Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 4040 ggr
Lamina
0

Råttbur = Musbur?

Nu kommer ett såntdär konstigt och förvirrat inlägg som ni säkert kommer skratta åt. ;)

Jag har planer på att skaffa möss någon gång i framtiden. Helst kulle jag vilja köpa ett gäng nu, men kan räkna upp tusen anledningar till varför det inte går. P.g.a. katten kanske det inte går på många år… :(

Att köpa möss är något jag velat göra sen 2-3-4, gud vet hur många år, tillbaks. Men det blir som sagt inte av på många år, så jag fördriver helt enkelt lite tid med att planera för framtida musköp. Det är därför jag funderar å sånthär redan nu. ;)

Men till saken; Jag har en råttbur här hemma som jag vet kommer stå tom om 1-2 år. Jag tycker det vore synd att sälja/slänga den. Jag älskar hur lättstädad den är och dom stora dörrarna. Men jag kommer ha större burar till råttorna. Tanken slog mig, jag kan kanske ha den som musbur?

Problemet är väl att jag antar att mössen inte har samma krav på sina burar som råttorna. Buren är hög, 70cm och mer tror jag, för råttor gillar att klättra. Men det kanske är lite högt för möss? Jag kan ju sätta in hyllplan som går in under varandra så dom inte faller så långt om dom skulle falla, men dom kanske föredrar massa bottenyta och inte så mycket klättring..? En annan sak jag funderar på är galleravståndet. Jag vet inte vad det är för galleravstånd på buren men tänker mäta det så fort jag hittar mätinstrumentet. Men frågan är ju hur stort avstånd man kan ha för möss? Jag har tänkt mig en flock med honor, vuxna. Nya bebisar får helt enkelt bo i en mindre bur tills dom växt till sig. Eller tja, kan ju bli problem med introducering av vuxna djur, jag vet inte, men får väl lösa det på nått sätt…

Me iaf, tror ni buren skulle passa som musbur någon gång i framtiden? Jag vet att mössen antagligen inte skulle gilla lukten av råttor. Men med en nogrann städning lär det mesta gå ur, och möss har ju en tendens att lukta mycket så det sista försvinner nog snabbt. Eller..? Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

enbartmalin
0

Nu har inte jag läst hela ditt inlägg :P

Men kolla hur stort det är mellan gallerna, möss kan ta sig igenom en del :P
Höjden kan du alltid utnyttja även till mössen genom att sätta in massor av grenar, bygga hyllplan osv.

Hälsningar Malin

ivanhoe81
0

att du har katt tvingar dig inte att vänta att skaffa möss , jag har katt och möss och råttor, men jag har ett eget rum som jag har mina gnagare i som katterna inte får komma in i

Lamina
0

#1 Har mätt nu, med nått litet roligt mätinstrument som garanterar att det är exakt. 1,1 cm är det, är det för mycket?

#2 Jag har haft katt och möss förut. Jag kunde ha mina möss lösa i samma rum som katten utan problem, dom kunde t.o.m. klättra på henne. Men numer går det inte. Min nuvarande katt har respekt för råttorna, men dvärghamstrarna har hon försök ha ihjäl flera gånger och har varit nära med att lyckas ett antal gånger också. Att ha dom i olika rum är inte möjligt i nuläget och kommer nog inte vara det dom närmaste åren heller, så det hindrar mig.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ivanhoe81
0

de är rekomenderat att ha runt 0,7 cm i galleravstånd

fiffiluren
0

jag har haft möss i burar som lite drygt en cm mellan gallren, det har gått jättebra för de flesta men jag hade två rymmare som smet ut vilken bur som helst bara dom ville XD. Så det beror ju lite på mössen, om dom är rymningsbenägna eller inte :)

Lamina
0

#4 För en vuxen mus? Vad ska då en bebis ha? Förvånad

Jag har 6 mm för min dvärghamster och hennes bebisar. Nu har jag ju märkt att bebisarna kan klämma sig igenom det. Men bara där gallret går lodrätt, det vågräta gallret på sidorna verkar dom inte klara av. Det är lodrätt galler på råttburen ifråga. Möss är väl ungefär lika stora som (om inte större) dvärghamstrar? (och innan någon börjar fråga om varför jag har hamster med bebisar när jag inte kan ha möss p.g.a. katten så tycker jag dom kan läsa denhär tråden)

Jag vill ju gärna ha en riktigt stor bur så mina möss har massa roligt att göra. Sen vill jag gärna ha en större flock, typ 8-10 möss, kan man ha möss i så stora flockar? Men det är ju dethär med galleravståndet… Ett stort akvarium, typ 1000 liter kanske skulle funka, men det blir ju väldigt jobbigt att städa. Å andra sidan kan jag skaffa mig en fuzzie om jag har akvarium. :D

//Lamina

enbartmalin
0

Mina möss kan inte bo i en sådan galler bur :P Det är förstort mellanrum. ;)

Akvarium är inte jobbiga att städa :) Bara ut med mössen och deras inredning och sen skyffla ut ströet :D
Visst kan du ha en flock på så många, dock honor.

Hälsningar Malin

Lamina
0

Det får väl bli ett riktigt stort akvarium då. För stort ska dom ha det, annars är det ingen mening med det. :)

//Lamina

fiffiluren
0

Tro mig ett 1000 liters akvarium går nog snabbare och lättare att städa än en gallerbur som är 70 cm åt nåt håll, jag har länge haft gallerburar och det tar en timme att städa dom, ungefär, burkar gå lite fortare.

Lamina
0

Jag har mattor i hela buren (borris mattor från IKEA). Det är bara att ta ut och slänga dom i tvätten, torka buren med fuktig trasa och lägga in nya. Det tar max en kvart. :)

//Lamina

fiffiluren
0

jag gör så att jag möblerar om varenda gång, flyttar på hyllor och flyttar om, sätter fast grejer i gallret, och har man då en mindre bur med inga luckor att tala om så tar det en stund. Har man stora luckor och det är lätt att komma åt så är det säkert mycket lättare :)

ivanhoe81
0

annars så kan du köpa en 130liters samla med och sätta riktigt finmaskigt nät i locket allt bränner/borrar upp en massa hål i locket

det ska inte vara för stort tycker jag för då får man ingen kontakt med djuren då de springer från kant till kant på akvariumet

Lamina
0

#11 Ja, jag har lite ont om inredning just nu, kanske det är därför det är så lättstädat. Ska åka till IKEA i morgon och efter det lär det nog bli otroligt jobbigare att städa ;)

#12 Men tama möss springer väl inte och gömmer sig? Jag har mina råttor i jättestora burar och dom kommer fram när jag öppnar luckan och vill komma ut. Vet att möss inte är lika framfusiga, men gömma sig ska dom väl iaf inte göra..?

//Lamina

ivanhoe81
0

råttor kommer fram, möss är mycket mer skyggare då de ursprungligen är bytesdjur, mina möss springer gärna in och gömmer sig i kartongerna som de har i sina burar då jag kommer

har ett stort akvarium som en kompis ska köpa som jag har en honflock i och de honorna ser jag nästan aldrig då de gräver ner sig under ströt och håller sig i kartongerna då jag är inne i rummet

Grodan
0

#14 Mjae, det stämmer ju inte riktigt när man tittar på djurens natur.

Först och främst så är både råttor och möss mat för många djur. De är även till viss del själva jägare. I naturen är råttor mkt mkt skygga och möss mindre skygga. När det handlar om deras kontakt med människor.

#13 Tama möss kommer och möter dig och lyssnar på sitt namn precis som de flesta tama djur gör.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
0

#15 Med andra ord kan jag ha dom i hur stor bur jag vill, bara jag ser till att dom är tama först?

//Lamina

fiffiluren
0

dom kan vara hur tama som helst men får dom sen en jättestor bur med kul inredning så "förvildas" dom lite igen, möss är sånna :/

Lamina
0

Meh, måste man välja mellan tama möss och glada möss? Hur stor bur är lämplig för en större flock råttor?

//Lamina

ivanhoe81
0

du menar väl för större flock möss, jag brukar ha ett 200 liters akvarium till större flock med honor

enbartmalin
0

Jag håller absolut inte med!

Hanteras mössen rätt kan du ha dom lösa i huset om du vill!

Att en större bur skulle begränsa djurens tamhet handlar itne om djuren utan om ägaren ;)

Hälsningar Malin

Grodan
0

Stämmer som enbartmalin säger. En tam mus är tam oavsett hur mkt utrymme du ger den. Däremot släppa ut den på golvet kan skrämma den… men jag vet flera möss som varit så tama att de kunnat vara helt lösa och kommit när man ropat på dem. Risken med att ha en liten mus lös i sin bostad är att den kan skadas, så det är bäst att ha bur anser jag med lösgående vissa tider under uppsikt.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

enbartmalin
0

#21 Jo jag tog kanske i lite väl där :P

Hälsningar Malin

Lamina
0

Så om jag hittar ett tusenliters-akvarium så kan jag göra något jätteroligt med jord och växter och what not så dom kan gräva tunnlar och gnaga på växterna och allt som dom gör i det vilda och sen sätta in en flock honor där. Bara jag ser till att dom är riktigt tama först?

//Lamina

fiffiluren
0