igenklistrade ögon?
Min ena mushona har nu tre ggr haft ögat "igenklistrat". Som om hon haft ögoninflammation, jag har alla gångerna tvättat med ljummet vatten och det har försvunnit snabbt och då har inget varit fel.
Har också sett, en gång, att hennes bajs verkar konstigt, som vanligt bajs fast med någon gelegegga runt om.
Ska jag ta henne till vetten? hon är pigg o kry o matglad annars, social och så. Finns det något jag kan göra sj, innan jag tar henne till vetten?
Är det en råtta så kan du väl skriva på råttor.ifokus? 

Mvh Stephanie 

Låter som om avmaskning inte vore helt fel.
Igenklistrade ögon kan bero på vätskebrist men även virus. Jag skulle råda att du matar på lite bättre samtidigt som du avmaskar henne. Alla andra gnagare som kan dela inälvsparasiten måste också avmaskas i samma veva.
Prova att tvätta ögonen med ögonvatten också. En av mina möss hade det problemet när vi precis hade köpt henne och det blev inte bättre med bara vatten.
#1 oj, skrev fel! mus är hon ju :P
#2 mat har hon massor av, aldrig tomt i skålen.
#3 Ska testa det, blir nog det först, blir det inte bättre så avmaskar jag :)
Tack för svar
#4 haha… ok, mus (redigerat ditt inlägg)
Hon kan behöva extra nyttig mat. Mat är trots allt A och O när det gäller möss hälsa.
Tvätta ögon är visserligen bra, men ögonproblem är sekundär sjukdomssymtom, så du behöver först rätta till det primära felet med henne.
#5 Tack. hon får samma blandning som jag ger mina råttor, mestadels de fyra sädeslagen men också frön, nötter och andra gryn och lite hundmat. Men jag vet ju inte om hon äter av allt, ska jag kanske testa att mala det och göra det til gröt? så hon inte kan plocka bort det godaste
#6 Hon behöver nog lite tillskott av färsk mat. Ärtor, majs, avocado, lax, kyckling, rå köttfärs, kokta bönor mm
Hon får lite då och då, men ska ge henne mer nu direkt! något spec att fokusera på? proteiner eller så?
det är väl ok att ge ett kycklingben som dem kan gnaga på?
*putt* jag gav henne kycklingben som både hon och hennes burkamrat uppskattade, plus lite gröna bönor och korv. Idag blir det något annat, vet inte vad ännu bara..
Men när jag avmaskar, måste jag avmaska både råttorna och hunden samtidigt då? kaninerna bor ute, måste dom med? Är det dyrt? såklart kolla med vetten, men vad har det kostat för er?
Guud, nybörjare på möss xD
Råttorna och mössen bör du nog avmaska samtidigt, de delar gärna samma parasiter. Hund och kanin nej.
Det beror på vilket avmaskningsmedel du väljer om det blir dyrt eller ej. Lättast är ju Stronghold, men det kräver veterinärbesök och är lite dyrare än annat medel. På apoteket finns bland annat Axilur receptfritt och det är nog inte så dyrt, däremot kan det vara lite knepigt att ge dem… Men sök för all del på mask-trådar här på mus-ifokus, i dessa trådar har medlemmar med erfarenhet av Axilur skrivit hur man gör. Själv har jag bara använt Ivomec och Stronghold.
ok, tack!
Någon som kan skriva ner receptet på eran hemmagjorda torrfoderblandning ni ger era möss? Så jag kan kolla efter om det är något jag missat :)