Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 3564 ggr
Tiaran
0

Kliande Möss!

Nu har jag behandlat mina möss med Stronghold första gången (ska vara 2 gånger vad jag vet) men dem kliar sig fortfarande väldigt mycket så jag vet inte om stronghold har hjälpt något.

vetrinären jag var hos sa att jag skulle behandla med 30 dagars mellanrum, dock så behandlade jag dem med 14 dagars mellanrum förra gången dem fick ohyra på sig (vetrinären var osäker på vad det var för sorts ohyra)

är det rätt med 30 dagars mellanrum? det låter så långt emellan.

och varför kliar dem sig fortfarande? jag trodde att det iaf skulle gå ner lite efter första behandlingen.

Parasiterna/Ohyran har redan tagit en av mina möss som gick bort innan jag fick tag på medecinen.

Snälla om någon har ett bra svar på vad jag ska göra för att hjälpa mössen att lindra kliandet, (kanske fick jag fel medecin?) jag vill inte förlora fler av mina älsklingar (förlorade min finaste hane som jag inte hann behandla pga att apoteket inte fick in medecinen i tid)

jag lider med mina möss, och vill inte att dem ska lida med allt kliande dem måste utstå.

vad ska jag göra?

Tiaran
0

glömde påpeka att jag desificerade (ursäkta ev stavfel) alla burar när jag medecinerade mössen (var väldigt noggran med detta)

MP160
0

stronghold sitter i runt 30 dagar så ja, tidigare än så ska du nog inte köra andra dosen men jag är inte hundra på om man brukar behöva två doser? Då stronghold tar all ohyra, även det som inte sitter på djuret utan även som finns i buren behöver man oftast inte råskrubba bur och leksaker, men jag förstår varför man väljer att göra det ändå, skulle jag också gjort. :P

Hur länge sedan var det du droppade dom? Några timmar sen? Några dagar? Veckor? Jag är inte helt säker på hur fort man märker skillnad då jag själv inte använt just stronghold men det kanske tar några dagar iaf för ALLA parasiter att dö och mössen slutar klia sig?

Att din hane dog förresten, han var inte sjuk på annat sätt än med parasiter?

ivanhoe81
0

att hanen dog kan ha berott på något som inte synts men att parasiterna var lite för mycket att orka med

jag brukar köra med stronghold och bara efter någon dag så kliar de sig mindre, men jag har fått rådet att inte städa buren med en gång för ohyran dör då de går på djuret först efter någon dag skulle jag rensa ur och städa

Tiaran
0

Tack för svbaren

#2. hmm jag tror att min Hane dog pga utmattning av att ha kliat sig nästan 24/7 och att han kanske inte kunde sova pga kliandet

jag droppade dem den 31/12 så jag tycker juh att dem borde ha blivit lite bättre nu men dem kliar sig fortfarande ganska mycket.

så det ska vara 30 dagars mellanrum på stronghold? det låter så lång tid bara iom att det är möss det gäller.

jag vill verkligen bli av med ohyran som har invaderat mina möss. och jag är rädd att kanske fler av dem kommer att gå bort av utmattning pga kliandet och det vill jag verkligen inte.

#3. Vetrinären sa till mig att rengöra burarna ordentligt och desificera dem så att ohyran inte stannar där när mössen blivit friska.

ivanhoe81
0

oki för jag är van att ohyran kryper upp på djuret dricker det blodet som strongholden är i sedan dör de

stronghold håller i sig i 30 dagar vare sig det är hund, katt eller mus

hoppas du bara inte fått in sådan skit som jag fick för de verkade nästan imuna mot stronghold
gjorde ett sista försök med att bada ett 60tal möss, 12 råttor, 5 hamstrar med ohyrsshampo
bytte burar mot väl rengjorda plus att jag inte tog in dem i det rummet som var deras sedan sprayade jag hela deras rum med radar för det var något av kvalster som jag fått in som bodde i listerna inte i buren eller spånet utan i golvlisterna som vägglöss gör
men så var det ej artbestämda kvalster utan de gick på mig med

så ifall det börjar klia på dig så har du fått in den med

Tiaran
0

#5 usch då nu började det juh klia på mig bara av att läsa ditt inlägg :s

jag får nog vara lite uppmärksam på mina katter (och på killen xD ) ifall dem börjar klia sig mycket, isåfall får jag göra som du gjorde.

Hoppas verkligen att det inte är något sådant dock.

Tack för svaren, jag kan skriva här sen om hur det går och har någon fler bra förslag/ideer om hur jag kan göra så tveka inte att skriva snälla.

ivanhoe81
0

hehehehe ja du kan få klia dig nu när jag har slutat klia mig tillslut hahahaha

men var uppmärksam på både andra djur och personer

StillaSinnet
0

Det är inte svamp då?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Tiaran
0

#8 hur ser man om det är svamp dem har?

är inte så duktig på att se på mössen då dem inte direkt är stilla nån längre stund Tungan ute

StillaSinnet
0

#9 finns det sår?

Tiaran
0

#10. dem har kliat sig så pass mkt att det har uppkommit lite små sår här och där. Hanen som gick bort var värst han hade skorvlig svans och sår på hela kroppen+ ett sår på svansen som det såg ut som att han hade gnagt på för att det kliat så pass mycket.

annars ser det mest ut som att dem är skorvliga (lite mjäll liknande) under pälsen (om man blåser på dem så att man ser under pälsen).

StillaSinnet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hm…min erfarenhet angående sår är dåliga. Mina har haft svamp som inte gått att få bort. Det har växt till enorma sår. Speciellt vid svnsroten och i nacken. jag har provat med pevaryl och Lamisil utan resutat. Antibiotika förvärrar svampangrepp. det kan vara bra att veta.

Jag lägger in en otrevlig bild på svampangrepp så som det såg ut innan jag valde att ta bort den stackaren. Han kliade sig så mycket att det påminde om rävskabb. han kunde vare sig äta eller sova ordentligt och började bli nergången i sin allmänhälsa innan jag beslutade att ge upp och avlivade honom

Tiaran
0

#12 Usch då :S nej sådär ser inte mina ut.. inte ens inärheten dem har all pälls i behåll (hittils iaf) även pojken som gick bort hade päls överallt inte alls sådär "naket" som din har/hade.

jag tycker att det känns lite obehagligt med ohyran dem har på sig då jag har småkrypsfobi xD så jag hoppas verkligen att dem försvinner snart.

Tiaran
0

vlle bara informera att nu äntligen har mina möss slutat klia sig och blivit like fina i pälsen som dem var innan när dem hade vad det nu var för ohyra på sig :) tack för all respons och tips och stöd.

jag var verkligen rädd där ett tag att alla mina små älsklingar skulle gå bort pga detta, men nu är dem friska igen :D *glad*

MP160
0

Åh vad skönt att höra! Skrattande

StillaSinnet
0

Underbart att höra Skrattande !!!!