samla låda?
hej kan man ha en stor samla låda från ikea - ? till 2 möss?
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90102971
kolla in den på länken ovanför :P
Den kan du gott ha 2 möss i..
Jag har själv sådan men den är min foderlåda där jag rör ihop mitt foder i..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
samlalåda på 130 liter har jag upp till 6-7 möss i så det är lugt med 2 möss i de
har märkt att de på 45liter är lika stor som en miniduna och de är ju lagliga för 9 möss och 130liters har dubbelt så stor yta så de är lagliga för 18 möss
Samla lådor är toppen till möss :)
Hur har du planerat att fixa luft hål? Vilket tillväga gångs sätt?
Hälsningar Malin
Vad bra :)
#3 dom får väl luft i en samla låda eller??
För en samla låda har ju en stor öppning där uppe,
Kolla länken :)
Ikväll köpte jag samla lådan till dom :) dom trivs bra :)
Vad har ni för bottenmaterial till era möss är spån bra ?
Vad har ni för leksaker till dom för jag har inte så mycket leksaker utna en toalletrulle eller aa 2 st och ett spring hjul och hus som dom sover i .
Jag kan inte ha en sammla utan lock :P Dom rymmer här hemma då ;)
Jag vet vilken du menar då jag har dom själv här hemma ;)
Hälsningar Malin
Vanligt(gult) Spån börjar lukta väldigt snabbt, jag rekomenderar alspån.
Spring hjul ska du inte ha, det förstör deras ryggar.
Du kan lägga in kartonger av olika slag som leksaker. :)
Hälsningar Malin
#6 men vad konstigt har aldrig hört att man inte ska ha springhjul ? :0 har hört om man har ett stort springhjul så förstör det ryggen inte litet :)
jag kan ha utan lock till vissa men inte till alla
ett tips att få hål i locket är att använda en lödkolv med rund vass spets och bränna hål, går 10 gånger fortare än att använda borrmaskin sedan slipper man riskera att det spricker
mina får kartonger, springhjul, hus, toarullar lite rep att klättra i etc etc
det är bara fantasin som sätter stopp för inredningen (och i vissa fall pengarna)
#4 Jag skulle inte kunna ha en samla utan lock som jag satt nät på, dels pga de rymmer och dels för inte några katter ska få sig ett skrovmål..
har man för litet kan de få böjda ryggar men mina får ett hjul på ca 20cm
Dom kan väl inte hoppa så högt ? Men mina möss e bara 2 månader m.,
dom kan hoppa högt, några av mina hoppar lätt 30-40 cm men så har de väldigt mycket energi med
# 10 vaa konstigt det stod på internet att dom skulle ha litet för att inte skaffa ryggen :(
Svansen är en förlängning av ryggraden, det är nog inte så skönt att springa med böjd rygg.
Hjul är inte att föredra hur stort det än är.
Sysselsätt dom i stället med massor att göra och klätta på.
Hälsningar Malin
Och ja, möss kan hoppa så högt ;) Jag har den stösta samlan där är, dom hoppar utan problem upp till handtags-kanten och sen vidare ;)
Hälsningar Malin
mina möss använder inte springhjulet hela tiden utan bara någon enstaka gång säg upp till 5-6 minuter om dagen om natten vet jag ej men märker jag att de inte kan göra annat än att använda springhjulet så plockar jag ur det
sedan kan de hoppa upp på Vattenflaskan väldigt lätt, kollade på en som gjorde det i ett enda skutt och jag har en ganska hög flaska till dem (300ml) och det var nog 30cm upp till ovansidan av flaskan
det är några som jag kan ha utan lock till men då är det gamla slöa hanar
#16 Ta prova spring själv med böjd rygg först 5 min, sedan i 10 min och sedan i 30 minuter. Hur mår din rygg efter det? tycker du då att även mössen ska må så?
Håller med ovanstående talare.
Vill tillägga, om det nu ändå finns andra sätt att aktivera djuren på, enkla sätt, varför envisas med att ha spring hjul som skadar, oavsett storlek och tid i det?
Hälsningar Malin
#17 tycker det var ett bra förslag och Svaret är jag tror jag skulle få ryggproblem :(
Stackars möss djuraffären tvingade mig att köpa hjulet om ni förstår vad jag menar :(
Jag ska nu på en gång ta bort hjulet .
Vore kul att se lite foton på folks inredda samla-lådor.
#20 jag kan ladda upp bilder imorgon på hur mina små möss har det ;)
Haha :P men dom har inte så mycket inredning men ja jag e nybörjare på möss :P nybliven liten muss ägare :P
Jag rekommenderar inte alltför mjuka plastlådor som dessutom ej har raka kort och långsidor samt bottnar, därför att möss lätt kan börja gnaga sig ut ur dem då. Givetvis beror det på hur stimulerad musen är och hur den upplever sin bostad och om den är "gnagig av sig"…
Själv rekommenderar jag curver boxar som inte har någon del som mössen kan greppa tag om med tänderna på insidan. Det finns visserligen hål för händer, men dessa kan man sätta nät över.
Bild på samla låda
jag hade 17 hanar i en 130liters samla innan jag blev av med dem (men fick köra 16 mil enkel väg för att leverera dem) hos mig gnagde de inte ett dugg men hos den nya gnagde de sig ur den buren som hon hade efter ett par dagars tid, har haft möss som gnager sönder allt möjligt i samlor utan att de har gnagt ett dugg på dem
#23 Möss gnager ju när de är sysslolösa och HUNGRIGA!!!
oki här hade de alltid en full skål med mat och mycket kartonger att gnaga på