Mus iFokus

Mus

Etiketterom-sajteninfo
Läst 7634 ggr
Ellenfyrkant
0

Möss i garaget

Har upptäckt minst 2 st möss i vårat uppvärmda garage fullt med mumsiga gräsfrön. Vill få bort dessa härifrån så snart som möjligt och pappa planerar mus-fällor men jag tycker det är så grymt så undrar om det finns något annat sätt att få ut dem på som är värt att pröva. Att fånga dem skulle leda till mycket svett och kanske bett i vårt röriga garage. Om man tar ut allt i födoväg, t.ex. växter, fröer. Är det troligt att de skulle försvinna av sig själva då när de upptäcker att maten är slut eller kommer de bo resten av vintern ändå för att det är varmt och skönt? Vill inte döda dem men de förstör !

Mvh Ellenfyrkant

Mymlan
1

Finns fällor som fångar dem levande, då är det bara bära ut dem.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Ellenfyrkant
0

#1 Plågar det djuren på något vis ? Kan de lätt lokalisera sig tillbaka till samma ställe ? När de väl sitter fast, klarar de att sitta där i några timmar då utan att typ stressas ihjäl ?

Mvh Ellenfyrkant

enbartmalin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser en fälla som fångar levande ut. Ordentligt med mat och vatten så klarar dom sig bra om du tittar till den en gång om dagen.

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Dom känner doften av mat, går in, trillar ner i fällan via "fall luckan" som fälls tillbaka upp av en tyngd. Musen är fast inne i fällan.

Hälsningar Malin

Ellenfyrkant
0

#3 Oj, vad stor och klumpig. Finns det "smidigare" alternativ ? Jag skulle kunna chansa på att det där är ett hemmabygge desutom, kan det så vara ?
Och kolla till en gång om dagen hade jag väl inte riktigt tänkt, vill ju bara fånga dem och släppa ut dem på något gärde en bit bort.

Mvh Ellenfyrkant

enbartmalin
0

Dom finns i mindre varianter.
Nej inget hemma bygge.
Tja om du inte kollar till den en gång om dagen så kanske en stackars mus måste sitta där tills du kollar.

Vill du ha en fälla som fångar levande måste du kolla till fällan dagligen så det inte sitter en mus där i.

Hälsningar Malin

Ellenfyrkant
0

#6 Oj, tror vi missförstod varandra. Jag menar att jag kollar ju buren minst en gång om dagen men av din mening i #3 förstod jag det som att det var musen jag skulle kolla till en gång om dagen, haha. Men jag hade ju inte tänkt ha kvar musen där. Men förstod nu att det vart missförstånd.

Vart hittar man dessa ?

Mvh Ellenfyrkant

enbartmalin
0

Jag har köpt min på en outlet butik.
Men vet att grangården ska ha.

Hälsningar Malin

Vattnadal
0

Granngården säljer de burarna, samt den mindre för mus. Jag har den mindre, och har som mest fått 3 större skogsmöss i den samma natt. De är lite korkade, tror jag!Tungan ute

Lite säd, hundmat och nån fruktbit i buren, säd på vippluckan, så fångar man dem lätt och de klarar sig till morgonen. Sen häller vi över dem i en annan bur, och kör iväg med dem några km. För nära, så kommer de bara tillbaka.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ellenfyrkant
0

Tack, har du en aning om till vilket pris ?

Kilometer !? Jag har en åker typ 300 m från huset men det är en jäkla massa backar bort. Kan de hitta tillbaka då ? O.o

Mvh Ellenfyrkant

MP160
0

finns ju sånnadär man sätter i eluttaget som ger ifrån sig nått ljud som möss inte tycker om, har hört att dom är bra Tungan ute

Vattnadal
0

#10 Musfällen kostar ca 50 kr, råttfällan lite mer, om jag minns rätt. Under 100 kr för båda, när jag sett dem i alla fall. Fast mina är ju inte nya, och dessutom lite tillplattade av hundarna, men de fungerar i alla fall.

300 m går de hem utan problem! Vi kör dem 2 km för att känna oss säkra.

MVH Elin

Ellenfyrkant
0

#11 Risken är väl kanske då att de gömmer sig någonstans istället för att fly. Förvånad

#12 Aja, då blir det promenadis då. ^^ Bra att veta !

Mvh Ellenfyrkant

enbartmalin
0

#11 Dom är super bra. Men inte om du har tama gnagare i huset :P

#13 Dom som piper håller mössen på bra avstånd från huset. Men dina egna möss tål inte heller dom.

Hälsningar Malin

Ellenfyrkant
0

#14 Ah, men då är det kanske ett bra alternativ ändå ! Förvarar inga tama djur i garaget. Cool Vart finns dessa då och vad kostar en sådan tro ?

Mvh Ellenfyrkant

enbartmalin
0

#15 Som jag sa dom håller möss väldigt bra. Alltså kommer den täcka mer än ert garage. Hjälper inte att "bara stänga dörren"

Har för mig dom täcker 40-60kvm. Även genom väggar/dörrar.

Har du gnagare rekomenderar jag det inte.

Det fanns en sådan i huset jag köpte(Visste inte om den).
Mina djur satt som förlamade i 1 dygn innan jag insåg felet.

http://lantbutiken.se/butik/96-elektroniska-avskrackare-for-mus-och-rattfritt

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

"Dessa pulser stressar bort gnagarna från mellanväggar och tak upp till en yta av ca 400 m2."

Hälsningar Malin

Ellenfyrkant
0

Oj, såpass. Då är nog "levande-mus-fällan" ett bättre alternativ.

Tack för tips !

Mvh Ellenfyrkant

enbartmalin
0

Aaah :)

Ojdå, ser att min text blev fet och stor? :/

Hälsningar Malin

Grodan
0

#16 Det var mkt bra info. Hade ju själv tänkt föreslå dessa elektroniska saker, då flera säger att de fungerar, men då om de inte har egna gnagare som husdjur.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vattnadal
0

Jag ska rigga min fångstfälla nu, eftersom jag ändå ska ut och köra bil imorrn. Får se hur många som sitter i den imorrn!

MVH Elin

Ellenfyrkant
0

#21 Så du har såpass mycket möss du. Tungan ute Vad är det för trevligt utrymme ?

Mvh Ellenfyrkant

Vattnadal
0

Grovköket, rummet där vi förvarar hundmaten (nu för tiden alltid i tunnor, aldrig en säck framme), samt tvättmaskin och torktumlare och extra frys. Rummet är granne med mitt djurrum, där det säkert alltid går att hitta något ätbart.

Jag tror 2 olika kolonier med möss försöker invadera oss nu. Tidigare var alla möss vänner, men nu har 3 suttit i fällan tillsammans och slagits, vilket aldrig hänt på de år vi bott här (fångar möss varje höst/vinter). En låg tom ihjälbiten mitt på golvet nyligen!

MVH Elin

Grodan
0

Ellen, hur går det med dina garagemöss?

goodbyehiitler
0

som #11 säger de med ljudet är superbra, hade sån tidigare under en period utan tammöss i hemmet för vi hade massor i stallet på landet där jag bodde som åt hästarnas mat och spred sjukdomar till våra djur, men de är ju inte bra om du har möss i hemmet.

annars är det den musfällan som fångar de levande som är bästa alternativet enligt mig med, åka en bit bort med de efter infångning och släppa de fria igen :)

Ellenfyrkant
0

Jag har inte gjort något åt det än. Det är någon körkortsinnehavare i hemmet som får uppdraget att åka till granngården och införskaffa en levande-fångande mus-fälla. Meddelar när något skett. Men det kan ta sin lilla tid.

Mvh Ellenfyrkant

Grodan
0

Om ni inte vill fånga dem levande finns en del andra möjligheter som är närmare och billigare. På Willys säljer de slå-igen-fällor 2 för 10 kr…

Ellenfyrkant
0

#27 Ja fast det är ju just det att jag vill ha dem fångade levande. Flört

Mvh Ellenfyrkant

Grodan
0

Vad ska du göra med dem då? Skrattande

Ellenfyrkant
0

#29 Släppa ut i skogen och hoppas att de får fortsätta sina trevliga liv på en annan plats. Glad

Mvh Ellenfyrkant

Grodan
0

ok. har du skog nära?

Ellenfyrkant
0

#31 Japp.

Mvh Ellenfyrkant

MP160
0

jag funderar på att köpa en levande fälla jag med, till mammas jobb. Mössen där verkar ha fattat hur slagfällan funkar så nu proppas dom med gift… Obestämd

Hyeonmu
0

Har de  tama möss då? Annars kanske den där saken som ger ifrån sig ljud är bra? =3

goodbyehiitler
0

den med ljud är superbra till tex lager och sånna ställen skulle jag säga, arbetsplatser där det finns godsaker till möss som man inte vill ha där, föreslår en sån till din mors jobb om de har möss där :)

MP160
0

Jaaamen åh, såklart Skrattande

Grodan
0

hur har det gått ellen?

Ellenfyrkant
0

#37 Jag är inte hemma, pappa är inte hemme och ingen annan giv a fakk in tha garage. Men såg en sån där musfälla i ett förråd på ett ställe som jag ska till imorgon igen, ska höra om jag kan låna med den hem då.

Mvh Ellenfyrkant

Grodan
0

updatering 2 månader senare? Flört

Ellenfyrkant
0

Haha, jag bara väntade…

Vad jag vet har inget skett, men har inte sett eller hört dem mer heller. Fast jag tror de är kvar ändå. De kanske vilar när jag kommer in. Flört Så uppenbarligen var det inte så hög prio. Men när initiativ tas från min far så ska jag allt se till att det blir en levande mus-fälla och släppa ut dem långt bort i skogen. Glad

Mvh Ellenfyrkant