Mus iFokus

Mus

Etikettermatutfodring
Läst 1645 ggr
mieeow
0

Blivit med mus!!!

Jag gick in för att värma mig i en djuraffär, och det slutade som det nästan alltid gör när jag är i en djuraffär och har pengar: jag kommer hem med nya djur!

Denna gången fick jag låtsas att jag hade orm hemma för att få köpa två små fodermöss. "min brors orm, han är sjuk så jag handlar maten åt honom." Haha, lite kul att de gick på det. Och ut i kylan och snabbt som attan hem för att fixa en bur åt dem.

Så denna gången blev det två möss, jag har ingen aning om kön eller något annat om möss heller för den delen!

Jag kollade runt här på mus.ifokus och upptäckte att de äter nästan likadant som råttor(?). Jag har nu gjort en blandning på:

2dl Axa grynblandning

1msk vetegroddar

1-2tsk solrosfrö

1tsk linfrö

1msk hirs

1tsk sesamfrö

1msk bovete

1tsk mandelflarn

1msk torrfoder för hund

Det där med hundmaten var jag osäker på, men det är stora bitar som jag kan ploka bort om det visar sig att jag inte ska ha det. Jag har satt in en tallrik med torrfodret och de knaprar på :)

Jag blev väldigt förvånad över hur nyfikna dem är! inte alls rädda ju! och det är ju ändå fodermöss? är jätteförvånad över att de redan nu klättrar runt i hela buren, en av dem tar mat från min hand och båda har nosat på mig! 

Jag är inte oerfaren med djur, jag har 2kaniner, 1hund och 4råttor utöver de här två nykomlingarna då, haft fler djur också men de blir ju gamla och en del sjuka…

Iaf! Nu skulle jag behöva veta allt om möss! Ska läsa på men kan ju ta tid så berätta det viktigaste :D

ivanhoe81
0

det finns små bitar med hundmat med det är det som jag har i min, har hittat att man kan ha i kattmat med men det är jag osäker på pga en ingrediens som just katter behöver som alla andra djur produceras själv

mina möss har samma mat som mina råttor och hamstrar

läs artiklarna som visar skillnad på könen

anser inte att det finns några som kallas för fodermöss, det är svensktypade möss som du har, det är det som djuraffärer har

fodermöss det är de som ärnedfrusna (man får ju inte mata med levande)

ivanhoe81
0

men vem var det du fick låtsas att köpa fodermöss för?? de som du åkte med eller??

mieeow
0

ah, okej. vad bra då behöver jag inte göra olika till mössen och råttorna :)

de i affären ville inte sälja till mig, mest för att de har varit med om innan att unga tjejer som jag köper möss oh råttor, sedan ringer deras föräldrar och skriker på ägarna till affären. Jag förstår dem, men de är ganska otrevliga mot mig :(

ivanhoe81
0

oki så det är så det är alltså, konstigt att de förbjuder folk att köpa, sedan anser jag inte att det är personalens fel om unga personer köper djur det är de unga personerna som gör fel men föräldrarna ser inte det

tycker inte att man ska handla på en affär som man blir dåligt behandlad på, jag åker hellre 10 mil till en djuraffär än 1,5 som det är till närmaste för jag har fått en utskällning då jag påpekade att en av de gerbilerna som jag köpte hos dem inte var en hona utan det var 1 hane med 2 honor och jag skulle ha 3 honor (ska man få utskällning då man försöker säga det till dem på ett snällt sätt)

mieeow
0

nej, det håller jag med om. Dessutom brukar jag försöka undvika att köpa från djuraffärer överlag, då jag tycker att de har alldeles för lite kunskap om djuren de säljer och behandlar dem fel.

Men jag fick en sådan modersinstiskt och när jag ringde mamma trodde jag ju inte att jag skulle få! Men absolut, det var okej. haha gud, vilken snäll mamma jag har… ibland :D

ivanhoe81
0

jag köper bara från affärer som jag ser att de kan om djur och behandlar kunderna bra etc
den affären jag köper från där kan den som har hand om reptilavdelningen mer om smådjur än vad den som har hand om smådjursavdelningen på det stället som jag blev utskälld på då är det ju något fel på det stället ju, hon som hade hand om smådjursavdelningen kan inget om smådjur för hon sa att alla smådjur ska sitta ensamma utom gerbiler

mieeow
0

haha gud, vilket påstående…

Jag har satt upp en regel för mig själv "uppfödare, inte affär"

ja, du ser ju hur bra jag är på att hålla mig till det. Förra gången kom jag ut till mamma med en råtta i tröjan, haha. Mamma blev inte särskilt glad då jag redan hade 5 andra hemma.. :3

ivanhoe81
0

bara 5 råttor själv har jag 14 hanar hemma sa till mig själv max 6 st och det har inte gått bra när jag har 14 st (visst 2 st är en kompis råttor men det är ändå fler än jag bestämt mig för hehehehe)

jag ser inget fel i att köpa från djuraffär om djuren trivs, ser friska ut och kommer fram för att kolla när man tittar in i burarna

jag får ut mer av djuraffärsdjur än uppfödardjur, man arbetar ju mer med djuraffärsdjuren och får ett starkare band till dem
sedan så får jag inte ut så mycket av stamtavlan som följer med då man köper från uppfödare, enda som är bra med stamtavlan är om man ska ha uppfödning annars så går det bra med djuraffärsdjur

den tamaste av mina möss är snart 2 år gammal och är från en djuraffär där de lät hanar och honor gå ihop hela tiden, det var alltid ungar i burarna som blev infrusna till reptilfoder etc

Kickan90
0

#8 du behöver ju inte alltid får en stamtavla till mössen bara för att det kommer från uppfödare, kan ju köpa från privat.

själv så stöder jag ALDRIG djuraffärer, det vet inget om djuren enligt mig.
sen precis som du skriver så paras ju djuren hela tiden och det låter ju inte bra att låta dom paras om och om igen, tänk såna sjukdomar de sprids mellan parningar och vid förmånga djur.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

mieeow
0

haha jo, men ändå :P

sant, men många djur blir också utsatta för onödig stress i djuraffärer. Och själva grejen att ha en affär med levande varelser som om de var slit o släng produkter, det känns hemskt tycker jag.

Håller med om stamtavlan, men det kan vara kul också, att veta lite om släkten bakom djuret man köper.

Kickan90
0

#10 finns ju härstamningsbevis, de kommer jag ge ut på mina möss ^^

Medarbetare på

mieeow
0

#9 delar din åsikt ganska mycket där, men faller så lätt för impulsen

Kickan90
0

#12 samma här ^^

Medarbetare på

ivanhoe81
0

det är de okunniga djuraffärerna som jag inte vill sponsra, men de som är kunniga och delar på könen direkt som de kommer till dem de är inte dåliga med djur

#11 härstamningsbevis är samma sak som stamtavla enligt mig, man får bara veta namn, färg och hårtyp på de i bakgrunden helt värdelöst enligt mig, man får inte veta ett dugg om sjukdommar eller något sådant
för mig är sådant inte viktigt men jag kan säga att stamtavlor och härstamningsbevis passar som bottenströ om det inte är sådana som man funderar på att avla på

Kickan90
0

#14 brors väl på vad du menar, jag har h-bevis på min kaninuppfödning och det är bäst.
där får jag reda på om de har sjukdomar osv om jag tar kontakt med uppfödarna.

så nej håller ej med dig där.
bättre att ha info så att man kan ta reda på historian än att man sitter i skiten.

varför ens sponsra affärer, de lägger inte ner sin arbetstid på att göra djuren tillräckligt tama som en uppfödare.

ett h-bevis är ungefär som en stamtavla men du kan ej ställa ut dom. pga att h-bevis har man till icke godkända håranlag eller en ras som en är godkänd ännu.

jag avlar på dvärgvädur med rexpäls och ska snart få min första muskull. tycker det är bra med infom om djuren, roligt att se hur långt bak man kan följa och vilka anlag/färg de har osv och kanske få tag på personer som har haft släktingar till mina djur.

Medarbetare på

ivanhoe81
0

jag vill inte behöva fråga för att få reda på sjukdommar, hatar att ha kontakt med folk om det och har inte brukat få svar på mail då jag skickar men men
tycker att sådant ska stå med på lapparna vilka sjukdommar djuren har haft men nej, man måste fråga

enda skillnaden på det man får reda på med de papprena mot djuraffären är enbart namn, färg och hårlag på föräldrar och farföräldrar inget annat

ivanhoe81
0

och utställning de flesta säger att djuraffärsdjur blir stressade av alla folk som kommer in och kollar, har varit på en musutställning och jag anser att det är värre på dem, sitta i små lådor utan något att krypa in och gömma sig i och folk som tittar in i de lådorna etc

jag är emot utställningar efter det, de ska ha större lådor och chans att kunna gömma sig anser jag för att inte bli stressade men det är min åsikt

enbartmalin
0

Om jag inte har helt fel för mig så får inte djuraffärer sälja djur till barn under 18.
Kan varit därför dom nekade dig att få köpa?

Hälsningar Malin

mieeow
0

#18 de sa att de helst bara säljer till ungdomar över 16, jag är 15 och det sa jag till dem. Men ja, det kan ju vara en bidragande anledning

mieeow
0

Förresten, jag är rädd att jag har fått hem en hade och en hona D: Det buktar ut på den ena, först tänkte jag att den kanske behövde bajsa, men det är kvar idag så… Det är inte så på den andre, om jag lyckas ta bilder i eftermiddag, kan någon hjälpa mig att säkra könen då?

mieeow
0

När blir mössen könsmogna? och vad är den ungefärliga storleken på dem då? jag vill inte sluta upp med tusen möss D:

Dessutom vet jag inte om de här är syskon eller inte..

mieeow
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite bilder på den ev. honan, Salt:

Bluefish
0

http://mus.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=305b16c7-929d-4eee-8a71-ae30b97d279a

I den här tråden visas med bilder hur man ser skillnad mellan könen.

Gud är en häst

ivanhoe81
0

de blir könsmogna runt 4,5 veckors ålder

mieeow
0

#24 ungefär hur stora brukar dem vara då? man ser utbuktning vid pungen på pojken, men det gör man väl innan de är könsmogna, eller? Grejen är den att jag vet ju inte hur gamla de är..

Grodan
0

mieeow, välkommen till mus-ifokus och välkommen som nybliven musägare! Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

mieeow
0

Tack Grodan! :D

Kickan90
0

#22 söt flicka :D

Medarbetare på

UlrikaD
0

Vilken otroligt söt tös!Kyss

mieeow
0

Tacktack båda två, håller med er helt o hållet. :)

Men är det ingen som kan uppskatta åldern? Salt (honan) väger 18g och Peppar (hanen) väger 22g

Kickan90
0

#30 svårt, men hur stor var hon i jämförelse med de andra mössen dom hade? =)

Medarbetare på

mieeow
0

#31 hann inte titta så noga, såg ingen särskild storleksskillnad..

Hyeonmu
0

Har du flyttat isär dem, förresten? Ifall flickan inte blivit på tjocken än är det ju bäst att få isär dem så fort som möjligt.

mieeow
0

#33 nej har inte flyttat isär dem än, hon går upp i vikt så är rädd att hon redan är på smällen.jag kan ha fel, men har inte hunnit fixa en till bur så har inte precis något val.

Blire ungar så blire, jag får ta hand om dem som kommer, om dom kommer

enbartmalin
0

#34 Om du inte hunnit fixa bur får man bli kreativ.
Plast låda tex.
Det är ju dumt att chansa, om du inte vill ha ungar dvs, vill du ha så är det en annan femma.
Plus att du kan komma att sitta med två kullar då dom oftast parar sig direkt efter att ungarna föds.

Hälsningar Malin

mieeow
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#35 jag vet, kull vill jag gärna ha. men jag vet att det inte är det smartaste..  blir att sära på dem ifall hon blir på smällen.

salt vägde 18 när jag fick henne, sedan 19 och idag 18 igen. peppar vägde 22 de två första dagarna och 21 idag, tror det har med hur mkt de äter att göra…

lägger in en bild på peppar också :)