Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1077 ggr
Lamina
0

Hanar kan inte gå i flock?

Det verkar vara något som alla i musvärlden är överens om. Men hur ovanligt är det egentligen att hanar faktiskt fungerar tillsammans? Jag hade möss för en väldans massa år sedan. Det började med 4 hanar och 4 honor i varsina burar. Troligen obesläktade, jag valde dom som var mest olika. Och dom var verkligen så olika som ett gäng möss kan vara. Inget bråk bland hanarna såvitt jag kan komma ihåg. Dumdristig som jag var så ville jag ju ha ungar på sötnosarna, så efter ett tag var det uppemot 10 hanar i samma flock. Inget bråk. Könsbestämningen var dock inte så lyckad. Så det blev, tyvärr, ännu fler ungar och ännu fler hanar. Jag stoppade bara in dom med dom andra hanarna och flocken växte till den punkt då jag blev tvungen att dela på den p.g.a. platsbrist. Men fortfarande inget bråk. Enda gången det blev bråk, såvitt jag kan minnas, var när jag satte in en vuxen mus som jag fått från ett naturbruksgymnasium eller försökslabb som vi var på studiebesök hos. Jag var ju van vid att det bara var att sätta in nya möss, så chocken när jag vaknade på morgonen och hittade en kastrerad, halvdöd, hane i buren var enorm. Men varken före och efter det så var det bråk alls hos hanarna.

Det var ju många år sedan, när jag var ung och dum. Och dom bodde även lite litet p.g.a. min okunskap. Men trotts att minnet kan svika så tycker jag att jag borde kunna minnas om det var bråk. Om inte annat borde jag ju haft svårt att sova om det peps mycket i burarna. Jag har tänkt mycket på dethär och jag måste verkligen ha svar; var mina hanar onormala? Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ivanhoe81
0

har haft mushanar som bott ihop med utan bråk men sedan hanar som bråkar så det är olika från individ och individ

Ellenfyrkant
0

Det bästa svar jag kan ge dig är att det var ju inte dina hannar som var onormala utan ska någon klassas som "onormal" är det ju de som inte kommer överens eftersom arten är flockdjur. Men du har uppenbarligen haft tur med temperamentet!

Det är väldigt olika om det funkar eller inte, men i väldigt många fall går det inte. Vet att hanbebisar säljs iväg ensamma ibland just för att slippa riskera att sitta med två burar (vilket jag tycker är fel egentligen då alla förtjänar en chans).

Gener spelar in en hel del.

Mvh Ellenfyrkant

Grodan
0

Mja, faktum är att vi seriösa uppfödare har hanar som bor fredligt i flock. Det är något som vi avlat på i över 10 år nu. Främst är det långhårshanar som är lite mjukare mot varandra, kan leva tillsammans fredligt hela livet och njuta av det.

Dock går vi inte ut till "nybörjare" med att de kan ha hanar i flockar eftersom en sådan konstellation kräver att man kan läsa sina djur, förstår om och när de måste säras/ej mår bra av att tvingas bo ihop.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

UlrikaD
0

Jag har ett terrarium med två hanar och ett terrarium med tre hanar i. Det kanske inte räknas som flock och den äldsta musen är bara 1 1/2 och den yngsta snart 1 år.

Men där har det hittills inte varit något bråk utan de sover tätt ihop.

Ellenfyrkant
0

#Hehe, jasså bara ? Flört

Mvh Ellenfyrkant

StillaSinnet
0

Jag vill påstå att även fuzzhanar är mycket mjuka mot varann. jag hade en stor flock på 10 individer i blandade åldrar som jag dessutom satte ihop när de var adulta utan bråk alls. Tyvärr är fuzzy istället lite klena i hälsan så jag tog bort de flesta pga näsfnys och småljud.

Här hemma har jag alla andra hanar (bröder eller far och söner) tillsammans tills de börjar bråka och det sker oftast efter 3 månaders ålder. Innan dess ser jag sällan bråk, jag vågar till och med påstå att riktiga slagsmål aldrig utbryter före 3 månader. Men sedan kan det hända saker och det kan krävas så lite som en rengjord bur för att lugnet ska brytas.

Jag har levererat mushanar till en väninna. Det är två bröderna ur min cool-kull och de går fortfarande ihop och de är födda i Augusti, alltså 6 månader nu. Vattnadalsgener rakt igenom i dem.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Hyeonmu
0

Jag blev TVÄRCHOCKAD när jag fick reda på att hanar bråkar. XD

Jag köpte alltid hanar som yngre, för att ingen skulle vara dräktig. Men när jag flyttade till Åkersberga och började köpa mina möss i djuraffär där så fick jag inte längre köpa bara en mus (De var väldigt bra så, sa även att hanar gärna kan börja bråka och sålde aldrig för unga möss. =) Gillade dem väldigt då). Men, just de två första pojkarna bråkade ofta, något som löste sig eftersom den ena flyttade in i en blomkruka istället. x3

Jag trodde att de bara inte gillade varandra för efter det höll alla mina hanar sams i par.

För några år sen fick jag dessutom en explosion av möss (problem med könsbestämningen som hos dig ^^') där det bodde 8-20 hanar i varje bur och fler lades till nästan dagligen. Vi hade väldigt lite tjafs, som alltid gick att lösa genom att ändra lite i flockarna, sen blev det lugnt igen. Det var väldigt fascinerande att studera hierarkin som blev där också. =) Oftast var det två alfahanar i varje grupp, som åt först och blev putsade mest. Det var de som ibland kunde börja tjafsa med de nya mössen.

Då vill jag dessutom nämna att de hanarna som bodde 8-20 stycken hade föräldrar som var rena zoomöss från grossist i Skåne. 

Så det verkar vara vanligare än man tror ändå. Det är väl som Grodan säger att det framställs så för att oerfarna inte ska ha en massa pojkar ihop som lider.