Bråk med nya möss
Jag har precis introducerat två nya möss ca ca 8 veckor gamla till min mus ca 6 veckor gammal. Jag gjorde enligt Grodans artikel om att introducera möss, dvs lät dom träffas på neutral mark först, och sen eftersom att det gick bra satte jag dom i en nytvättad bur med nytt strö, nya kartonger, nya strumpor osv. Det gick bra en stund men sen började den ena utav de lite äldre mössen bråka med den yngre musen, rida på henne och jaga runt henne, men lät henne vara så länge hon höll sig borta. Och jag såg att den lille lyckades både äta och dricka.
Först tänkte jag att jag skulle låta dom vara så att de fick göra upp om rang men efter att jag tyckte den lille blivit runtjagad lite väl mycket (de for runt som galningar i buren) satte jag nu den taskiga musen tillbaka i sin gamla bur så att nu sitter bara den lilla och den snälla stora tillsammans.
Jag har tittat på dom noga och ingen har några sår.
Ska man låta dom bråka ett tag, vart går gränsen? Nu är planen att sätta tillbaka den taskiga musen i de andras bur igen imorgon och hoppas att det går bättre. Kan man göra så, eller måste man rengöra allting igen då?
jag tror det är en ganska bra lösning att ta ut den lite mer dominanta honan, så att de andra två får bo in sig i buren, då är det inte "hennes revir" när hon kommer tillbaka och borde ta det lite lugnare.
Bra, då kör jag på det :)
Vill tillägga förresten att jag inte tror att hon är en taskig mus alltså utan jag skrev så för att förenkla :D Dominant låter mer neutralt o bra ;)
dominant är det ord som används, oftast finns det en hona i flocken som betsämmer men om flocken fungerar bra så syns det inte vem det är. Kanske är hon bara så pass ung än att hon inte riktigt vet hur hon ska hantera en ny situation, i det här fallet en ny hona.
Jag gjorde exakt samma sak som du (introducerade i de åldrarna), de jagades och försökte rida varandra men efter någon månad så var det nästan helt borta.
Jättebra gjort av dig, kimko, och bra svar fiffiluren.
Med sådana här honor får man prova sig fram. Det kan vara så att de har lite svårt att acceptera unga honor i sin flock och med tiden då den unga honan luktar mindre bebis kommer hon att sluta bråka med henne. Dock är det inte roligt för någon att ha en flock där det råder osämja så man får lösa problemet på lämpligt sätt.
Om det inte fungerar i buren just nu, så kan de kanske i a f träffas varje dag på en lekplats (som från början är neutral, men sedan blir "deras") där du har full insyn och kan påverka om det uppstår bråk. Det är alltid lättare att det blir bråk i en bur än på en lekplats och du har alltid lättare att ingripa på en lekplats.
När jag introducerar äldre råtthanar till en redan etablerad råtthanflock brukar jag sätta ihop dem på en stor neutral yta med massor med saker att krypa i och greja med samtidigt som de får en massa god färskmat att mumsa på. De får sitta där och äta tillsammans medans jag gör i ordning en ny bur till dem. Jag har hela tiden full koll på dem och kan se hur de "intragerar" (detta kan vara fel ordval, jag fick kortslutning i hjärnan) med varandra. Om någon blir sur osv. Är stämningen avslappnad och god får alla flytta ihop i den nya buren. Jag behöver ha full koll på dem de närmsta timmarna, så hopsättning av vuxna hanar kan endast ske då jag vet att jag kommer att kunna ha det. Är någon spänd, reser ragg eller blir orolig av hopsättandet avbryter jag det - för att antingen prova igen senare genom att de dagligen får träffas där eller för att aldrig prova igen. För det mesta fungerar det dock ypperligt.
tack grodan :)
Och kimko, testa sätta ihop dom idag, och se hur det fungerar, annars är det bara att testa alla olika tips du har fått och se om det fungerar. Men som nämnt så kan det ta ett tag innan det är helt bra i flocken
Tack för era svar!
Nu har jag satt ihop dom i en lekplats (deras förhoppningsvis framtida bur när de blir vuxna - en gigantisk gallerbur med 1 cm mellan gallrena, än är dom för små för den buren alltså) där dom varit ca 1,5 h nu, med lite strö och några kartonger att gömma sig i, o lite utspridd mat o vatten förstås. Det går rätt bra faktiskt, de bråkade lite men har sen legat o sovit tillsammans i en hög i en kartong.
Tänker försöka sätta in alla i deras "riktiga" bur senare ikväll och se hur det går. Men ifall det inte går, utan jag får göra som Grodan skrivit ovan och låta dem träffas varje dag på lekplatsen, vilka tycker ni isåfall jag bör låta bo ihop medans jag väntar på att alla kan bo tillsamans? Det äldre systerparet, eller den lilla musen och den "snälla" systern? Eller kan man typ låta den snälla systern bo varannan dag med den dominanta systern och varannnan dag med lillen? Eller tror ni hon blir stressad då?