Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1810 ggr
Lady-X
0

Kan man ha bara EN mus?

Har bara haft råttor i mitt liv och dem ska man ju ha minst två av. Hur är det med möss?

Vad skiljer möss och råttor åt vad gäller behov att springa lösa? Hur stor bur måste en mus ha? Är de lika snälla som råttor (de råttor jag hade bet ALDRIG).

fiffiluren
0

Hos möss är det vanligast att honor går i grupp och hanar går ensamma, så det är fullt möjligt att ha en ensam mus (hane).

Det minsta man bör ha är väl dunabur, och så en massa leksaker och grenar och hus och grejer som man kan få in i buren :)

Sen skiljer det sig väldigt mycket individuellt hur mycket de vill vara utanför buren och vad de vill göra utanför buren. En del vill bara mysa i nacken på matte/husse andra kan inte få nog av att snifa runt och upptäcka. Men möss är till stor del som råttor, och tycker om att följa med i tröjan och se vad som händer :)

De flesta möss bits inte, och köper man från en uppfödare som är jättenoga med temperamentet så ska det inte förekomma alls (sen finns alltid den där en på tusen där det slår slint).

Sen har möss snabbare ämnesomsättning än råttor och kan måsta ha mat utanför buren om de är ute länge.

Jag försöker ha mina tjejer ute så mycket jag kan, och när de är vakna och inte vill komma ut ur buren så sitter jag bara bredvid och pratar med dom och dom är nyfikna och kommer fram :)

Lady-X
0

Är det lag på att ha två honor?

Luktar hanar? Kan man bada bort doften i så  fall? Är det skillnad i mentalitet hos honor och hanar?

enbartmalin
0

Det är lag på att hålla möss 2 och 2 även hanar med undantag.

Gnagare lever ofta i familjegrupper eller kolonier. Huvudregeln är därför att du ska hålla djuren i par eller grupp. Detta gäller dock inte guldhamstrar som vanligen är aggressiva mot artfränder.

Hälsningar Malin

fiffiluren
0

Det är lag på att man ska ha minst två av möss, men hanar går ofta själv för att de kan bli aggressiva mot andra hanar och hör då till undantagen

Hanar luktar mer än vad honor gör om du frågar mig, men folk upplever det lite olika. Har man bara en mus i hushållet markerar dom mindre och luktar lite mindre (talar av egen erfarenhet). Sen kan man prova olika ströer toa-lätt, remiss, stl-strö (tror jag det heter, det är en smulad wellpapp), tidningspapper och alspån är några grejer man kan testa och se vilken som upplever dämpar lukten mest.

Personligen tycker jag nästan bäst om hanar rent temperamentsmässigt, hanarna har varit mycket mer tama och mysiga än honorna men det är också individuellt.

Sen att man har saker i buren som är lätta att diska, typ plast (kan dra till sig lukter), glaserad keramik och glas (har säkert glömt nåt). Sen kan man ha förbrukningsgrejer såsom kartonger, toarullar och så vidare som man slänger när man känner att dom inte funkar längre.

enbartmalin
0

Taget ur jordbruksverket

Allmänt om hållande av kaniner och gnagare

1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Och nej du ska inte bada en mus. :)

Hälsningar Malin

Lady-X
0

#6 Varför inte? Då jag hade råttor badade jag dem jämt inför ustsällning, gick hur bra som helst  :-)

fiffiluren
0

jo men möss blir väldigt fort nedkylda och kan bli väldig sjuka av att bli blöta

enbartmalin
0

#7 Möss har inget behov av att badas.
Det är inte musen i sig som luktar, det är deras urin.

Det är buren som ska badas(städas)

Hälsningar Malin

Grodan
0

Som uppfödare kan jag sälja hanar ensamma, eftersom jag vet att hanar sällan fungerar att leva ihop hela livet under fredliga former. Jag har även märkt att från mina linjer där jag avlat fram supermjuka hanar som kan bo ihop i flockar om bröder kan osämja uppstå om de byter miljö, så jag säljer alltså inte ens ett brödrapar från sådana linjer om inte köparen är mkt musvan och medveten om vad som kan hända i den nya miljön.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lady-X
0

#10 Ok. Om man städar buren till en hane regelbundet kommer det stinka ändå? Alltså hur mycket luktar det? Kaninens toalett luktar oxå, men bara om man inte mockar dagligen…

Grodan
0

#11 Ja, mushanar luktar. Oavsett vad du gör. Så är du känslig för lukten bör du inte ha hane.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

enbartmalin
0

Håller med grodan, hanar luktar oavsett. Mer eller mindre beroende på städning så klart.

Hälsningar Malin

Jeniela
0

Är det en helt outhärdlig lukt, eller är det så att man "klarar av det" om man inte är alltför känslig? Alltså, klarar en någorlunda "lukttålig" person att ha mushanar i t.ex. sovrummet (förutsatt att man håller buren mycket ren, såklart)?

enbartmalin
0

Tycker du borde sikta in dig på 2 honor :)

Hälsningar Malin

Hyeonmu
0

Svårt att säga. Det är ganska individuellt, både gällande hanarna och människan. Jag har t.ex. vant mig. Jag har haft tio hanar boende i mitt sovrum, tillsammans med kaninerna som också luktar lite. Jag känner inget större obehag. När det börjar kännas starkt så städar jag. =)

enbartmalin
0

#14 Jag hade aldrig klarat av att ha möss överhuvudtaget i sovrummet, så det är som Hyeonmu säger, väldigt individuellt.

Hälsningar Malin

Lady-X
0

Lite OT men hur gamla blir de i snitt? Vilket är minsta lagliga burmåttet till 2 st honor? Kan de klättra och hoppa? De råttor jag hade krävde väldigt höga burar då de var som tokiga i att klättra..

enbartmalin
0

Dom kan klättra och hoppa.
Minsta mått är 0,09kvm. Men så liten yta är högst olämpligt, dom behöver betydligt större.
1-2 år beroende på linjer osv

Hälsningar Malin

[Justie]
0

En hane luktar nog inte mer än råttor?

enbartmalin
0

Råttor luktar absolut värre, men det är väl inte det som frågats?

Hälsningar Malin

Lady-X
0

Mina honråttor tyckte inte jag luktade.

Lady-X
0

0,09kvm burstorlek, hur set det ut vad gäller måtten lång och kortsida samt höjd? Finns det lägsta längdmått och höjd som för kaniner?

enbartmalin
0

Varsegod: JBV

Hälsningar Malin

[Justie]
0

#21 TS har haft råttor tidigare, så det kanske hjälper att referera lukten till! :-)