Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 442 ggr
soffiz
0

Köpa en till mus?

Som Grodan föreslog så ska jag senare köpa en kompis till Jasper. Men han har ju varit ensam i ett halvår, kommer han inte bli liksom chockad eller ngt om det helt plötsligt kommer en till mus till honom..?

mandymoo
0

Att köpa en ny kompis till en vuxen hane är alltid en chancetagning - om man tar en ung hane så kan det gå jätte bra. Men man ska vara medveten om att det kanske inte alls fungerar. Och att även om det fungerar först så kanske det efter en liten tid inte alls går så bra o man får ha dom i varsin bur.

Men visst kan man prova bara man är medveten om att det kan bli tjafs mellan hanarna o man får ha dom i varsin bur.

Jag är lite försiktig o sätter inte ihop äldra hanar med andra - mest för att jag helt enkelt är rädd att någon ska bli skadad.

soffiz
0

Okej.
Men Grodan sa också att man kan köpa typ en äldre hona som inte kan få ungar tror jag det var.. Tror ni det funkar?

mandymoo
0

Ja OM man kan få tag på en hona som man vet helt säkert är steril så är det en jätte bra ide. Men man ska vara medveten om att det nog kan vara svårt. Först för att man aldrig kan vara helt säker på att honan verkligen är steril o sen för att uppfödare som har honor som är äldre o inte kan få ungar ofta då blir sällskapsdamer till avelshanar som får sitta ensamma. Man vill ju först o främst behålla dom till sina egna. Vilket gör att det kan vara svårt att hitta en sån hona.

Kan vara bra att tänka på så att man inte tror att det finns många sånna honor att få tag på.

soffiz
0

Det låter ganska klurigt.. jag får försöka att hitta en när det är dags. Om jag inte gör det så kan jag ju köpa en yngre hane som du sa. Funkar det inte får jag separera dem.. :P

soffiz
0

Jag har tänkt på saken.. och jag tror att jag vill köpa en yngre hane istället.
Om jag köper en till bur så kan jag separera dem om de börjar bråka.
Men tänk om de bråkar typ bara på natten utan att jag vet det och blir skadade? :S

Muszimba
0

Du lär märka om de börjar bråka, för det låter en hel del och de lär nog börja ganska snabbt i sådana fall.

soffiz
0

Okej :)
Jag kanske ska köpa en mus nästa månad då! Antingen av någon här eller av någon som bor nära mig, har för mig att det var någon som bodde här i Viby… Hmm…

Muszimba
0

Det är nog Lena Tysk du tänker på, hon bor i Sollentuna och har uppfödarnamnet Vibys. Kolla på www.svemus.org/drupal/ där hittar du all info om uppfödarna i Svemus.

soffiz
0

Oooh, tack!