
0

den meningen missade jag helt :S

hoppas att det bara är ett uttryck (brukade kalla mina tammöss för husmöss, bara för att det låter roligare)

MP160
0

Här kan ni läsa om varför hon har en vildmus

Ta ut hjulet ur hennes bur, hon kan få springa en stund i det om hon vill när hon är ute och leker med dig eller så istället. Smådjur kan ibland bli beroende av att springa i sina hjul av olika anledningar. Släng in en massa nya roliga saker istället för hjulet och ha henne ute med dig så mycket du kan, som skribenten ovan sa :)

fiffiluren
0

har läst det där ja, men det var ett tag sen så både tråd och användare har hunnit försvinna ur minnet

Ellenfyrkant
0

Hade också läst #4 förut men glömt bort. Så hur slutade detta ? Vad hände med bebisarna och alla ?

Mvh Ellenfyrkant

Pemsan
0

Aktivera utanför buren så mycket du kan. Vildingarna har nog ett ännu större behov av att rejsa, gräva och motionera så se till att hon får röra sig mycket utanför buren. Hon har ju haft enorma ytor innan så låt henne få så mycket yta du kan. Jag släpper Sixten i köket. Här får han hoppa, springa, krypa, rejsa, gräva, ja allt i drygt en timme varje kväll. Sen är han ganska nöjd med att pula i buren. Brukar lägga in lite nytt varje kväll, bomatrial, saker han kan flytta och mat i ströt som han han greja med.

ivanhoe81
0

#6 det står i inlägget men mamman till Puddingpastejn lämnade dörren öppen så katten satt klistrad mot buren var av klara blev stressad och bet ihjäl alla ungar

StillaSinnet
0

Skogsmusen jag tog hand om som liten var lika fixerad vid sitt hjul som din husmus verkar vara. Han sprang så fort att han inte hann med. då greppade han sig fast och åkte runt, runt, runt tills det satannade av varpå han satte fart igen för att upprepa beteendet. ibland varierade han sig med att springa i hjulet och gör aet avstamp bredvid hjulet ungefär som cirkusryttare som hoppar av hästen i farten och studsar upp igen i samma steg. Det såg så roligt ut! men jag var rädd att han skulle stressa ihjäl sig i sitt hjul så jag lät honom springa ett par timmar på kvällen när han vaknade och låste det sedan nattetid när han var som mest aktiv i hjulet. Jag tyckte det räckte gott med ett par timmars springande.

-L

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[Puddingpastejn]
0

Tack så mycket för alla svar!

Ni är till stor hjälp. Ska pyssla ihop en massa kul saker till henne nu. (Kanske kan ta ut sidor ur historiaboken och matteboken och riva åt henne så hon kan böka runt, tro…?Tungan ute)

Binajis
0

#10 Lägg in böckerna hela vettja! Flört

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Pemsan
0

Hur går det? Har tösen lugnat ner sig?

[Puddingpastejn]
0

Har tagit bort hjulet ur buren, men hon har det i badrummet när hon är lös. Har möblerat om i buren också. Nu har hon massa kartonger med fler kartonger i som i sin tur har en massa rullar och hö och rivet papper i. Hon är helt omöjlig att hitta! Men hon verkar trivas.

Skall förresten skaffa en eller två tammöss. Vet inte om en sån funkar med Klara dock. Men kanske kan vara värt ett försök?

Vattnadal
0

Min skogsmus Musen bodde med 2 mushonor utan problem.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Pemsan
0

#13. Vad roligt att höra! Jag tror oxå det kommer gå bra med kompisar. Funderar på detsamma:) Sixten har ju dock alltid varit själv så jag vet inte men jag tror att det skulle vara roligt för honom. Lycka till!!!

Grodan
0

#13 Det är en god ideé, hon kan behöva sällskap.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Puddingpastejn]
0

Tack så hemskt mycket för alla goda råd! Klara har en massa saker att böka runt i i buren nu. Jag testade att sätta in hjulet igen, och hon har kvar det, men hon har inte sprungit något alls. Är osäker på om hon kan hitta det för alla saker i buren. Tungan ute

Ska förresten ta hem två muslingar imorgon, ska bli hemskt roligt! Glad

Grodan
0

Har vildmusan träffat tammusarna än och hur gick det?

[Puddingpastejn]
0

Jodå. De har träffats. Fick faktiskt flytta ihop på julafton. Dunaburen gick sönder så fanns inte mycket att göra. Men de kommer jättebra överens. Så väldigt söta tillsammans!

[Puddingpastejn]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De små, när de träffades vid "julbordet".

[Thiah]
0

Va roligt att det gått så bra!Glad

Grodan
0

#20 gah, det syns inte att den viltfärgade musen längst bak är en "riktig" vildmus… hon ser ut som vilken tammus som helst