Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1759 ggr
Novis10
0

Darrar?

Hej igår så fick vi hem 2 möss av YlvaP här på fokus.Och När jag höll i Alexandra (som heter Tanja just nu) så darrade hon med tassen.Är det något fatligt eller?

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

ivanhoe81
0

tassdarr de trivs i handen inget farligt

ivanhoe81
0

här är en artikel om det

tassdarr

enbartmalin
0

Jag motsäger mig det där med att tassdarr är som att dom trivs, jag tror inte ett dugg på det.

Jag tror det är som dom har spänningar i kroppen och att det kan bero på olika saker.

Jag har/har haft massor av möss med det som kallas "tassdarr", jag har just nu en tjej från djuraffär som inte är speciellt handtam, tvärt hon hon är rädd och piskar med svansen när jag ska ta upp henne. Trotts detta vibbrerar hennes tassar i snabba stötar när hon är uppe i handen.
Så att tassdarr endast betyder trevnad, nej det tror jag inte.
Jag tror det betyder olika från gång till gång eller från mus till mus.

Hälsningar Malin

Novis10
0

Okej men hon var bara stilla och klättrde på mig och då kände jag att hon darrade från tassarna:)

Men jag hoppas att det var så att hon trivdes;)

//Nova

enbartmalin
0

#4 Han kan mycket väl trivas :) Jag ville bara påpeka att det inte alltid är så utan beroende på situation :)
Jag har super keliga och sociala möss och när dom sitter i handen och börjar vibrera, då tror jag det är av trevnad. :)

Hälsningar Malin

Novis10
0

okej:)

DEt är en hon förestenFlört

//Nova

amaira
0

#3. "Jag motsäger mig det där med att tassdarr är som att dom trivs, jag tror inte ett dugg på det.

Jag tror det är som dom har spänningar i kroppen och att det kan bero på olika saker."

Jag håller med till 100%, och har alltid gjort. Det är precis så som jag ser på tassdarr, och alltid har gjort. Som "spänningar i kroppen". Om det sen är av trivsel eller inte, ja det är en annan historia, och beror som du säger, helt på musen och situationen.

Jag har gott om egna exempel på kraftigt tassdarrande möss, vars enda önskan varit att få komma hem till buren igen. 

Någon har sagt att de möss som har tassdarr, har större potential att bli trevliga tammöss. Det vet jag ingenting om, den erfarenheten har jag inte.

Sedan tycker jag att tassdarr är "lite gulligt". Och något jag alltid förebered människor på, när de första gången ska hålla i en mus. Barn kan t.ex. lätt bli rädda och dra undan handen av den ovana vibrerande känslan.

[YlvaP]
0

Hon kanske är nervös? Det var en lång resa för dom små. :D

Jo Tanja är den keligaste av dom dom båda. Du får nog jobba lite mer med "Elin".

Novis10
0

Ja Elin är ju den vildaste:)

Men nu heter hon Tilda som rimmar på Vilda, haha hon är ju ganska vild.

//Nova

[YlvaP]
0

Haha sötisar. :D

enbartmalin
0

#7 :) Då är vi på samma plan alltså, håller fullt med i det du skriver.

Hälsningar Malin

Grodan
0

Jag tror inte att jag någonsin beskrivit tassdarr som att musen trivs och om det beror på spänningar så, ja. Jag har ganska tydligt beskrivit i min artikel att jag bara antar och gissar. Ok nu kanske inte ordmärkare behöver läsa artikeln med lupp, men jag har i a f tydligt gått ut med att jag inte har några vetenskapliga källor eller belägg. Jag har bara min erfarenhet. Min förklaring på vad tassdarr är, enligt mig, är kanske inte heller den bästa.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

enbartmalin
0

Jag har läst inlägg här och där och även annonser där det anses som att tassdarr är något atraktivt.

Det är det jag utgått från när jag skrev mitt inlägg i tråden.

Hälsningar Malin

Novis10
0

Har facktist kunnat hålla i Tilda (Elin) några gångerGlad

//Nova

[YlvaP]
0

Härligt. :D

Novis10
0

Japp inne i buren är hon inte direkt så handtam men väl när hon kommer ut så blir hon mycket tamareFlört

//Nova