Blir det bra?
Hejsan min mammas kille har ett hembyggt terarium.Glas på framsidan och trä på sidorna. Längden är 140*125*70
Hög*lång*bred
Men i a f det jag undrade är om det blir bra för 2 mus honor?
Tänkte att man kunde ha massa grenar i och lite rolig inredning:)
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
Det är ju jättestort! De kommer att gå vilse där.
Nejdå, det är jättebra med stora burar så att man kan ha mycket saker och inreda på olika sätt. Ge dem en grävavdelning med jord och massa pinnar och grenar. Möss kan aldrig få nog aktivering.
Ibland kan jag dock tycka att möss som är mindre tama kan bli lite förvildade i en alltför stor bur.
Haha då lär ju lilla Tilda bli lite vildare eller?
Haha det får vi nog allt se:)
//Nova
Mja, fast det handlar ju om ditt tålamod och om du kan inge förtroende också. Jag måste erkänna att jag inte är drottning av tålamod och vill att mina möss skall komma upp i min hand omedelbums. Därför kan jag inte alltid vänta tills de har lust att komma, eftersom en del är försiktiga och mindre framåt. Då tar jag helt enkelt bara upp dem. En del möss gillar inte detta och kan ge dem mindre förtroende för mig.
Dock har jag märkt att tar jag bara upp dem snabbt, pussar på dem och säger något snällt och sedan sätter ner dem igen och håller kvar handen så kan de gå iväg för att sedan nästan direkt söka upp min hand igen. Det ser jag som en positiv sak. Då skulle jag kunna belöna med något… NÅja, jag är inte en mustränare eller rehabiliterare så jag kan inte säga mer om det… men det är en tanke i a f
Saker som gör att dina möss känner förtroende för dig, uppskattar dig och tyr sig till dig
1. Mata dem ofta med god mat - det behöver absolut inte vara stora bitar, utan eg bara smakprov på det du själv äter (bor mössen nära köket blir saken mkt lätt)
2. Ha en öppen bur eller bur där du kan få kontakt med mössen flera gånger dagligen
3. Ha buren på ett mkt centralt ställe där det händer saker hela dagarna, så att mössen aktivt får ta del av ditt liv
4. Lyft aldrig mössen felaktigt så att den får ont eller känner sig illa behandlad på något vis
5. Skräm aldrig musen
6. Om musen blir skrämd någongång, ta upp den och "trösta den" (prata lugnt och lågt samtidigt som du klappar den mjukt tills den lugnat ner sig eller "tassdarrar"/vibrerar)
7. Ta upp mössen små korta stunder ofta
8. Gör något skoj med musen, t ex låt den leta godis i en grävlåda, hoppa agility, lär den trick osv

Här hemma är verkligen köket det bästa stället för musburar.
Så fort man börjar stöka lite eller mikrovågsugnen säger pling så står de uppradade vid burdörren och väntar på godis.
#4 HÅller med. Köksmöss blir mkt tama. Aha, du har klickertränat dina möss till microplinget… hehe

#5 Man skulle tro det. Går inte att gå förbi där utan att ge nåt godis. Har man ingenting i handen så får man se till att ha munnen stängd för då klättrar de raskt upp på axeln och försöker stjäla det man redan tuggar på.
Har en burk med smörgåskex bredvid terrarierna just för dessa tillfällen när man faktiskt inte vill svälja en mus.
Ska göra som du säger.Kan tyvär ej ha dom i köket eftersom att min mamma tycker inte om ders lukt :/
Den enda plats där dom får vara är i mitt rum men där går jag in och ut hela tiden sover också där :)
//Nova

#7 Nej, det är väl inte alla som vill ha möss i köket kan jag tänka.
Själv tycker jag det är trevligt med lite sällskap när man diskar. Väntar bara på att de ska bli som Askungens möss och börja hjälpa till lite.

Jag viste inte att man kunde lära möss saker för mamma hade några möss när hon va liten och hon sa att de bara sprang runt och va tråkiga men nu ska jag få köpa två små möss
eller efter påsklovet men jag längtar så!!!!!