Februarimusen
Posta bidrag
- ladda upp foto och skriv berättelse om musen -
i denna tråd
till och med 25/1!!!
Mouse of the month; February!
Upload a picture of your mouse and a personal story about it, in this thread. Pixels about 800x600 (larger is ok - it will automaticly be resized to maximum 800 pix width). Only one pic per member. Until January 25th!
Varje månad har vi en tävling: månadens mus. Medlemmar på mus-ifokus deltar genom att bifoga ett foto på sin tammus, ca 800 pixlar brett, samt en personlig berättelse om den. Endast ett bidrag per person. Månadens mus avgörs genom röstning av medlemmarna - denna vinner ära i all evighet
Sedan kommer någon av dessa möss koras till årets mus. Det kommer ni; medlemmar i musifokus få rösta om! Årets mus kommer förutom äran vinna ett musligt pris!
Obs! Ett bidrag / person gäller! Välj ett foto som är ca >>>>800x600 pixlar<<<< - det vill säga inte för litet foto, då det blir svårt att bedöma och se små bilder. Större går bra då det skalas ner till 800x600.
Erat bidrag lägger ni i den här tråden ända fram till den 25/1. (omröstning sker sedan endast till den sista i månaden)
Glöm ej den personliga berättelsen om musen!
Chilloutarea's Bun är en splashhona som i själva verket inte är så blyg som bilden påvisar. Men snäll är hon, både mot folk och musvänner. Hon är en riktig mysmus :)
Hon har varit en super bra "moster" till sin väninna Cake när hon fik sin kull i höstas, så söt med de små liven <3! Nu har hon äntligen fått en egen man och jag hoppas hon blir en rar och omhändertagande mor till sina små.
Både Cake och Bun kommer från Roland Fischer, Tyskland och det är en ära att få ha dem här hemma och njuta av dem varje dag :)
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Det här är Mynta, en kille på 15 månader.
När jag köpte honom så var jag ganska ny i musvärlden.
En sak hade jag snappat upp i alla fall (hade hunnit med en musutställning och en pc-kurs) att möss som bits ville ingen ha och att ingen ursäkt för att bitas accepterades…
När Mynta kom hem var han snäll, lite sprättig i buren men lugn och fin i handen.
Först fick han bo i en bur sen flyttades han till ett akvarium, då ändrades han beteende över en natt!
När jag satte ner handen och skulle ge han mat så formligen rusade han fram och bet mig…hårt…först blev jag chockad, han hade ju aldrig bitit mig förut eller visat sånt beteende sen tänkte jag att det var en engångsgrej. Men det var det inte..han fortsatte att bitas.
Jag talade inte om det för nån förutom familjen, ville inte att nån skulle säga att avlivning var det enda rätta…det kanske var dumt, han mådde säkert inte bra just då…men i dag är jag glad att jag inte sa/gjorde nåt!
Jag började med att varje gång jag hanterade Mynta ha vantar på mig (för då ryckte jag inte till om han bet mig)när han rusat fram och bitit mig i vanten och upptäckte att jag inte ryckte till eller nåt så gick han upp i min hand, sen upp till mitt hår. Där kunde han ligga och mysa hur länge som helst, han bet mig aldrig i nåt annat än händerna. Jag pratade väldigt högt till han innan jag satte ner handen (ifall han hörde dåligt
)och efter ganska lång tid (säkert ett par månader) så slutade han att bitas. Då blev nästa steg att ta av vantarna när jag hanterade honom och det fungerade lika bra, dock fortsatte han att rusa fram mot handen, men han bets inte.
Nu kan jag inte förstå att Mynta överhuvudtaget har bitits, jag litar hundra på honom! Han skulle aldrig bitas, det är jag säker på.
Han är en av dom mysigaste mössen jag har, väldigt tam, är lös och kommer när jag ropar, det finns en sak som får han att rusa fram till min hand och det är när jag säger majs…för det älskar han, och då vet han att jag har det i handen…
Han gömmer sig för mig ibland, denna gång var det i sonens mössa..
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Lilla Räv flyttade hem till mig 17/1. Vi åkte hemifrån för att hämta skötselblad och titta på möss, och hem kom vi med 2 stycken. Den yngre är 10 veckor och fick sitt namn redan i bilen på väg hem, döpt efter barnboken " Den minsta räven ".
Sedan dess har det varit full rulle i hemmet. Lillan bökar och stökar varje vaken minut. Det ska flyttas grejer, grävas gångar och inte minst klättras. Första dagen fastnade hon med tån i en tråd i hängmattan och där hängde hon, panikpipandes. När jag nystat lös henne satte hon av som en oljad blixt in i huset, återhämtade sig sekunden därpå och kom paddlandes för att sniffa på handen. Hon är lite blyg lillflickan, men väldigt nyfiken. Lite spännande är det trots allt med människor och sådant de bjuder på.
En väldigt försiktig liten tjej som bjuder på en hel del upptåg.
Gud är en häst
Detta är Freyja. Hon är en dutch/fox, Långhår.
Hon och hennes syster kom till mig när inte min kompis kunde ha kvar dem, då hon märkte att hon var allergisk mot möss. Hon hade bara haft dem i någon månad. När jag fick hem dem, så tänkte jag att Freyja skulle få heta "fläckis" för att hon har några fläckar. Men det blev inte så, utan hon fick behålla Freyja och Saga fick heta Saga. Tycker att namnen är fina och passar båda.
Freyja då: är en försiktig tjej, vill helst vara inne i buren än att komma ut och klättra utanför buren. Men när man har tagit ut henne så tycker hon att det är okej att få komma ut..det är oftast då som hon går ut flera gånger efter. Är tam när man håller henne i handen och är jätte snäll.
//Camilla
Hemsida
Black Jack är svart med vita tassar och har massor utav energie, kan knappt vara still :D
Han kom till oss i helgen från maria och vi gillar honom jätte mycket.
i hans bur så älskar han sitt stora popcornhus^^
när man kommer nära hans terrarium så springer han fram och ställer sig på baktassarna och tittar nyfiket
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!