Tips om hur...
…man får tammare möss? Asså när dom är i handen och axlarna och sånt är dom jätte lugna och snälla, men det är typ när jag ska ta upp dom så springer dom och gömmer sig. Brukar möss göra det elr är dom typ rädda?
Och sen så har jag läst om att när mössen är på golvet så typ springer dom inte iväg utan vill typ sitta i handen. Fast jag har inte riktigt vågat släppa dom på golvet för när jag hade haft dom i bara några dagar så satt jag på min matta med ena min mus och så gick hon ner på golvet och sprang och gömde sig bakom ett skåp. Och när jag skulle ta henne så blev hon nog lite stressad.
Jag har fått för mej att det är lite lättare att få dom tama om man har en bur som man öppnar på sidan för då kan man typ sitta bredvid buren och låta mössen klättra ut eller nått. Fast jag har ju en duna bur.
jag brukar ha handen nere i buren och vänta tills alla mössen mörjar klättra på mig (efter att de smakat på mina fingrar)
visst jag har möss som är rädda med sedan sådana som hoppar upp i handen innan jag hunnit stoppa ner handen i buren
ta bort överdelen från dunaburen? du kommer du liksom inte överifrån.
Jag har tagit av överdelen på buren nu, och mössen har typ redan blivit lite mer framåt
men nu får katterna VERKLIGEN inte komma in i mitt rum.
#3 jag har samma problem, fast med en hund. Ett tips är att säga till familjen att du har mössen ute, ingen för alltså öppna dörren :)
Låt mössen klättra på dig först, utan att du tar upp dem. Så de vänjer sig vid din lukt, och får utforska dig liksom. Sedan kan du så småningom röra dig lite, ta fram handen framför dem, ha gärna lite goda frön eller något du vet dem tycker om!
Lycka till!
#4 det är bara mamma och jag som bor här och hon vet att jag har mössen så, så hon öppnar inte dörren. men det jag är lite orolig över är en av mina katter som kan öppna dörrar…hon brukar inte göra det så ofta men hon kan. så när jag inte är hemma så ställer jag typ en stol framför dörren så hon inte kan öppna.
Asså jag har haft mössen några månader och dom är inte otama men jag vill liksom ha dom supertama. Nu när jag tänker efter så borde jag ha köpt en hane. för då kan man lägga all tid på ett djur så den blir supertam och så. Men jag ångrar inte mitt val, för dom har ju en stor plats i mitt hjärta :)
Tack för tipsen föresten!
#5 då är det bara att spendera all tid du har med ditt djur :) dina blir det ju men ja. på sommaren, om du litar på dem kan du ju ta med dem ut. jag brukar ha med mina råttor överallt när vädret tillåter, jättemysigt!
#6 Ja, det är ju jättemysigt. Förut hade jag och min syster någon slags råtta elr så var det en mus( jag kommer inte ihåg för jag var så liten) men den brukade vi iallafall ha med ut på sommaren och alla barnen på gården blev så nyfikna :D
Men när du säger ta ut menar du då släppa ner dom elr menar du att bara ha dom "på" sig? 
Jag hade en råtta innan, som var hur tam som helst. hon brukade få springa lite som hon ville när jag satt i stadsparken med vänner, hon gik och hälsade, snodde lite öl och sedan somnade hon i min nacke. Men när jag gjorde likadant med en annan så sprang hon under ett hus och ville inte komma ut :( så nu när gammelråttan är död vet jag inte riktigt hur jag ska göra i sommar, ha ngon annan på axeln kanske. btw jag fick tillbaka rymlingen, tur att lilly är så matglad, annars hade hon nog stannat kvar…
vet dock inte hur det blir med mössen, har mina två första möss nu men fick dem för två dagar sedan så vi får se hur tama dem blir :)
det har ju lite med deras personlighet att göra också