Lite risig
Fatso, som jag skrivit om tidigare här är lite av en kräsen mus, har alltid sett lite risig ut. Det är förmodligen därför jag skämt bort honom mer än de andra. Större rationer solrosfrön, nötter och grönsaker. Men nu har han börjat se riktigt krasslig ut. Han var hos veterinären som kände på honom. Inga knölar då i alla fall, då behandlades han även mot Rossel. Nu snart ska alla få en kur stronghold, men jag vette fasen om det kommer hjälpa. Han ser så… krasslig ut. Vill alltid ha mat (utifrån, även fast han har säd i buren), pälsen ser vanvårdad och tufsig ut och han har en slags stirrighet i ögonen. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra… =/ Eller tänka. Nåt ni kommer på spontant, sådär?
Ojdå, hur gammal är han? Spontant tycker jag att han låter gammal i kroppen. Kanske nånting som han käkat för lite av?

Hmm. Fasiken jag har så dålig koll på hans kull… Lite över året skulle jag tippa. Jo men jag undrar så vad det kan vara. Ingen anna visar samma brist och alla har samma mat. Hans glupskhet tyder ju också på att det är något han behöver. Jag får helt enkelt testa vidare…
Jag hade en mus som var sådär… rastlös… en dag kom jag på vad han ville säga mig och det var tyvärr inget possitivt: att han ville dö!
Förlåt nu om det låter konstigt och jag vet att Hyeonmu är känslig, men jag tolkade hela situationen med denna vackra mus så. Han ville inte äta, han skötte inte sin vackra långa satinpäls och han påkallade hela tiden uppmärksamhet. När jag tog upp honom kunde jag tydligt känna att han ville något. Och så plötsligt en dag insåg jag det… inget JAG ville, men jag kunde inte blunda för att det var hans önskan. Jag minns att jag även frågade Tomas vad han tyckte om denna mus (som han kallade julgranssmycket) och han tyckte att om det var det han ville, så skulle jag låta det ske. _Dock minns jag inte om jag hjälpte musen att dö, jag vet bara att jag inte avlivade honom direkt då jag insett hans önskan, utan lät honom "plågas" ytterligare ett tag… medans jag letade efter hans sjukdomstillstånd (som jag dessvärre inte fann av). Jag lät inte obducera eller dissikera honom, så jag vet alltså inte vad han led av.
_

Wohoo! =) Fatso har gjort en ganska plötslig återhämtning. Jag har börjat ge honom mer frukt och mindre feta saker och det verkar ha hjälpt. Han har lagt på sig lite till utan att se överviktig ut och hans tiggande är nu mera som "tja om du har lust kan du ju ge mig en brödkant" snarare än "ge mej ge mej ge mej - jag dööör".
ACK! Grodan! Jag glömde svara.
Jag tog inte illa upp, utan tog till mig av vad du sa. Jag tror att djur absolut kan signalera om vad de vill. Sen är det ens uppgift som ägare att försöka tolka det rätt och försöka acceptera det när man anar att de vill något man absolut inte vill själv. Vilket… är både svårt och krävande. Jag är bara glad att Fatso gjorde en uppsving och inte slutade äta eller blev hängigare.
#4 Vad bra. Du läste av din mus bra.
Jo, det är väl så att när man upptäcker att något är knas med djuren letar man ju orsak och när man inte kan finna det direkt försöker man ändra utfodringen lite… Jag är glad för din och Fatsos skull.